|
Inlägg #21: Postat: 2005-07-31 21:45:00
|
|
Michael Lundahl |
Svar 12: Rättssäkerhet och yttrandefrihet är två helt olika saker. Att de båda nämns i grundlagar gör inte att de för den sakens skull är siamesiska tvillingar. De står faktiskt i två helt olika grundlagar.
|
| |
|
Inlägg #22: Postat: 2005-07-31 21:46:00
|
|
Jonas Cullemark |
Denna hetsjakt av AB har i sin tur fått hovrättens ordförande att bli hotad. Det stämmer säkert att likhet inför lagen är något som diskuteras på AB:s artiklar, dock är detta inte något som ML tar upp i sin artikel varför jag inte förstår varför du lämnar sakfrågan och diskuterar detta.
|
| |
|
Inlägg #23: Postat: 2005-07-31 21:47:00
|
|
Michael Lundahl |
Resonemanget du försöker framhäva - ett knasigt påstående om att yttrandefriheten är olika på grund av olika faktorer och att detta innebär olikahet inför lagen - är så otroligt förvirrat att jag vet inte ens var jag ska börja nysta i det. Men kort sagt: rättegångsbalken har inget med yttrandefrihet att göra. Yttrandefriheten styr inte det man får/inte får säga i en domstol. Yttrandefriheten påverkar inte bevisvärdet av vittnesmål.
|
| |
|
Inlägg #24: Postat: 2005-07-31 21:50:00
|
|
Michael Lundahl |
Svar 13 är något som hade passat bäst in en konspitarionsthriller för 29:90 från PocketShop. Eftersom du inte belägger dessa vilda påståenden med annat än att försöka hävda att alla som inte tror på dem är "naiva" så avfärdar jag dem summariskt som dravel tills dess att du behagar visa på att du har någon grund för det där svammlet.
|
| |
|
Inlägg #25: Postat: 2005-07-31 21:51:00
|
|
Jonas Cullemark |
Vidare tolkar du ML:s artikel som en kritik mot yttrandefriheten. Yttrandefriheten är vår mest grundläggande rättighet och något vi skall värna om. Att för den sakens skull kritisera en tidning med stor läsarkrets som genom att utlämna väsentlig information ger en felaktig bild av en dom är inte att kritisera yttrandefriheten. Det handlar helt enkelt om en önskan om en mer saklig rapportering och mindre skandaljakt.
|
| |
|
Inlägg #26: Postat: 2005-07-31 21:53:00
|
|
Michael Lundahl |
Svar 15: Att påstå att Aftonbladet inte har något ansvar för det de skriver är skitsnack. Måhända att de inte har något juridiskt ansvar... men att påstå att Aftonbladet inte varit en avgörande länk i den händelsekedja som lett fram till att 5 domstolsledamöter nu lever under dödshot är ren lögn. Att dessutom hävda att Aftonbladet inte kunde agerat på ett sätt som inte medförde detta, men för samma nyhetsvärde, är även det en lögn.
|
| |
|
Inlägg #27: Postat: 2005-07-31 21:57:00
|
|
Michael Lundahl |
Svar 16,17: Du viftade med ytterndefrihet tidigare... nu gör jag samma sak tillbaks. Vi har absolut åsiktefrihet och en tämligen generös yttrandefrihet. Jag har inom ramen för dessa all rätt att *yttra* min *åsikt* att Aftonbladets åsikt är direkt skadlig för såväl individer som för rättsäkerheten. En åsikt är inte immun mot kritik bara för att den är en åsikt. Yttrandefrihet betyder *inte* att det är förbjudet att kritisera åsikter.
|
| |
|
Inlägg #28: Postat: 2005-07-31 21:58:00
|
|
Michael Lundahl |
Förtydligande: Alla mina nestaste svar är till KH, inte Cullenmark... vars åsikter jag för övrigt är väldigt lika mina. Svar 25 är huvudet på spiken vad gälle ratt beskriva det jag gör.
|
| |
|
Inlägg #29: Postat: 2005-07-31 22:02:00
|
|
Jonas Cullemark |
Ja, vi råkade skriva om varandra. Mina 3 svar var menade att hänga ihop, liksom ML:s bör läsas tillsammans.
|
| |
|
Inlägg #30: Postat: 2005-08-01 03:28:00
|
|
KH |
Jonas 21-22: Lämnat sakfrågan? Det var väl så att ML undvek den. Min fråga i det avseendet finns i nr 15.
Båda två tycks besitta ett för mig okänt faktaunderlag som oomtvistligen ger vid hand att "AB:s hetsjakt" ligger bakom/är ansvariga för vad några galenpannor tagit sig för. Jag försvarar inte ABs grepp, men till att beskylla dem för ett slags "uppviglig" mot domfarna tjänsteman? Hur vet vi att det är just representanter ur AB:s läskrets som står för hoten?
|
| |
|
Inlägg #31: Postat: 2005-08-01 03:46:00
|
|
KH |
Jonas 25: Fel. Jag tolkar inte alls ML;s artikel som kritik mot yttrandefriheten. Mera som ett hot
mot rättssäkerheten isf, eftersom artikeln omfokuserar intresset för den ökadet bristen på rättssäkerhet till att bero på något helt annat, än vad den faktiskt gör. Jag håller helt med om att media borde slösa krutet på faktaspegling istället, men varför skulle jag framhålla de delar jag håller med om - vad ger det, mer än spar tid?
|
| |
|
Inlägg #32: Postat: 2005-08-01 05:19:00
|
|
KH |
ML: Återkommer till dina inslag senare, jag måste till arbetet.
|
| |
|
Inlägg #33: Postat: 2005-08-01 05:49:00
|
|
Jonas Cullemark |
KH, jag instämmer i att det inte finns så stor anledning att kommentera det man håller med om. Att veta att galenpannorna just läst AB vet man naturligtvis inte. Dock är det genom media flertalet av oss hämtar information angående brott som begås och hur dessa döms. Jämför själv, hur många domar har du läst om genom tidningen och hur många har du läst i dess original, d.v.s. själva domskriften, författad av domarna själva?
|
| |
|
Inlägg #34: Postat: 2005-08-01 05:50:00
|
|
Jonas Cullemark |
Om medias rapportering då består av vinklade uttalanden som skribenterna själva drar till med, ta ML:s exempel om att "Rättens ordförande skyller på den nya sexualbrottslagen" så blir denna vinkel läsarens enda utgångsunderlag. Denna mening talar sitt tydliga språk: mannen ifråga var skyldig och domaren skyddar honom genom att ”skylla” på en lag.
|
| |
|
Inlägg #35: Postat: 2005-08-01 05:51:00
|
|
Jonas Cullemark |
Om vi då är överens om att media är den enda källan gemene man har för att få information angående domar så kan vi med rätt stor sannolikhet utgå från att galenpannorna i allra högsta grad påverkats av dem. Rättssäkerhetens främsta kännetecken är inte kvantitet utan kvalitet. Där gäller att hellre fria än fälla. ”Hellre må tio skyldiga gå fria än en oskyldig dömas” är dess kännetecken. Denna hetsjakt media för är att de till varje pris vill se fler straffade.
|
| |
|
Inlägg #36: Postat: 2005-08-01 05:52:00
|
|
Jonas Cullemark |
Tro mig, jag vill också se fler straffade, men de dömda ska vara det på goda grunder och inte p.g.a. att man viker för folkstormar, politiker m.m. Och även om jag inte sitter inne på någon information om det är jag övertygad om att mycket kan kritiseras angående både polis, domstol, handläggning och rättsväsende i stort. Men det gäller att veta vart man riktar sin kritik och inte i ren frustration bara hoppa på någon för att få en syndabock. De som dömer gör det på det underlag som de har.
|
| |
|
Inlägg #37: Postat: 2005-08-01 05:53:00
|
|
Jonas Cullemark |
Och jag förstår i allra högsta grad att man som brottsoffer blir frustrerad. Om jag eller någon i min omgivning skulle bli utsatt för ett grovt brott skulle jag kasta alla lagar åt sida och tycka att ”öga för öga, tand för tand” vore det enda rätta.
|
| |
|
Inlägg #38: Postat: 2005-08-01 05:54:00
|
|
Jonas Cullemark |
Men det är inte så rättsstaten ska fungera och enligt min mening ska inte media heller göra sitt bästa för att gång efter annan göra allt för att underblåsa vår dömande makts trovärdighet. Och det är just det som hotar rättssäkerheten. Om dess trovärdighet inte finns där längre så blir det plötsligt ok att t.ex. vittnen ljuger friskt utan att det spelar någon roll längre, vi kan sluta rapportera brott och vi ska aldrig mer ingripa om vi ser att någon far illa, det funkar ju ändå inte.
|
| |
|
Inlägg #39: Postat: 2005-08-01 15:43:00
|
|
KH |
Jonas svar23: Nu blev det genast trevligare tonläge i debatten, vad glad jag blir. En enig linje i första hand är kanske förutsättningen för ett gott samtalsklimat? Nå: Personligen läser jag juridiska artiklar och domar i original, och gör jag av olika skäl inte det, så är det vad jag snart kommer att göra - om jag vill ta ställning. Jag är medveten om att långt från alla gör på det sättet, varför de då har medias subjektiva eller enkelriktade utspel som enda förlaga. Sant.
|
| |
|
Inlägg #40: Postat: 2005-08-01 15:48:00
|
|
KH |
Men: blir läsare nyfikna tror jag nog att de flesta tar reda på mer än så för att nyansera vetandet och ta reda på vad tex. medias opposition beror på? Resten tror jag struntar i både domen och varför. Ingen av dessa "läsgrupper" bidrar till att stötta medias försök till att - vad ni misstänker - hota rättssäkerheten. För att hota rättssäkerheten krävs att
man har ett avgörande inflytande/ kontrollfunktion över enskilda och använder den fel, -->
|
| |