Har ni lugnat er nu?

Showing page 2 of 5: 1  2  3  4  5
Inlägg #21: Postat: 2005-09-16 19:31:00
Villon
Naturligtvis inte. Men har man som t ex Storbritannien släppt in ett gäng indier en gång i tiden, efter kolonialismens fall, så är tärningen kastad sen. Vad kan de annat göra än att släppa in några fler lite då & då. Anhöriga osv & sen rullar det på. Ska de nu säga, vi har gjort vårt, gränsen är stängd? Vilken den iofs är, SÅ lätt är det inte att emigrera till SB.
Inlägg #22: Postat: 2005-09-16 19:44:00
Calle Z
I princip ja. Enligt min personliga åsikt. Men framför allt så tycker jag att folket skall få säga sin åsikt. Vare sig vi pratar SB eller Sverige. Politikerna bör lyssna på folket så varför inte ta en folkomröstning i denna frågan?
Inlägg #23: Postat: 2005-09-16 19:49:00
Villon
Jag hade kanske hållt med dig om jag fortfarande inte mindes den senaste folkomröstningen ang euron etc med sån fasa. Folkstyre? Uschiamej.
Inlägg #24: Postat: 2005-09-16 19:59:00
Calle Z
Nä varför lyssna på folkviljan? Usch då kan man få svart på vitt vad folket tycker. Herr lord påstår i en av sina famösa texter att 70 av folket är idioter. Så Usch och tvi! Skall vi ens låta folket rösta vart fjärde år?
Inlägg #25: Postat: 2005-09-16 20:09:00
Villon
OM det blev en sådan folkomröstning så skulle jag inte sura, jag skulle rösta & sen nöja mig med det. Men det är en lite väl enkel lösning. Ja eller nej till att vi tar emot flyktingar. De är ju redan här. Vi måste hitta på nåt annat också, om vi nuär så missnöjda med förhållandena i landet. Minsann.
Inlägg #26: Postat: 2005-09-16 20:37:00
Calle Z
Men det skulle vara ett första steg i denna fråga. Enkel eller ej! Då skulle politikerna iaf haft svart på vitt att de bedrev sin invandrarpolitik med folkets stöd eller ej? Sedan så måste vi skilja på flykting och invandrare i denna fråga.
Inlägg #27: Postat: 2005-09-16 20:39:00
Villon
Vi håller oss till "flyktingar" tack. det är trots allt så att de flesta får uppehållstillstånd & sen medborgarskap på de premisserna & sen ovanpå det naturligtvis anknytningsfallen, de anhöriga.
Inlägg #28: Postat: 2005-09-16 20:41:00
Villon
Och jag kan inte låta bli att tycka att ett ja eller ett nej är en för enkel lösning. För min egen del är jag mer intresserad av frågorna kring HUR vi tar emot människor utifrån, vilka krav vi ska ställa på dem & hur vi ska LÖSA de problem som vi tycker oss ha. Som nu i Ronna, som nyss i Rosengård etc.
Inlägg #29: Postat: 2005-09-16 20:47:00
Calle Z
Sedan så måste det ställas krav både för nysvenskarnas och svenskarnas skull. Det säger sig själva att det blir problem när en stor grupp av Sveriges invandrare har en kvinnosyn som hör medeltiden till! När sedan politikerna och framför allt media tiger som muren om detta faktum. det gör inte saken bättre..
Inlägg #30: Postat: 2005-09-16 20:48:00
Villon
Det är en helt annan sak. Klart som fan att man ska ställa krav. Man ska ställa krav på ALLA människor. Flyktingstatus bör inte medföra nåt slags frisedel. Nej nej nej.
Inlägg #31: Postat: 2005-09-16 20:54:00
Calle Z
Precis! Villon. Jag anser att vi skall ta emot alla som har verkliga flyktingskäl. Invandringen till Sverige skall folket få säga sitt om i en folkomröstning. Men vi får aldrig acceptera att somliga flickor i Sverige pga religion begränsas i sin frihet eller sina rättigheter. Vi skulle tex aldrig acceptera att kvinnor och flickor skulle vara hänvisade till de bakersta platserna i kyrkorna pga sitt kön? Varför tiger vi då om detta när det gäller en moské?
Inlägg #32: Postat: 2005-09-16 20:58:00
Villon
Sakta i backarna. Det är en sak att kräva att t ex svensk lag följs. Men en sån sak som att man skiljer kvinnor & män åt i moskén är inget vi ska traggla om. Det görs mkt konstigt i moskér & kyrkor eller you name it, som man inte alltid förstår. Det angår inte alltid alla. Religion ska folk få ha i fred så långt det bara går. Basta!
Inlägg #33: Postat: 2005-09-16 21:01:00
Villon
ang Stålis kommentar om kuderna & judarna. Nu är det ju inte precis så att vi "svenskar" har blivit av med vårt land & måste kämpa för vår existens & frihet osv. Vi ÄR i majoritet & vi HAR makten. Om vi sen röstar fram en dumskalleregering som topprider oss så får vi skylla oss själva.
Inlägg #34: Postat: 2005-09-16 21:10:00
Calle Z
Ok! Så när det kommer till religion så är det stopp? Att kvinnor pga sitt kön och i religionens namn skall veta sin plats? Är du i Sverige så skall givetvis svensk lag råda. Skall barn påtvingas slöjor i en ålder där man rimligtvis inte bör eller kan ta ställning till vilken religion man väljer att tro på? Skall tonåriga flickor tvingas bli bortgifta? Skall dessa barn tvingas stå över simundervisning och klassresor pga sin religion? forts..
Inlägg #35: Postat: 2005-09-16 21:17:00
Calle Z
Det gör mig ganska uppgiven. Religion eller ej? Det får aldrig accepteras i Sverige. Skall vi acceptera islams syn på de homosexuella också?
Inlägg #36: Postat: 2005-09-16 21:39:00
Calle Z
Just i denna fråga så infinner sig det stora hyckleriet! Alla som talar så väl om kvinnors, homosexuellas och minoritetsgruppernas lika rätt! De blir plötsligt så tysta när man drar in religionen islam. Enligt våra politiker och media så är religionen islam en tolerant religion. Stämmer det verkligen i praktiken?
Inlägg #37: Postat: 2005-09-16 21:40:00
stålis
Villon? Kan inte googla just nu, men var inte det en poet? Men skit samma. Jag lider givetvis av min massmediakonsumtion som verkar mer omfattande än din och de flesta andras. Den ger en bild av total katastrof.
Inlägg #38: Postat: 2005-09-16 21:42:00
stålis
Ang. England och Frankrike. 1 Och vad har det med oss att göra? 2 å andra sidan, varför skall engelsk och fransk arbetarklass betala priset för engelska och franska överklassens koloniala äventyr?
Inlägg #39: Postat: 2005-09-16 21:45:00
stålis
3 Man kan inte diskutera invandring onyanserat och detta forums utrymme är inte nog för en nyanserad debatt. Men en invandring i en takt som möjliggör en kontinuerlig integration, kan jag stödja. Men alla tecken på "integrationsmisslyckandet" leder
till slutsatsen att tempot på invandringen varit för hög.
Inlägg #40: Postat: 2005-09-16 21:47:00
stålis
Och just det är en slutsats som demoniseras som invandrarhat. Det är skrämmande antiintellektuellt och i en djupare mening odemokratiskt.
Showing page 2 of 5: 1  2  3  4  5
Laddar...