Inlägg #1: Postat: 2005-09-22 18:16:00
|
peter_ |
Jag håller med i din beskrivning av risken för avtrubbning. Ledan delar du nog iofs med många andra yrken, med skillnaden att den riskerar att gå ut över försvarslösa åldringar i ditt fall. Jag håller inte alls med om att ni har pisslöner. Jag tycker inte att ni ska ha högre löner.
|
|
Inlägg #2: Postat: 2005-09-22 18:27:00
|
CMO |
Jag tror det är bra kanske tom livsviktigt att man tappar empatin för de enskilda fallen. Om man skulle engarera sig känslomässigt i alla tragiska fall skulle man inte orka med jobbet. Däremot är det viktigt att det finns professionalism och tydliga empatiska regler inom vården som förhindrar vanvård och slarv.
|
|
Inlägg #3: Postat: 2005-09-22 19:22:00
|
sune |
Jag måste ha nickat till medan jag läste. Var lönen budskapet i artikeln?
|
|
Inlägg #4: Postat: 2005-09-23 09:46:00
|
Villon |
Vad ska man göra då? Ge alla en rejäl löneförhöjning, eller sparka folk efter en sisådär max 5 år?
Det är skönt att du är arg när du skriver ;-
|
|
Inlägg #5: Postat: 2005-09-23 20:25:00
|
Mijo Berg |
Människan vänjer sig alltid till allting. När kriget rasade i Bosninen gick människor inomhus under de värsta granatkrevaderna, för att så snart det slutade, gå ut och sätta sig på ett café. Överallt blir allt förr eller senare vardag och vanlighet.
|
|
Inlägg #6: Postat: 2005-09-23 20:39:00
|
Mijo Berg |
Å andra sidan... att kräva av vårdpersonal att ha någon form av förståelse eller kunskap kring vad schizofreni innebär är så klart ett krav som inte går att ställa. Det tycker jag inte du ska ställa på dig själv.
|
|
Inlägg #7: Postat: 2005-09-23 21:27:00
|
GunnarL |
Susann. Jag tyckte Din artikel var jättebra och förstår den problematik Du vill fånga. En del debattörer fastnade genast i lönefrågor, men som du själv skriver så är det en annan debatt. När det material man arbetar med är människor, kan man ju inte slänga det i väggen när man blir trött och less utan måste hela tiden vara på topp - snäll, trevlig, medkännande, osv. Det är klart att den entusiasm att hjälpa man har känt kan dö ut på grund av den gråa, bajsiga verkligheten.
|
|
Inlägg #8: Postat: 2005-09-24 06:55:00
|
david81 |
Om du tappat empatin för människorna du jobbar för så är det nog bäst att se sig om efter ett annat jobb.
För även om du sköter pappersarbetet perfekt och alltid kommer i tid till jobbet så är det inte det som uppskattas i första hand av människor som mår dåligt.
Du kan tex inte hålla en terapi med en människa och ge han tekniska lösningar på sina problem utan att visa medkänsla.
|
|
Inlägg #9: Postat: 2005-09-24 09:48:00
|
MdaG |
Känner igen mig i det du skriver. Fast jag har jobbat på Systembolaget där psykfallen är alkolister. Fy fan vad vidriga människor. Otrevliga, illaluktande och tjuvar. Blir inte bättre när vissa av de är livsfarliga också så man inte kan köra ut de om de bråkar allt för mycket. Nej nej, det har farbror polis sagt att då är det bättre att ringa de...
|
|
Inlägg #10: Postat: 2005-09-24 19:40:00
|
Beth4020 |
Om du inte känner empati för dina patienter eller kan vårda utifrån de etiska förhållningssätt som sig bör ska du självklart inte jobbar kvar. Att få ett plus i kanten utan empatisk förmåga är något jag ställer mig frågan inför.
|
|
Inlägg #11: Postat: 2005-09-25 07:30:00
|
oacceptabelt |
För att ta ytterligare ett exempel... om du jobbar i 20 år på ett psykintag, klarar du då leva dig in i alla människors öde, och tror du aldrig att de människorna som jobbar där tänker en massa i huvudet? om du inte tror att dom/vi gör det, så lever du inte i verkligheten.
|
|
Inlägg #12: Postat: 2005-09-26 07:39:00
|
Anna Drangel |
En stor eloge till dig Susann. Du har ett av de tuffaste jobben på arbetsmarknaden och ett av de minst betalda... Man är nog inte mänsklig om man i en sån miljö inte kan låta bli att ibland känna leda och uppgivenhet.
|
|
Inlägg #13: Postat: 2005-10-01 15:56:00
|
Vildrosen |
Vet du vad Susann, det är skrämmande... Empati är A och O inom vården. Fast samtidigt kan jag förstå att man kan bli avtrubbad med tiden.
|
|
Inlägg #14: Postat: 2005-10-18 14:56:00
|
tingelpinne |
De beskriver dig som: Susann Larsson, Egotrippad, aggressiv & eldig bråkstake & softismorsa. Tycker synd om dina barn, framför allt om dom skulle råka drabbas av schizofreni en dag... för du gör väl ingen skillnad på VEM som drabbats va??? "flin"
|
|