|
Inlägg #21: Postat: 2005-09-09 09:32:00
|
|
Per W |
Janne B/ Varför är det viktigt att bevara ett jordbrukslandsskap som speglar en svunnen tid???
"Kojordbruken" norr om Dalälven är f ö redan olönsamma. Men du kanske förordar svenska tullmurar och utträde ur EU?
Man ser sällan mjölkkor som är ute och betar idag. De står inne i kostallarna även på sommaren av lönsamhetsskäl
|
| |
|
Inlägg #22: Postat: 2005-09-09 09:37:00
|
|
Per W |
Subarktiskt klimat är inte särskilt lämpligt för sädesodling när växtperioden är bara 3-4 månader per år. Varför hålla på med något som görs mycket bättre på andra håll när det dessutom kostar konsumenter och skattebetalare en massa?
|
| |
|
Inlägg #23: Postat: 2005-09-09 09:50:00
|
|
Anna Drangel |
Du anser att jag tänker provinsiellt och jag drog upp EU:s handelsregler för att visa att även dom tänker provinsiellt. Den improduktiva sockerbetsodlingen inom EU kanske ger väldigt många människor jobb. Jag har absolut ingen lösning på problemet. Det kanske är fel att tänka nationellt i en global värld, men jag kan inte säga att denna fantastiska globala frihandel alla pratar om är så fantastisk när man ser hur många miljoner människor som går arbetslösa i Europa.
|
| |
|
Inlägg #24: Postat: 2005-09-09 09:54:00
|
|
Anna Drangel |
Det känns lite som om denna nya globala öppenhet har fått kapitalistiska krafter att "löpa amok". Jag tänker i första hand på användningen av kinesisk arbetskraft.
|
| |
|
Inlägg #25: Postat: 2005-09-09 09:56:00
|
|
El Guatusi |
Europeiskt jotdbruk ar till stor del ett "kosmetiskt" problem; utan akrar forsvinner inom en generation det kulturlandskap som millennierna mejslat fram. Tank er et Toscana dar vinrankor o olivtraden forsvinner i en risig sly. Tank er det oppna svenska landskapet forvandlas till urskog.
|
| |
|
Inlägg #26: Postat: 2005-09-09 15:04:00
|
|
Per W |
Svar 23: Så vi ska sy skjortor och sätta ihop mobiltelefoner fas Asien gör det så mycket bättre??
Och är det inte bättre att länder i Sydamerika och Afrika får avsättning för sockerrör i stället för att vi försöker upprätthålla Bullerbyn och Skansen i en skyddad verkstad?
|
| |
|
Inlägg #27: Postat: 2005-09-09 15:09:00
|
|
Per W |
Svar 25: Då får vi väl betala för att ha ett Skansen i Europa då? Men inte genom vad matkassen kostar utan på särskild "räkning".
Samtidigt fasar vi över att s k u-länder tar bort sin "urskog" för att skapa sitt kulturlandskap. Vilket hyckleri!!
|
| |
|
Inlägg #28: Postat: 2005-09-09 15:13:00
|
|
Per W |
Svar 24: Du vet väl inget om kinesiska levnadsförhållanden mer än du sett på TV!? Vad vet om misären på landsbygden? Hur vet du att de får det sämre i fabriker?
Det finns en enormt stor utbildad medelklass i Indien och Kina och vi i Sverige talar om friår och sex timmars arbetstid. Urled är tiden.
|
| |
|
Inlägg #29: Postat: 2005-09-09 15:24:00
|
|
Janne B |
21-22 Per W/ Frågan är om vi ska bevara det Sverige vi ärvde eller lägga ner det.Nu är stora delar av jordbruket i norr olönsamt, snart är det olönsamt i Svealand och sedan i Götaland där vi odlat i snart 10.000 år. Har vi rätt att lägga ner detta? Ska vi göra oss helt beroende av matinport? Ska de marker som odlats upp under årtusenden bli sly eller skog igen.
|
| |
|
Inlägg #30: Postat: 2005-09-09 15:29:00
|
|
Janne B |
Norge har uppenbarligen beslutat att ge sitt jordbruk inklusive fårskötsel det stöd det behöver. Nordmännen ska kunna bo överallt med hyfsad service. Detta kan Norge då de står utanför EU och kan betala med oljan. Norge och Sverige kommer att se väldigt olika ut om 30 år vad gäller växtlighet.
|
| |
|
Inlägg #31: Postat: 2005-09-09 15:41:00
|
|
bloggeri |
Allt som är olönsamt ska självfallet läggas ner. Vad ska vi med olönsamma kor och får till? Odla skog på betesmarkerna. Har vi tur blåser den inte ner och en klick markägare kan göra godapengar. Sveriges natur är ändå rena skiten i jämförelse med Norges.
|
| |
|
Inlägg #32: Postat: 2005-09-09 16:06:00
|
|
Per W |
29/Janne B: Ingen generation har någonsin bevarat "det Sverige man ärvde". En generation för 100 år sedan torrlade våtmarker i Skåne och storken försvann. En generation för ännu längre sedan högg ner alla bokskogar för att odla vete eller gran. Vad menar du?
|
| |
|
Inlägg #33: Postat: 2005-09-09 16:11:00
|
|
Per W |
Svar 31: Jag tror inte ens Norge har råd med Bullerbyn i längden. Utan en järnridå...
Ska vi alltså inte köpa jordbruksprodukter från Afrika och Asien och ge länderna däe en chans att utvecklas? Jag trodde inte du var protektionist, bloggeri?
|
| |
|
Inlägg #34: Postat: 2005-09-09 16:14:00
|
|
bloggeri |
Per W, har du sett vilka underliga kor som numera härjar i svenska hagar? Biffkor! Den främsta "jordbruksprodukt" vi importerar från u-länderna är djurfoder till dessa kor. Hur kul som helst. Då marken fodret odlas på kunde användas till matproduktion för människor.
|
| |
|
Inlägg #35: Postat: 2005-09-09 16:34:00
|
|
Janne B |
32 Per W/ Dina exempel är givetvis sanna och riktiga.Genom dessa åtgärder ökade vår odlingsbara åkermark med stora tal.Fördubblades på 100 år hörde jag en gång.Men hur klokt är det då att låta det mesta växa igen, så att vi blir helt beroende av matimport utifrån. Det Sverige blir inte bra.
|
| |
|
Inlägg #36: Postat: 2005-09-09 16:35:00
|
|
CMO |
32/ Precis det enda konstanta är att allt förändras. Och så ska det vara. Framstegspessimister till trots har det allra mesta blivit bättre jämfört med hur det var för hundra år sedan. Troligen kan man säga samma sak om 100 år även om några hagar förslyats.
|
| |
|
Inlägg #37: Postat: 2005-09-09 16:38:00
|
|
Janne B |
31 Per/ Du använder ordet Bullerbyn som ett negativt begrepp,det är positivt för de flesta. Sverige måste ha en rimlig självförsörjningsgrad och rimlig import. Vi kan kontrollera växtgifter här, men inte där osv.Jag tror Norge håller ut längre än den vansinniga trafiken i EU.
|
| |
|
Inlägg #38: Postat: 2005-09-09 16:49:00
|
|
Janne B |
32 CMO/ Det handlar inte om några hagar din skämtare. det handlar om vi ska ha några jordbruk kvar i större delen av landet modell Lundells "Öppna Landskap". Vem vill acceptera att storskogen den mörka, tar över hela Svealand. Med lite städer här och där. Samt några golfbanor. Lönar sig inte jordbruk så får vi ett mycket mörkt land.
|
| |
|
Inlägg #39: Postat: 2005-09-09 17:07:00
|
|
CMO |
38/ Vi kan ju alltid lätta upp storskogen med lite kalhyggen, flåt produktionsytor. Allvarligt talat, vill folk ha hagar så ska de naturligtvis få ha det, om de vill betala för det vill säga. Men man måste kunna diskutera vad som är rimligt och om det kan finnas andra sätt än att ge konstgjord andning till ett olönsamt jordbruk.
|
| |
|
Inlägg #40: Postat: 2005-09-11 21:50:00
|
|
Anna Drangel |
Åkte idag förbi Arlas fabriker där det stod en skylt nerbankad i jorden. "Svensk mjölk ger öppna landskap". Jag rös till och tänkte att det kanske inte är så långt till den dag då svenska konsumenter väljer tysk mjölk för att spara en femtioöring per liter. Är det värt den där femtioöringen i längden?
|
| |