Återupprätta arbetets värde

Showing page 4 of 5: 1  2  3  4  5
Inlägg #61: Postat: 2005-08-25 09:49:00
peter_
Vi har idag ett bidragssystem som inte ger individen makt över sin ekonomiska situation, men däremot gör många individer beroende av vissa politiska partier för sin ekonomiska situation. Detta bidragssystem förvärrar dagens situation med utflyttning av jobb, därför att bidragen betalas av den privata produktionen och konsumtionen.
Inlägg #62: Postat: 2005-08-25 09:52:00
peter_
Vi har en offentlig konsumtion av olika trygghetssystem som saknar direkt koppling mellan kostnad och utnyttjande. Betalning förutsätts göras solidariskt, utnyttjande görs i tidens anda strikt egoistiskt av många. Färre och färre ska försörja fler och fler. Till råga på allt kommer andra länder och erbjuder sig att göra samma jobb billigare. Bidragssystemet pressar alltså upp kostnaderna, samtidigt som den eknomiska uppryckningen i u-länderna pressar ned inkomsterna.
Inlägg #63: Postat: 2005-08-25 11:16:00
peter_
Vad gör man i en situation där ett fåtal har höga inkomster, kommande från produktion och försäljning till stor del i ett annat land, och där många slåss om få tjänstejobb hos den politiska och privata adeln? Börjar man med självhushållning och går tillbaka till 1800-talets konsumtionsmönster? Börjar om från början? Hur hindrar man att adeln inte köper allt och tar ut ockerpriser från statarna och hindrar dem från att få något över?
Inlägg #64: Postat: 2005-08-25 11:19:00
peter_
Är svaret att man måste flytta varthelst i världen där det finns jobb? Eller ska man beskatta adeln hårt och se till att deras inkomster betalar en minimikonsumtion för alla? Vad hindrar adeln att flytta sina pengar utom räckhåll för beskattning?
Inlägg #65: Postat: 2005-08-25 11:21:00
peter_
Om man inte vill ha en hög beskattning som reglering av rovdrift, hur gör man istället? Hur hindrar man en sådan utveckling?
Inlägg #66: Postat: 2005-08-25 11:36:00
peter_
Kommentar Svar 2:
när staten är ägare så ska de ju inte ägna sig åt rovdrift, stimulera företagsledningen att maximera vinsterna på tex en elmarknad där konkurrensen inte fungerar osv. Vi behöver inte höja skatterna för att betala skola, sjukvård etc, däremot rensa upp bland statliga verk och myndigheter samt anpassa sättet att utnyttja gemensamma resurser till en verklighet där solidaritet inte existerar map utnyttjande.
Inlägg #67: Postat: 2005-08-25 11:40:00
peter_
AlfVerner, var är du? jag får ju sköta om hela diskussionen och diskutera med mig själv?
Inlägg #68: Postat: 2005-08-25 21:26:00
Lars Nilsson
Jag gillar Alfs tankegång. Höj skatterna. Det är så vi får Sverige på fötterna. Dessutom bör vi förstatliga det mesta. Visst måste det var receptet på framgång. Det här är vad vänstern skall gå till val på. Det gör att vi som tycker motsatsen gläds åt vänsterns självmordsförslag.
Inlägg #69: Postat: 2005-08-26 08:59:00
AlfVerner
53>Igår var jag statsanställd lokförare - var jag då tärande? Idag är jag privatanställd lokförare - Är jag då närande? Jag kör samma tåg.
Inlägg #70: Postat: 2005-08-26 08:59:00
AlfVerner
53>Jag tror du är dum i huvudet och det är det som är det avgörande problemet.
Inlägg #71: Postat: 2005-08-26 09:01:00
AlfVerner
56>En fascist tycker att folket väljer dumt . Då har du nu definierat Emma som fascist från inlägg 6.
Inlägg #72: Postat: 2005-08-26 09:06:00
AlfVerner
58> Ja, definitivt. "Marknaden" vilket du jämställer med folket har ofta fel och ibland så fel att man måste skyddas från sin egen dumhet, svaghet. Varje politiskt beslut är ytterst en begränsning av marknaden och individens frihet, kontra kollektivets behov. T o m Reinfeldt försvarar fastighetsskatten, men den obegåvade befolkningen vill inte ha den. Då ska diktaturen köra över befolkningen för folkets eget bästa.
Inlägg #73: Postat: 2005-08-26 09:07:00
AlfVerner
Fiskarna vill kunna fiska ohämmat och konsumenten vill handla så billig fisk som möjligt. Fisken håller på att ta slut. Då ska diktaturen gå rakt in och köra över hela fiskerinäringen och lägga fiskestopp.
Inlägg #74: Postat: 2005-08-26 09:10:00
AlfVerner
Växthuseffekten skapar klimatförändrigar som i sin tur radar upp den ena katastrofen efter den andra - då ska diktaturen går rakt in och hämma utsläppen. POLITIK är att skapa begränsningar för den kortsiktiga girigheten och bygga ett långsiktigt samhälle. När vi röstar lägger vi ett diktatoriskt förtroende som ska värna helheten.
Inlägg #75: Postat: 2005-08-26 09:12:00
AlfVerner
Att sänka spritskatten är INTE politik, det är att retirera för marknaden och det är just detta som både Persson och Reinfeldt sysslar med. Man avpolitiserar politiken och söker populism för att få personlig makt och rikedom. Att ta från dom rika och ge till dom fattiga...
Inlägg #76: Postat: 2005-08-26 09:15:00
AlfVerner
60>Vi är långt kommna i den processen både i Sverige, USA m fl länder och det har absolut ingenting med kommunism eller kapitalism att göra. I kapitalismen ENRON, Skandia kallas det för bedrägeri, förskingring och problemet individualiseras. I själva verket har varje maktstruktur en tickande korruptionsbomb inbbyggd. Går det riktigt långt vaknar Hitler eller Mao till liv och börjar marschera.
Inlägg #77: Postat: 2005-08-26 09:28:00
peter_
Svar 71. Nej, men om hon dessutom vill omyndigförklara folket så är hon nogdet, som jag ser det.
Inlägg #78: Postat: 2005-08-26 09:33:00
peter_
Svar 74. Ja vi ger ett mandat till de som vi röstat på och efter 4 år så kan vi välja bort dem om vi vill. Det är det enda acceptabla systemet. Det ställer dessutom stora krav på den enskilde medborgaren att engagera sig och tänka själv och det är mycket bra.
Inlägg #79: Postat: 2005-08-26 09:37:00
peter_
Enligt massmedia idag så har opinionssiffrorna svängt för SAP och det är pga av att GPs pudel kastat lite smågodis till massorna, utan att göra något åt folkets möjlighet att försörja sig själv. Det är trist men inte oväntat. Förhoppningsvis så är det inte fler än vad som visas i denna opinionsundersökning som kan manipuleras och köpas med dessa kosmetiska åtgärder.
Inlägg #80: Postat: 2005-08-26 09:42:00
peter_
Kommentar 75. Jag är också emot sänkningen av spritskatten. Principen tycker jag ska vara att rökare och alkoholkonsumenterdäribland jag ska betala alla kostnader för sjukdomar som orsakas av deras bruk. Om det inte går via skatter, så får det bli så att man själv får betala sina kostnader för sjukdomarna man skaffar sig. En rökare eller storkonsument av alkohol skaffar då lämpligen en privat försäkring.
Showing page 4 of 5: 1  2  3  4  5
Laddar...