Inlägg #41: Postat: 2005-07-16 19:09:00
|
El Guatusi |
For att atewrknyta till kolonialismen: jag vill absolut inte forsvara den. Den byggde pa felaktiga premisser som har korrigerats under de sista 60 aren. Men en sak maste jag anda saga: mycket av den enorma nyfikenhet pa varlden utanfor Europa som AVEN var en ingrediens i kolonialismen har ersatts av en narmast total likgiltighet for framst Framre Orienten, LaTinamerika och Afrika.
|
|
Inlägg #42: Postat: 2005-07-16 19:16:00
|
El Guatusi |
Kan beratta som exempel, att samtliga italienska nyhetssandningar under arets forsta 4 manader tillagnade folkmordet i Sudan dar arabiska Janjaweed slaktade ca. 250.000 svarta kristna & animister... 8 minuter. Atta minuter. Forklaringen ar naturligtvis, att USA denna gang inte var inblandat - och da ar ointresset totakt. Likasa under det inbordeskrog som ratt i Sudan under 25 ar o dar uppat 2 miljoner kristna/animister mordats av sunni-muslimer.
|
|
Inlägg #43: Postat: 2005-07-16 21:16:00
|
Piripiri |
/37Ett ord med tjogtals betydelser är enligt min mening vagt och oprecist. Vilket inte hindrar att det är ett honnörsord med positiv känsloladdning för de allra flesta av oss
|
|
Inlägg #44: Postat: 2005-07-17 08:42:00
|
Jan Schmidt |
Har vi läst samma bok, Lars Nilsson? Visserligen var det inte i går jag läste "utrota varenda jävel" men ett sådant påstående borde jag ha kommit ihåg. Och det gör jag alltså inte... P.S. Det skulle vara intressant om du kunde ge några hänvisningar till kritiken av boken, länkar eller så. Tack på förhand, D.S.
|
|
Inlägg #45: Postat: 2005-07-17 11:24:00
|
Lars Nilsson |
Svar 44. "Hitler började krig för att skaffa mer jordbruksmark ett par decennier innan alla Europas stater började ge sina bönder betalt för att lägga ner jordbruket"sid 220. " "Avjudningen" Entjudung var ett sätt att undanröja ´övertaliga ätare´och därigenom ´skapa balans mellan befolkning och näringsutrymme" sid 222
|
|
Inlägg #46: Postat: 2005-07-17 11:35:00
|
Lars Nilsson |
forts. Lindqvists bok vimlar av liknande tankesmet. L försöker i sin bok att bevisa att nazismen var en logisk och främst ekonomisk ideologi då den i stället var högst "irrationell"till sin natur. Ideologin gick alltid före allt annat. Det hade exvis varit mer rationellt att utnyttja judarna som slavarbetare än att döda dom. Men det håller inte SL med om. Därav den bistra kritiken.
|
|
Inlägg #47: Postat: 2005-07-17 11:41:00
|
Lars Nilsson |
Boken kom ut 1992 och jag kan inte på rak arm säga fler kritiker än Peter Englund, Lars Lönnroth, Kay Glans och Per Ahlmark. Om det finns något på nätet vet jag inte. Det var ju ett tag sedan.
|
|
Inlägg #48: Postat: 2005-07-17 11:49:00
|
Jan Schmidt |
OK, tack för snabbt svar - nu läste jag för det första den omarbetade nyutgåvan minns inte vilket år den kom och förde andra läste jag den som en kritisk granskning av kolonialismen, fr a i Afrika - vilket den nog är avsedd som, faktiskt. Tramset om Hitler hade jag faktiskt glömt bort, kanske för att jag inte tillmätte det någon större betydelse i sammanhanget. forts
|
|
Inlägg #49: Postat: 2005-07-17 11:55:00
|
Jan Schmidt |
Men visst är Sven Lindqvist ute och cyklar när det gäller nazismen och "die Endlösung", det håller jag gärna med dig om! Men det MÅSTE ju inte innebära att han är ute och cyklar även i andra sammanhang. F ö tycker jag att boken ska läsas som ett debattinlägg, som ett fraförande av andra åsikter om kolonialismen och västerlandets ansvar än vad som vanligen kommer fram i diskussionen, t ex här ovan. forts
|
|
Inlägg #50: Postat: 2005-07-17 11:58:00
|
Jan Schmidt |
Sven Lindquist gör ju knappast anspråk på att ha skrivit kolonialismens historia, liksom även om man inte behöver acceptera rena sakfel för den skull. Mig gav boken en ny vinkel på kolonialismen och dagens situation i de f d kolonierna, liksom den väckte nyfikenhet och vilja att veta mer. Därför har jag bl a läst och kan rekommendera Edward Saids "Orientalism" och Tariq Alis "Fundamentalisternas kamp" Ordfront 2003.
|
|
Inlägg #51: Postat: 2005-07-17 12:13:00
|
El Guatusi |
/50 Saids "Orientalism" har vid det har laget absorberats av vasterlandsk kultur, o det ar utmarkt. Men vi vantar annu pa dess motsvarighet sett fran andra sidan - en "Occidentalism" som beskriver de mest konservativa o fanatiska islamisternas skeva syn pa vasterlandet.
|
|
Inlägg #52: Postat: 2005-07-17 12:16:00
|
El Guatusi |
Utan ett sadant verk blir det obegripligt for oss hur sa mkt hat kan riktas mot de varden vi betraktar som narmast heliga. En egyptisk-italiensk forfattare, Magdi Allam, skriver ofta essaer i amnet i bl a Corriere della Sera, men hans uppriktighet har lett till upprepade dodshot o aven de ital extremvanstern betraktar honom som en svuren fiende. Vi har en lang vag kvar till omsesidig forstaelse....
|
|
Inlägg #53: Postat: 2005-07-17 15:07:00
|
Piripiri |
/52 Inte hat, El Guatusi, mer än i de fundamentalistiska kretsar som förvisso växt sig starkare på senare tid. Men bland de stora massorna är det nog snarare misstro som riktas mot de värden vi vi försvarar. En misstro mot våra intentioner, mot att det vi talar så vacket om inte alltid står i överensstämmelse med vårt handlande:
|
|
Inlägg #54: Postat: 2005-07-17 15:08:00
|
Piripiri |
Så för att återgå till vår diskussion om friheten: Det har aldrig i något samhälle existerat någon absolut frihet och jag är inte säker på om någon skulle vilja leva i ett sådant samhälle. Vad jag kan ta mig för friheter mot mina medmänniskor har alltid varit reglerat genom lagar och förordningar. Jag får alltså inte gå ut på gatan och slå ner någon och ta hans plånbok bara för att jag är starkare eller har tillgång till något vapen:
|
|
Inlägg #55: Postat: 2005-07-17 15:09:00
|
Piripiri |
Även ett ord som liberal har väldigt olika betydelser beroende på i vilket sammanhang det används. Nyliberal är något annat än socialliberal. För övrigt tror jag att den förste som använde ordet var en diktator, nämligen kejsar Napoleon. Och det var just då denne ockuperade Egypten, åberopande principerna om frihet och jämlikhet, som de egyptiska översättarna fick problem:
|
|
Inlägg #56: Postat: 2005-07-17 15:09:00
|
Piripiri |
Han hade inga problem med ordet jämlikhet. Det fanns bra motsvarigheter i arabiskan till detta ord och han förstod precis vad som menades med det. Men "frihet"? Efter långvariga studier kom han fram till att ordet närmast motsavarades av det arabiska ordet för "rättvisa". Smickrande, tycker jag, för oss:
|
|
Inlägg #57: Postat: 2005-07-17 15:09:00
|
Piripiri |
nu är min fråga till dig: om en främmande makt ockuperat ditt land och i kraft av sin överlägsna vapenmakt förklarat att från och med nu så är det vår konstitution som gäller här i landet, hade inte då också du haft problem med att förstå vad ockupationsmakten menar med ordet "frihet"? Det där bör man tänka över I stället för att lite arrogant dra slutsataer om "de andras" underägsenhet.
|
|
Inlägg #58: Postat: 2005-07-17 15:14:00
|
Lars Nilsson |
Själv tycker jag Saids bok dels är urtråkigt skriven, dels präglas den av ett enögt försvarstal av allt och alla inom såväl Islam som de flesta arabiska politiker. Avsaknaden av konstruktiv kritik och förlag till förändringar mot tex mer demokrati inom arabvärlden lyser med sin frånvaro.
|
|
Inlägg #59: Postat: 2005-07-17 15:16:00
|
Piripiri |
/49Visst är det synd SL pratar sån smörja om nazismen, men det kan ha att göra med att vänstern ofta alltför ensidigt betonat ekonomin som primus motor bakom allt. Det finns så mycket annat som styr historien, såsom maktlystnad, dumhet, galenskap, irrationella föreställningar, etc. -
|
|
Inlägg #60: Postat: 2005-07-17 15:18:00
|
Piripiri |
Kanske är det dags för vänsterna att ägna sig lite mer åt maktanalyser. Att se pegar som ett medel snarare än som ett mål i sig. Pengar ger nämligen status och makt.
|
|