Inlägg #1: Postat: 2005-07-28 12:42:00
|
Janne B |
Varnt tack för att du tar upp denna tråd.Jag börjar mitt svar lite försiktigt med att säga att Kristenheten och Katolska Kyrkan är inte samma sak.Jag är svensk frikyrklig och bland det värsta jag vet på Jorden är katolska kyrkan.Jag kan inte se att Påven, kardinalerna ,tusentals biskopar på en enda punkt är Jesu efterföljare. Återkommer. JB
|
|
Inlägg #2: Postat: 2005-07-28 13:29:00
|
Franklin |
Mycket bra. Har tänkt i exakt samma banor som du. Har tom varit på väg att skriva en insändare om saken. Allt för mycket djävulskap tolereras i religionens namn. När ska vi tex säga ifrån mot de Imamer som sprider sin hatlära i svenska moskéer? De får göra det av ett enda skäl, vår flathet gentemot religionen.
|
|
Inlägg #3: Postat: 2005-07-28 14:00:00
|
Mysan |
Tror inte ett dugg på relgion.Det är bara en sak att skylla sexulitet och krig på .
|
|
Inlägg #4: Postat: 2005-07-28 14:26:00
|
CMO |
När du läser i historieböckerna om korstågen, eller i tidningarna om katolska kyrkans brutala hetsjakt på kondomer i afrika. Frågar du dig då vilken livsåskådning författarna av historieböckerna eller journalisterna har och hur det kan ha färgat bilden de målar upp. Eller är det de skriver lika säkert som Amen i kyrkan?
|
|
Inlägg #5: Postat: 2005-07-28 21:32:00
|
Den spontana och otyglade allmogen |
Alla upplysta människor vet att religionen är en dimridå för något helt annat. Varför prata om religion när det handlar om makt
|
|
Inlägg #6: Postat: 2005-07-29 01:44:00
|
Emma |
Din artikel vittnar mer om dig som person och inte om dem du försöker svartmåla. Du är totalt indoktrinerad av massmediala klichéer om kristna "högern" i USA samt av den propaganda som extremliberala feminist politiker sprider, när ska du börja tänka själv? De mest framgångsrika projekten mot Aids omfattar inte kondomer, utan det handlar om avhållsamhet. De ungdomar i Afrika som klarar sig bäst från Aids och andra könssjukdomar är dem som går med i någon t ex kristen församling.
|
|
Inlägg #7: Postat: 2005-07-29 11:23:00
|
Nähädu |
Jag ställer mig genast frågan om jag verkligen VILL ha något att göra med en "gud" och religioner som förespråkas av alltifrån fanatiska muslimer till rabiata kristna t.ex. härinne. Tänk att dö och hamna ihop med Emma i paradiset, typ.
|
|
Inlägg #8: Postat: 2005-07-29 12:27:00
|
Annika Lundgren |
Från den fromme blir åsikter trånga,
medan extremisten vill byten fånga.
Men visst finns det enhet ändå,
om vi tänker som så,
att vi trots allt ju är lika många.
|
|
Inlägg #9: Postat: 2005-07-29 15:29:00
|
Sunny |
En vettig artikel som borde vara en självklarhet i vårt samhälle. Att den inte är det är väldigt skrämmande.
|
|
Inlägg #10: Postat: 2005-07-29 22:45:00
|
Janne B |
I dag fyllde Dag Hammarskjöld 100 år, även om han varit död länge.Han hade sin Gud för sig själv hela livet. Han var så kallad mystiker, ett starkt inre andligt liv med väldigt lite yttre åthävor.Han hade tydligen inga nära vänner för nästan ingen visste om hans andlighet. På sin sista flygresa hade han med sig en liten tunn portfölj med Nya Testamenetet och Psaltaren. Samt en svår religiös bok som han höll på att översätta till svenska.
|
|
Inlägg #11: Postat: 2005-07-29 22:50:00
|
Janne B |
Dag Hammarskjöld fick väldens svåraste jobb, att leda FN under det kalla krig som kunde blivit hur hett som helst. Ödmjuk i allt. Men i efterlämnade anteckningar/böcker såg han sig som Jesu lärljunge och efterföljare. Landets kristna förstod. Storhetsvansinne sa många andra.Så olika kunde han bedömmas Kolla gärna Dag H på Sökmotor.
|
|
Inlägg #12: Postat: 2005-08-01 23:23:00
|
soilander |
Som sagt, du får läsa Romarbrevet om vad som är synd och rättfärdighet, människa och Gud, så förstår du snart att politiken inte är frälsningen. Bibeln är inte politisk. Däremot är den vägledande i godhet och kärlek. Läs gärna Galaterbrevet också.
|
|
Inlägg #13: Postat: 2005-08-02 14:21:00
|
Unto S |
”USA´s president George W. Bush mener, at amerikanske skoler skal undervise i den kristne skapelseteori, skriver flere amerikanske aviser.” TV2/Danmark
|
|