|
Inlägg #41: Postat: 2005-08-01 15:49:00
|
|
KH |
eller: makten att genom myndighetsutövning kunna avgöra och påverkamäniskors liv/ öden med stöd i lag, och att av olika skäl missbruka detta. Den makten har ju inte media. Möjligtvis kan AB bidra till att folk får sämre förtroende för att rättssäkerheten verkligen fungerar, men jag har väldigt svårt att se hur det skulle kunna bli mer.
|
| |
|
Inlägg #42: Postat: 2005-08-01 16:00:00
|
|
KH |
Vi har alltså ett eget ansvar för våra egna handlingar, oavsett "inspirationskälla". Mediabrus är ingen ursäkt för att leverera regelrätta hot och det tror jag de flesta vet. Jag tycker alltså det är en smula förmätet omtala AB:s läsare kellektivt som vore deras åsikter enbart en osjälvständig färgning av skvallermedia. Utepka just dem som potentiella "hotare". Det är en kränkning. Det var det jag ville få fram.
|
| |
|
Inlägg #43: Postat: 2005-08-01 16:04:00
|
|
KH |
Detta inflikande drog med sig en massa andra angränsande inslag/ faktorer/reflektioner redan inledningevis här, och det blev för mycket på en gång - och grumlade mer än det kanske klarlade. Jag ger rätt i kritiken om att jag borde "ta en sak i taget så det blir lättare att hänga med i svängarna". Det kan jag försöka förbättra.
|
| |
|
Inlägg #44: Postat: 2005-08-01 16:15:00
|
|
KH |
34: Jodå, men det förutsätter ju att den kritiserande utgår från folk inte kan tänka vidare själva, eller inte har egna kundskaper som automatiskt bortser från och/eller förkastar de här ordvalet. Det är inte heller så glasklart att avsikten med rubriken var att få den effekten som du/ni kommit fram till. Först ska jag läsa akt. artikel igen, men utifrån avd jag minns känns det som det saknar betydelse om man lättvindigt kallar det för "skyller på" istället för tex. "hänvisar till" .
|
| |
|
Inlägg #45: Postat: 2005-08-01 16:30:00
|
|
KH |
Någon avgörande skillnad häremellan finns väl inte, eftersom inget dera ordval ger intrycket av att man ska skylla på lagen istället för att följa den - osv. Jag tycker det här handlar mer om ordmärkeri meningsklyveri än något annat. Själv reflekterade jag inte i MLs tolkningsbanor förrän han upplyste om hur det gick att tolka det annorlunda. Vad sådana upplysningar tillför saken för gott har jag svårt att lista ut.
|
| |
|
Inlägg #46: Postat: 2005-08-01 16:38:00
|
|
KH |
Rättelse: "..av att man ska kunna skylla på lagen för att undvika den och rättvisa domar."
|
| |
|
Inlägg #47: Postat: 2005-08-01 17:02:00
|
|
KH |
Svar 36 och 37 är jag dig helt enig om. Fullständigt. Kanske vill jag dock hellre säga, att jag gärna ser hårdare straff för de dömda till våldsbrott. Säger man att man vill "se fler straffade" så ger det sken av att fler borde fällas skyldiga, vilket ju innebär att beviskraven skulle sänkas från "utom allt rimligt tvivel" till
"det är mest sannolika", och då är rättssäkerheten verkligen illa ute.
|
| |
|
Inlägg #48: Postat: 2005-08-01 21:12:00
|
|
Michael Lundahl |
Svar 31: "artikeln omfokuserar intresset för den ökadet bristen på rättssäkerhet till att bero på något helt annat, än vad den faktiskt gör. "Och vem är du att bestämma vad bristen på rättsäkerhet "faktiskt" beror på? Vem är du ens att säga att det *är* en brist på rättsäkerhet? Jag har int sett dig argumentera särskilt övertygande för det än. Jag har sett sig rabbla upp truismer enligt standardmodellen "Självklart är det skit med samhället och alla som inte tror det är naiva".
|
| |
|
Inlägg #49: Postat: 2005-08-01 22:50:00
|
|
KH |
ML: Jag vill tydliggöra min åsikt om vad jag anser att bristen på rättsäkerhet beror på och det avgörs inte på att jag tror mig vara någon, utan på att jag tror mig ha uppfattning om det. Står du ut med det? Klart du inte sett mig argumentera övertygande för det, jag har inte fått tillfälle att börja än - mest tid går att gå i svaromål på ovidkommande teorier om mina avsikter. Kan jag få svara på allt du sagt först, innan du funderar över vilka höga tankar jag har om mig själv?
|
| |
|
Inlägg #50: Postat: 2005-08-01 23:26:00
|
|
Michael Lundahl |
Kh: Jag rekommenderar i så fall at du skriver en artikel. Mest för att det är mest praktiskt. Eller så kan vi sluta här med att säga att vi tycker olika och jag håller med sig om att du säkerligen har dina - för dig - välgrundade skäl om varför du tycker som du gör och att jag inte uttalar mig om huruvida jag tycker de är välgrundade eller inte.
|
| |
|
Inlägg #51: Postat: 2005-08-02 00:19:00
|
|
KH |
Jag vet faktiskt inte om jag är beredd på att betala för att skriva, jag såg att det kostade när jag övervägde att istället göra precis som du föreslog. Finns isf andra alternativ och jag kan sonika skicka länk till dig att läsa, om du nu verkligen skulle vara intresserad. Inte mig emot att avsluta den här harangen, av beskrivna skäl i svar 49. Den här debattstilen duger enbart som uttröttningsmetod och dessutom går de plottriga skrivrutorna mig på nerverna.
|
| |