|
Inlägg #61: Postat: 2005-09-18 11:49:00
|
|
Anders |
Tänk va många lägenheter vi skulle kunna få loss om några hundra tusen missnöjda invandrare lämna landet med hjälp av återflyttningsbidrag.
|
| |
|
Inlägg #62: Postat: 2005-09-18 12:01:00
|
|
Fowler |
Det kommer inte att hända, de flesta har knappast något att återvända till. Många är rotade här med barn som trivs i skolan och vänner som bor här. Hellre att politikerna satsar pengarna på fler bostäder istället, plats finns det så det räcker.
|
| |
|
Inlägg #63: Postat: 2005-09-18 12:31:00
|
|
Janne B |
om 62/ Ja de har oftast inget att återvända till. Det just detta som några debattörer här vägrar inse eller helt struntar i.I det läget har återflyttningsbidrag ingen betydelse.
|
| |
|
Inlägg #64: Postat: 2005-09-18 12:36:00
|
|
Janne B |
43 stålis/ denna din deklartion är viktig.För visst är risken stor att dina åsikter förväxlas med Anders Klassons. Jag ser i skillnaden i de flesta inläggen, men ibland går du kanske på kritstrecket. Lycka till i försöken att vara tydlig, nyanserad. Nu har det dykt upp en Anders till. Nu ska han vägas och mätas.
|
| |
|
Inlägg #65: Postat: 2005-09-18 13:54:00
|
|
Anders |
De flesta har inget att återvända till? Det är ju det bidraget ska bistå med, att köpa/bygga upp ett hem. Alla eritreaner/etiopier kan återvända utan större problem, lika så för chilienare osv. Det finns massor av etiska grupper som kan och vill återvända. Kom ihåg att det bara är ett fåtal procent som är riktiga flyktingar av alla de invandrare vi har i landet.
|
| |
|
Inlägg #66: Postat: 2005-09-18 14:00:00
|
|
Anders |
Bara vi ger dem chans och ekonisk möjlighet att återvända som kommer många göra det, och ingen kommer vara gladare än dem. Det skulle vara detsamma som att vinna på Lotto för dem och de kan förverkliga sina drömmar. Vi kunde inte förverkliga dem här i Sverige, så vad är så hemskt med att låta invandrare lämna landet av egen vilja?
|
| |
|
Inlägg #67: Postat: 2005-09-18 14:03:00
|
|
Anders |
ekonomisk möjlighet skulle det stå.
|
| |
|
Inlägg #68: Postat: 2005-09-18 14:17:00
|
|
Janne B |
Anders 65/ jasså chilenare som varit här sedan 1975, alltså i 30 år vill du ska återvända hem. Deras hem heter givetvis Sverige.Det var som regel unga chilenare som kom hit. De skötte sig väl och fick bli svenska medborgare, vi har haft ytterst lite bekymmer ´med dem.Da har givetvis i stor utsträckning barn och kanske barnbarn. I Chile fortsatte diktaturen i ca 20 år. Här hade de jobb och frihet / Hur tänker du Anders?
|
| |
|
Inlägg #69: Postat: 2005-09-18 14:22:00
|
|
Janne B |
Jag har en hel del kontakter med muslimer och romer från det Bosniska området. De blev i vägjagade av hatiska serber och kroater. Deras hus brändes, ja hela rombyar ödelades helt. hatet lever kvar i oförminskad utsträckning. Många som bor här har gjort återbesök för att se på eländet i hembyn.Men åter blivit utjagade av folkhopar med påkar och stenar..De har inte ens fått komma in i byn för att titta. det har den nya majoriteten sett till. Återvändardrömmar är oftast bara drömmar.
|
| |
|
Inlägg #70: Postat: 2005-09-18 14:30:00
|
|
Anders |
Jag känner till Chilenare som flyttat tillbaka, så va tjaffsar du om? Greker också. Många som kom till Sverige planerade aldrig att stanna kvar för all evighet, det är just ett av de stora hindren för integration. De afrikanska etiska grupperna med extremt hög arbetslöshet och bidragsberoende, varför kan vi inte hjälpa dem att återvända? Jag känner till flera som dels återvänt och flera som vill återvända.
|
| |
|
Inlägg #71: Postat: 2005-09-18 14:32:00
|
|
Anders |
Svar 69, det kanske finns andra byar att bosätta sig i? Får de tillräckligt mycket pengar på fickan, är det säkert ingen omöjlighet. De kanske får råd med en swimingpool också, som plåster på såren.
|
| |
|
Inlägg #72: Postat: 2005-09-18 17:30:00
|
|
Janne B |
70 Det är inget fel om chilenare efter 20-30 år flyttar till Chile men det ska givetvis vara frivilligt och inte för att vi är otrevliga emot dem. När du kallar mitt inlägg för tjaffs så är du typsikt otrevlig. Du är rätt ny här men du har med dina föraktande ord genast avslöjat vem du är.
|
| |
|
Inlägg #73: Postat: 2005-09-18 17:36:00
|
|
Janne B |
71 Det finns kanske andra byar att bosätta sig i skriver du Anders. Dom är ytterst svåra att hitta det försäkrar jag. Detta är klansamhällen där man ansågs ha rätt att bo med sin kultur och religion. Nu är hundratals romska och muslimska byar nedbrända och den nya majoriteten ser till att det inte finns någon återvändarmöjlighet.
|
| |
|
Inlägg #74: Postat: 2005-09-18 17:37:00
|
|
Janne B |
Det råder nära nog krigstillstånd i stora delar av Jugoslavien, men med vapenvila. Sverige har kvar trupper där för att hålla isär parterna.Allt detta vet du säkert. Men du struntar i det. Eller är du beredd att kämpa för deras mänskliga rättigheter.?
|
| |
|
Inlägg #75: Postat: 2005-09-19 19:48:00
|
|
Anders |
Att låta dessa få komma till Sverige har varit en dyr och dålig lösning. Det hade varit billigare och bättre för dem att bygga upp deras hem igen, annars går man krigsherrarnas mål till mötes och medverkar till etnisk utrensning. Nu är deras främsta exportprodukt organiserad brottslighet och de har lyckats etablera sig i stora delar av Europa, vad det innebär för vår framtida frihet vågar jag inte tänka på.
|
| |
|
Inlägg #76: Postat: 2005-09-19 19:57:00
|
|
Anders |
Janne B, du kanske har läst att de ska introducera nya pass inom EU med fingeravtryck och chip? När får vi en europeisk säkerhetspolis med obegränsade befogenheter? Snart chippar de väl alla människor också. Tack så mycket för kaffet alla kriminella invandrare. Invandringen skapar ett enormt kaos som ger makthavare storebror befogenheter att rucka på våra friheter för att bekämpa den ohämmade grova kriminaliteten som växer fram.
|
| |
|
Inlägg #77: Postat: 2005-09-19 20:00:00
|
|
Anders |
Hade det inte varit bättre om Sverige hade fått vara ett lugnt och fridsamt samhälle?
|
| |
|
Inlägg #78: Postat: 2005-09-19 21:29:00
|
|
Janne B |
77/ Det hade varit bättre om det inte utbrutit inbördeskrig och folkrensning i Jugoslavien.Jag vet inte hur gammal du är. Men jag läste alla media under 1990-talet om hur olika folkgrupper drevs som kreatursflockar i alla riktningar medan deras byar brändes.Fortfarande är det på många håll helt omöjligt att bygga upp sitt hus igen.För då kommer grannarna med bensindunkarna. Sannolikt vet du detta men struntar i det.
|
| |
|
Inlägg #79: Postat: 2005-09-19 21:33:00
|
|
Janne B |
Givetvis är även jag starkt oroad över den kriminalitet som breder ut sig, sannolikt i stor utsträckning utförd av psykist krigsskadade personer. Folkpartisten Rojas talar i dag om att nya krav måste ställas på flyktingarna och deras organisationer. De måste bli brottsförebyggande i samarbete med polisen. Intte hålla varandra om ryggen säger Rojas.
|
| |
|
Inlägg #80: Postat: 2005-09-19 23:44:00
|
|
Anders |
Jugoslaven är det ultimata beviset på att mångkulturella samhällen inte håller i långa loppet, Tito enade dem ett tag bara. Irak har haft en liknande situation med en diktator som styrt landet med en järnhand, hur det gick sen när han försvann vet vi ju alla.
|
| |