|
Inlägg #41: Postat: 2005-09-16 21:49:00
|
|
stålis |
För att ytterligare komplicera bilden har vi en inströmning av asylsökande yrkeskriminella. T ex från forna Sovjet. Kanske den höga brottsligheten bland asylsökande män tyder på att många människor som var brottslingar i sina hemländer söker asyl enbart för att begå brott?
|
| |
|
Inlägg #42: Postat: 2005-09-16 21:50:00
|
|
stålis |
Men till och med en sådan tanke tangerar det förbjudna. Vad har vi för debattklimat egentligen?
|
| |
|
Inlägg #43: Postat: 2005-09-16 21:55:00
|
|
stålis |
Jag försöker föra en nyanserad och intellektuellt hederlig diskussion här men börjar faktiskt tröttna. Å ena sidan dyker påstådda invandrare som Redliner och Leif-Arne upp och vantolkar en medvetet, å andra har man extrema nationalister som "Anders Klasson" som sådana personer tacksamt förknippar en med. Ingen tycks märka skillnaderna i hur jag och Klasson resonerar. Men det är klart - det är tacksamt att förenkla mitt budskap och bunta ihop det med ett mer extremt.
|
| |
|
Inlägg #44: Postat: 2005-09-16 21:57:00
|
|
stålis |
Beträffande mitt lidande. Ja, jag älskar västerlandet och är lojal mot vad det begreppet står för, det är en del i det hela. En annan är oron för framtiden för min dotterdotter 10 månader och min dotterson 5,5 år. Tänk om de får skolkamrater som de där killarna i Ronna!
|
| |
|
Inlägg #45: Postat: 2005-09-16 23:27:00
|
|
Villon |
Francois Villon ja. En medeltida fransk poet.
Du förläser dig på statistik & journalistiska sanningar. Jag lever & drar många av mina slutsatser utifrån alla människor jag möter. Det räcker långt.
|
| |
|
Inlägg #46: Postat: 2005-09-16 23:30:00
|
|
Villon |
Ang islam & synen på homosexuelle... ja varför skulle vi inte, inom rimliga gränser, acceptera deras ofta negativa syn på ämnet? Jag skulle inte vilja förbjuda NÅGON att vara negativt inställd till vare sig homosexualitet eller invandringsfrågan eller vadsomhelst annat.
|
| |
|
Inlägg #47: Postat: 2005-09-16 23:33:00
|
|
Villon |
Demokratiska länder fungerar alltid mer elle rmindre som kollektiv. Vare sig man gillar det eller inte. Därför blir engelsk arbetarklass tvungen att "lida" för vad brittisk överklass gjort i det förgångna osv. På samma sätt som vi nu lever i ett mångkulturellt samhälle. Man behöver visst inte gilla det, men det är ett faktum.
|
| |
|
Inlägg #48: Postat: 2005-09-16 23:35:00
|
|
Villon |
Konservativa/fundamentalistiska kristna är också väldigt negativa till homosexualiet, minst sagt. Ska vi tvinga dem att tänka om, eller vad??
|
| |
|
Inlägg #49: Postat: 2005-09-16 23:36:00
|
|
stålis |
Tack för vänliga svar. Har just fått ett galet svar från Timbro, näringslivets tankesmedja, dess tidning Smedjan. Är skakad över dess hyckleri i fråga om yttrandefrihet, och därför tacksam när jag möter en så resonerande och tolerant attityd som din.
|
| |
|
Inlägg #50: Postat: 2005-09-16 23:37:00
|
|
Villon |
Min slutkommentar för ikväll blir att den här debatten i någon mån har lämnat iaf MIN horisont. Jag har aldrig sagt att någonting är problemfritt, eller att ansvaret inte vilar hos olika grupper. MEN visst, jag ändrar mig nog aldrig när det kommer till viljan att hjälpa människor eller att söka förklaringen till vissa problem djupare än att bara acceptera lösningen att alla är de bara tjuvar & banditer & terrorister.
|
| |
|
Inlägg #51: Postat: 2005-09-16 23:41:00
|
|
Villon |
ps: att hacka upp sig på användandet av chador eller t o m burka är så fånigt. Bara för att man inte förstår det. Det är väl minst lika konstigt, fast åt andra hållet, att svenska flickor snart visar precis allt utom kanske fittan på allmän plats, för att det är "modernt".
|
| |
|
Inlägg #52: Postat: 2005-09-18 06:23:00
|
|
Anders |
Det enda jag hakar upp mig angående Islam, är att jag ser det längre perspektivet där det kan leda till inbördeskrig. Eftersom Islam är lika terrorvänlig som den är fredsälskande samma slutmål för båda inriktningarna, så ser jag det inte som en omöjlighet. Därför är det en stor fara att göra undantag för deras livstil, för det leder till segrigation, som i sin tur leder till mer motsättningar och sedan kommer bomberna som ett paket på posten.
|
| |
|
Inlägg #53: Postat: 2005-09-18 06:29:00
|
|
Anders |
En fråga som inte diskuteras i Sverige är återflyttningsbidrag. I andra länder finns det, så varför kan inte vi erbjuda ett antal hundra tusen kr till dem som vill flytta hem igen? Om t ex en invandrare har svårt att komma in i det svenska samhället, tycker jag det är en självklar möjlighet för denne att få flytta tillbaka till sitt hemland med ekonomiskt stöd. Det skulle vara den bästa och billigaste lösningen för ALLA parter.
|
| |
|
Inlägg #54: Postat: 2005-09-18 06:34:00
|
|
Anders |
Skulle 500 000 skr per person räcka i återflyttningsbidrag? Jag tror att en hel del skulle nappa, till o med i Ronna.
|
| |
|
Inlägg #55: Postat: 2005-09-18 06:55:00
|
|
Villon |
Inbördeskrig. Återflyttningsbidrag. Alla invandrare är gruppvåldtäktsmän. Vilka fantasifulla tankar så här på morgonkulan. Ni är roliga, det blir bara värre & värre.
|
| |
|
Inlägg #56: Postat: 2005-09-18 06:56:00
|
|
Villon |
Men det är samma gamla klyschor som BSS & sedemera Sverigedemokraterna tragglat sedan 1980-talet. Och de killarna är inte direkt några genier.
|
| |
|
Inlägg #57: Postat: 2005-09-18 09:30:00
|
|
Anders |
Villon, jag förstår att det är svårt för dig att greppa det här men det här med krig och terror har ju besannats med råge det senaste åren världen över. Det är bara en tidsfråga innan bomberna smäller i Sverige också, hoten har ju redan kommit. Gruppvåldtäkter har ju blivit vanligare, det hör nästan till vardagen, men det är klart, "fula invandrarungar måste också kunna få sig ett nyp ibland", eller? Om BSS och SD förutsåg detta redan under 1980-talet, då e de tamig fan genier!
|
| |
|
Inlägg #58: Postat: 2005-09-18 09:34:00
|
|
Anders |
Tillbaka till återflyttningsbidrag, vi har ju redan haft det för t ex Ex Jugoslaverna, de fick 60 000 kr när de flyttade tillbaka efter kriget, men många gick miste om det när de försökte stanna kvar trots avvisning efter folkpartiets utspel och falska löften att de skulle få stanna.
|
| |
|
Inlägg #59: Postat: 2005-09-18 09:45:00
|
|
Anders |
Återflyttningsbidrag är en fantastisk lösning på att snabbt och enkelt bli av med integrationsproblem. De invandrare som inte ser Sverige som sitt nya land och känner sig hemma här och inte vill eller har möjlighet att integreras kan få en enkel lösning på sina problem. De får betydande ekonomisk hjälp att återvända och återuppbygga det hem/liv de tidigare hade. Vad kan vara fel med detta, alla tjänar ju på det?
|
| |
|
Inlägg #60: Postat: 2005-09-18 09:52:00
|
|
Anders |
Men du Villon kanske föredrar att invandrare fastnar i en återvändsgränd av arbetslöshet, bidragsberoende, kriminalitet och bildar laglösa ghetton här i Sverige? Återflyttningsbidrag skulle vara en väg ut ur dessa problem, för jag tror inte det borgerliga alternativet kommer lyckas få ut dessa i arbete - utan de kommer förvärra situationen ytterligare.
|
| |