Vi konsumenter är helt hopplösa!

Showing page 1 of 3: 1  2  3
Inlägg #1: Postat: 2005-09-08 09:58:00
Per W
Skall vi avstå att köpa en billig och bra produkt från dessa länder bara för att på ett konstlat sätt underhålla i alla fall dödsdömda industrier i Sverige eller Frankrike eller Italien? Eller ska vi ha bygga upp tullmurar kring Sverige igen?
Inlägg #2: Postat: 2005-09-08 10:00:00
Per W
Tänk om omvärlden resonerat på ett liknande sätt om Sverige för hundra år sedan. Avstått att köpa svenska varor p g a de eländiga förhållandena i svenska fabriker... hemska tanke.
Inlägg #3: Postat: 2005-09-08 10:02:00
Per W
Givetvis skall vi stödja arbetarna i dessa länder att förbättra villkoren. En köpbojkott är det sämsta sättet att göra det.
Inlägg #4: Postat: 2005-09-08 10:12:00
Anna Drangel
Om jag inte helt är fel ut är handeln mellan EU och omvärlden redan reglerad. Den är inte helt fri. Ex förlorar Afrika en hel del på detta. Det är en del av den ekonomiska politiken. Vad tror du Kinas ledare och EU-politikerna diskuterade när det gäller klädberget som låg på lager.
Inlägg #5: Postat: 2005-09-08 10:14:00
Anna Drangel
Så de där tullmurarna du pratar om finns redan runt EU. Dessutom pratar jag inte om en köpbojkott. Mer att man har en stor makt som konsument att välja varor som inte skadar människor eller natur. Och även om du säger att vi ska hjälpa Kina att bygga upp deras land, så innebär det tyvärr också att jorden kommer att ta oerhörd stryk.
Inlägg #6: Postat: 2005-09-08 10:16:00
Anna Drangel
Och visst, det är lätt att säga det för mig som sitter i Sverige och redan har utnyttjat min kvot av naturförstörelse.
Inlägg #7: Postat: 2005-09-08 10:25:00
Anna Drangel
Och det ansvar du pratar om som vi har för att arbetarna i Kina ska få förbättrade villkor - hur ser det ansvaret ut? Att köpa den billigaste varan? Tror du det var arbetsförhållanden för den kinesiska arbetaren som Kina o EU diskuterade när det gäller relgerna kring tullar och kvoter?
Inlägg #8: Postat: 2005-09-08 10:32:00
Janne B
När de svenska arbetarna hade det som uslast fanns inget förbud mot fackligt arbete.Visst bjöd vissa företagare motstånd men de flesta ville ha en part att förhandla med.Detta gav framtidshopp som långa stycken infriades./ Kinas arbetare är i stort sett slavar utan några rättigheter alls. Nästan inget arbetarskydd alls ens i rasande kolgruvor. Med modern teknik hålls arbetarna i total kontroll. De har inte en chans att bilda fack och kräva mänskliga rättigheter.Ska vi då köpa därifrån?
Inlägg #9: Postat: 2005-09-08 10:42:00
Anna Drangel
Att tänka provinsiellt är kanske inte så fel i alla lägen. EU är väl förresten lite av en provins. Det kan t ex vara bra att vi i Sverige har kvar en fungerande jordbruksmarknad. Man vet aldrig vad som händer i omvärlden och att göra sig helt beroende av ett land kan också vara vanskligt. Samt att jag kan tycka det är lite sjukt att ex mjölk fraktas per transport från Tyskland till Haparanda.
Inlägg #10: Postat: 2005-09-08 10:49:00
Anna Drangel
Janne: Såg du också det program på SVT som handlade om kinesiska arbetare? Deras levnadsförhållanden var hemska. Men med ett sånt hårt kommunisttryck med så många desperata och hungriga människor är det ju bara att välja o vraka för företagen.
Inlägg #11: Postat: 2005-09-08 12:02:00
Lars Nilsson
Per W. Kunde inte sagt det bättre själv!
Inlägg #12: Postat: 2005-09-08 12:49:00
Janne B
Anna D/Jag har under senare år sett rader av program som visat hur det ser ut i asiatisk främst kinesisk industri. Det är ingen tvekan om att levnadsstandarden stiger snabbt för dem som orkar jobba på detta sätt. Men vad händer med dem som är slut efter 5-10 års slit.? Knappast Akassa eller sjukförsäkring..
Inlägg #13: Postat: 2005-09-08 12:51:00
Janne B
forts. Välstånd för dem som arbetar i kustregionerna, men utan frihet. I inlandet finns det gamla fattigkina kvar. Jag har pratat med folk som kom därifrån för några månader sedan.Det var en besöksgrupp till kyrkorna där. Kyrkorna är överfulla, folk står utanför och lyssnar på högtalare. Ibland tre gudstjänster en söndag. Men denna "religionsfrihet" är starkt kontrollerad och varierar från provinserna.
Inlägg #14: Postat: 2005-09-09 06:49:00
Per W
Svar 11: Lars,min värsta mardröm blev besannad. Jag fick medhåll från dig! ;-
Men jag tror att förespråkare av fri handel kan finnas på olika lägen på den politiska skalan. Det bästa sättet att sprida demokrati är fri handel och fria kommunikationer.
Inlägg #15: Postat: 2005-09-09 06:51:00
Per W
Ja, Anna, EU har handelshinder, bl a för att skydda en föråldrad industri- och jordbrukssektor där man bl a odlar något så improduktivt somn sockerbetor!!.
Estland, Lettland, Litauen, Polen m fl är vad jag vet EU-medlemmar. Ska vi stänga gränserna!
Inlägg #16: Postat: 2005-09-09 07:17:00
Per W
Anna, Du talar mot dig själv! Å ena sidan tycker du att det är fel att Afrika med jordbruksarbetare med usla arbetsförhållanden! är en förlorare p g a EU-tullar och å andra sidan vill du inte att vi köper industriprodukter från Asien p g a arbetarnas usla förhållanden. Bestäm dig! Vill du ha frihandel eller inte?
Inlägg #17: Postat: 2005-09-09 07:25:00
Per W
Svar 9: Hur kan det vara sjukt att transportera tysk mjölk till Haparanda? Om det är billigare och t o m bättre för miljön!! Det åtgår säkert mer energi per liter mjölk att värma upp kostallar på vintern norr om polcirkeln än vad det går åt energi att transportera samma liter dit från Tyskland.
Inlägg #18: Postat: 2005-09-09 07:27:00
Per W
Svar 9: Jag kan bara tilka det du skriver att du förespråkar en återgång till en svensk självförsörjning med höga tullmurar och svindyr mat. Och vi är REDAN beroende av omvärlden genom vår export.
Inlägg #19: Postat: 2005-09-09 07:30:00
Per W
Och du vill säkert inte att omvärlden, t ex Kina och USA m fl skall sluta köpa svenska produkter för att "värna" sin egen självförsörjning.
Om en blir protektionist tenderar övriga att bli det också.
Inlägg #20: Postat: 2005-09-09 09:11:00
Janne B
Per W / Om vi tar in billig mjölk utifrån så blir alla kojordbruk norr om Dalälven olönsamma.När korna slutar beta tar skogen över. Landsbygden växer igen. Sädesodling går också trögt i stora delar av Norrland med undantag av
de helt kustnära trakterna. Transport av tysk mjölk till Haparanda innebär lantbruksdöd och mörkt skogslandskap.
Showing page 1 of 3: 1  2  3
Laddar...