LSD är min medicin

Showing page 3 of 4: 1  2  3  4
Inlägg #41: Postat: 2005-09-11 13:02:00
Mikael Jacobson
34: Att argumentera mot olagliga droger med motivationen att de är olagliga och att de inte införskaffas på laglig väg, det GÅR INTE i dagsläget att införskaffa dem på laglig väg. Att tala om "våran" kultur som om Sverige vore isolerat från resten av mänskligheten känns ganska bakåtsträvande, det går inte att använda en romantiserad bild av hur man tror att samhället såg ut förr som mall för hur samhället idag ska fungera.. forts
Inlägg #42: Postat: 2005-09-11 13:05:00
Mikael Jacobson
Att ett bruk av en olaglig substans skulle vara ett tecken på en "karaktärsstörning" känns nästan lite småfascistiskt. "Om du inte spelar efter mina regler så tänker jag kalla dig onormal!" eller? forts
Inlägg #43: Postat: 2005-09-11 13:08:00
Mikael Jacobson
37: Varför antar du att "vi" missbrukar droger? Allt bruk är inte missbruk bara i juridisk mening, TACK Nils Bejerot!.
Sen är det väl allmänt accepterat bland de som inte jobbar för organisationer vars uttalade syfte är att skrämma bort folk från droger att psykoser p g a hallucinogener och cannabis inte beror på att drogen "skapade" en psykos utan att den hos personer med latenta psykoser kan utlösa dessa.. forts
Inlägg #44: Postat: 2005-09-11 13:10:00
Mikael Jacobson
Och hur vet du att du eller någon av dina ölkompisar inte kommer få en snefylla och klubba ner någon med en yxa? Eller köra över någon med en bil? Alkohol tar ofta fram de mer våldsamma sidorna hos folk, när såg du senast en "stoner" klippa till en kille som råkade komma åt hans stol i trängseln på krogen? Nej, hiphop/"kicker"-killarna med 2000 kronors-byxor är inte "stoners"
Inlägg #45: Postat: 2005-09-11 13:12:00
Mikael Jacobson
38: Om vi har kommit så här långt in i diskussionen innan du ens insett att vi pratar om en hallucinogen drog så känns det som du antingen har åsikter utan kunskap eller så är du ett troll som gillar att jävlas, tänker inte diskutera mer här, känns inte värt ansträngningen, kanske hade orkat om det var i ett riktigt forumformat.. ha det kul med din inskränkthet
Inlägg #46: Postat: 2005-09-11 13:15:00
Mikael Jacobson
Oj, blev lite konstiga formuleringar och missade ord här och där, ja så går det när man måste skriva ner sina tankar i 500-teckens stycken i en liten textruta..
Inlägg #47: Postat: 2005-09-11 21:17:00
peter_
Kommentar 41. Att göra kriminella handlingar tyder på en karaktärsstörning.
Beträffande olaglighet, se kommentar 15. Beträffande övrig olämplighet, se kommentar 11 och 12 under kommentaren "Ja, allt som funkar...
Inlägg #48: Postat: 2005-09-12 06:29:00
Backman
Peter skrev :"Att göra kriminella handlingar tyder på en karaktärsstörning" Vem skall dra den gränsen? Är det oki att gå mot rödgubbe? Är det oki att fiffla med deklarationen? Är det oki att köra for fort med bilen? Är det oki att smuggla hem lite mer sprit än det man får? Är det oki att röka en joint cannabis?
Inlägg #49: Postat: 2005-09-12 06:31:00
Backman
forts.... Många svenskar tycker att det är oki att smussla lite med deklarationen, äta dricka hembränt är också rätt oki tycker många, köra för fort med bilen är också oki enligt många.. Men att röka en joint, då jävlar tar det hus i helvette.. DET ÄR JU KNARK!
Inlägg #50: Postat: 2005-09-12 06:40:00
Backman
Att alkohol är socialt accepterat rättfärdigar väl inte att det är oki för det? Det är ju bara ett bevis på att samhället är dåligt... Det finns kulturer där alkohol är strikt förbjudet pga sin farlighet.. Alkohol är "väldigt" socialt accepterat i Ryssland. Är det den vägen vi är påväg mot?
Inlägg #51: Postat: 2005-09-12 06:47:00
Backman
Nähädu.. Tycker bara att din syn på en knarkare är skrämmande.. Är en överviktig person alltid ett fetto, även om personen bantat? Är en alkis alltid alkis trots att man varit nykter i 30 år? Är en spel-missbrukare alltid spel-missbrukare efter 30 års "nykterhet inom spel"??
Inlägg #52: Postat: 2005-09-12 06:59:00
peter_
Poängen med kommentaren om karaktärsstörning är att: om knark ger snedtändningar och en destruktiv utveckling enbart för personer som redan har problem så har jag dåligt hopp för alla knarkare. Att begå en kriminell handling tyder på men behöver inte betyda att det finns ett ansvarsproblem av typen karaktärsstörning i botten. I fallet knarkare tror jag dock att undantagen är få.
Inlägg #53: Postat: 2005-09-12 06:59:00
peter_
Om knark var del av vår kultur coh accepterat så skulle det säkert brukas måttligt som stämningshöjare i socialt umgänge osv av många människor utan latenta psykoser och med förmåga att inte låta knarkandet bli en livsstil.Dock, tror jag inte på att knark inte ger diverse funktionsstörningar även hos en från början frisk person.
Inlägg #54: Postat: 2005-09-12 07:07:00
peter_
Att missbruka mat och bli fet är ett allvarligt problem för den drabbade och kräver mycket pengar till sjukvården för oss alla. Det verkar mycket svårt att hålla sig smal. Det verkar kräva en enastående självdisciplin. Alkoholisterna vittnar om att en gång alkoholist, alltid alkoholist.
Inlägg #55: Postat: 2005-09-12 07:07:00
peter_
Hur det är med spelberoende vet jag inte, men det verkar ju kunna förstöra livet för den drabbade och dennes anhöriga innan den drabbade erkännar att han/hon har problem. Jag tycker att en knarkare är en knarkare så länge han/hon knarkar. Beroende och funktionella störningar torde kunna vara långvariga alt bestående. Förtroendet från omgivningen torde vara svårreparerat.
Inlägg #56: Postat: 2005-09-12 07:28:00
Nähädu
51/ Fråga gärna en nykter alkoholist om han/hon fortfarande är alkoholist. Jag kan nästan lova dig att svaret på den frågan är ja, även efter 30 år. Spel-,Mat- och sockerberoende människor vittnar om samma saker. Man lever alltid med faran att trilla dit igen.
Inlägg #57: Postat: 2005-09-12 07:29:00
peter_
Janne B. Jag håller helt med dina kommentarer 39 och 40. Det är läskigt. Jag hoppas att vi inte måste få våra samhälleliga skyddsnät raserade för att bryta utvecklingen mot den infantila, biologiskt vuxne kravmänniskan utan ansvar.
Inlägg #58: Postat: 2005-09-12 12:00:00
Mikael Jacobson
peter_: Du "tror" väldigt mycket om drogers effekter och drar alla över en kam, vet du faktiskt något eller baserar du alla dina påståenden på vad du lärde dig under ANT-timmarna på högstadiet? Klarade inte av att hålla mig borta...
Inlägg #59: Postat: 2005-09-12 12:23:00
peter_
Ja, inte tror jag på en knarkares vittnesmål om det förträffliga med sitt missbruk.
Inlägg #60: Postat: 2005-09-12 13:28:00
Mikael Jacobson
peter_: Har jag någonsin påstått att jag använder droger? Har jag någonsin påstått att mina åsikter är baserade på "personlig erfarenhet"? Ifall jag har gjort det så minns jag då rakt inte det..
F.ö. så borde du lära dig att göra skillnad på bruk och missbruk, det är bara rabiata "bejerotister" som kallar allt bruk för missbruk, att allt bruk skulle vara missbruk är ett juridiskt påfund här i Sverige..
Showing page 3 of 4: 1  2  3  4
Laddar...