|
Inlägg #21: Postat: 2005-07-05 12:03:00
|
|
Melle |
Men det är verkligen inte samma sak som att slå barnet.
|
| |
|
Inlägg #22: Postat: 2005-07-05 12:03:00
|
|
megaman |
Jag var så snäll när jag var liten, så jag behövde ingen smisk. ; Hur som helst. Hur kan det komma sig att föräldrar för 50-60 år sedan kunde uppfostra barnkullar på 4-6 barn medans dagens föräldrar knappt kan uppfostra 1 barn? Samtidigt var det inte tal om några bokstavsbarn.
|
| |
|
Inlägg #23: Postat: 2005-07-05 12:06:00
|
|
megaman |
Det var nyligen en het diskution om aga i england. Och där kom man fram vad aga är och inte är. Aga är när man tillrättavisar barnet fysiskt utan att lämna märken, aga är alltså inte att slå på barnet med en knuten näve.
|
| |
|
Inlägg #24: Postat: 2005-07-05 12:16:00
|
|
Janne B |
Megaman om 22/ Ja nog tål detta att fundera på. Men jag tror att det handlar om att vi nu lever i ett ytterst komplicerat samhälle med massor av överflödsinformation, som vi inte klarar av att sortera bort. Ja vissa av oss klarar det uppenbarligen, men resten då. Jag klarade allt då jag var 33 år. Nu är jag 66 och känner att jag missar allt mer.
|
| |
|
Inlägg #25: Postat: 2005-07-05 12:20:00
|
|
Janne B |
forts. Tidigare hade den äldre generationen massor att lära ut till de yngre, tusen års erfarenhet av jordbruk mm. Vad har vi äldre att lära ut i dag? Har vi ens ett kulturkapital att lämna över. Har vi moraliska riktlinjer som håller framöver? Jag tror att de yngre starkt tvivlar på att 60 plus har något som helst av värde att föra vidare. Jag visste precis hur man skaffa studier och därmed jobb?Det vet jag inte nu...
|
| |
|
Inlägg #26: Postat: 2005-07-05 12:22:00
|
|
Melle |
På samma sätt brukar de som använder tortyr ibland resonera, att göra så mkt skada som möjligt utan att lämna fysiska spår...
|
| |
|
Inlägg #27: Postat: 2005-07-05 12:23:00
|
|
megaman |
Äldre människor har massor att lära ut. Kanske inte hur programerar dvdn men nog värderingar och uppförande. Något som fullständigt saknas i dagens samhälle, där dagis och skolan och myndigheterna skall ta ansvar för barnen istället för föräldrarna.
|
| |
|
Inlägg #28: Postat: 2005-07-05 12:24:00
|
|
Melle |
megaman: För 50-60 år sedan såg världen helt annorlunda ut. Men vad är det som säger att de skötte sina föräldraupgifter bättre bara för att de lyckades hålla liv i 4-5 ungar? Hur många kramar tror du varje barn fick varje dag t ex? Min mormor har sagt att hon aldrig blev kramad när hon var liten.
|
| |
|
Inlägg #29: Postat: 2005-07-05 12:24:00
|
|
Janne B |
Melle 13 / Tack för de orden.
|
| |
|
Inlägg #30: Postat: 2005-07-05 12:25:00
|
|
Melle |
megaman: Men tack, äntligen tar du upp nått som vi kan förenas kring. Ja, det är sant att myndigheterna har fråntagit föräldrarna ansvaret för sina barn i stor utsträckning och inte sjutton har det lett till ngt gott!
|
| |
|
Inlägg #31: Postat: 2005-07-05 12:56:00
|
|
bloggeri |
Undersökningar har visat att svenska föräldrar SAMTALAR med sina barn sammanlagt fyra 4! minuter om dan. Resten av kommunikationen mellan barn o föräldrar kallas inte "samtal". Det blir tolv timmar per år. Hur mycket kunskap ger man barnen under dessa timmar?
|
| |
|
Inlägg #32: Postat: 2005-07-05 12:58:00
|
|
bloggeri |
Melle. Det är inte myndigheterna som har fråntagit föräldrarna ansvaret för sina barn. Det är föräldrarna som har gett dom ansvaret. Man till och med kräver att skolan ska uppfostra ungarna. Men detta är inte skolans uppgift.
|
| |
|
Inlägg #33: Postat: 2005-07-05 14:22:00
|
|
Melle |
bloggeri: Jo myndigheterna har indirekt fråntagit föräldrarna ansvaret, men givetvis började det med sossarna och deras politik och visst indirekt blir det då föräldrarna de som röstade på sossarna som bär ansvaret.
|
| |
|
Inlägg #34: Postat: 2005-07-05 14:58:00
|
|
Nähädu |
"Aga är när man tillrättavisar barnet fysiskt utan att lämna märken, aga är alltså inte att slå på barnet med en knuten näve." ...Jösses! Så lösningen är att gå tillbaks till medeltiden. I andra kulturer kallas det sharialagar. Vad ska vi kalla det i vår högstående kultur tro? Nej, bevare oss väl.
|
| |
|
Inlägg #35: Postat: 2005-07-05 15:01:00
|
|
Nähädu |
"Aga är när man tillrättavisar barnet fysiskt utan att lämna märken, aga är alltså inte att slå på barnet med en knuten näve." Så trevligt formulerat. En härligt medeltida lösning på problemet. Varför inte komplettera med tukthus och avprogrammeringsinstitutioner för hysteriska fruntimmer också.
|
| |
|
Inlägg #36: Postat: 2005-07-05 15:02:00
|
|
Nähädu |
Ursäkta dubbelpostningen. Jag skyller på krånglande teknik i detta fallet.
|
| |
|
Inlägg #37: Postat: 2005-07-05 15:07:00
|
|
bloggeri |
Om aga är enda alternativet till "fri uppfostran" så är det självfallet kört. Men var i Lords artikel talas om aga. Och varför är i lag förbjuden aga det enda föräldrar kan sätta emot vilda ungar? Förklara! Varför! Menar ni att inga andra metoder finns?
|
| |
|
Inlägg #38: Postat: 2005-07-05 18:56:00
|
|
Sandra Kaissi |
Det behövs ingen aga för att uppfostra barn. Problemet är att man helt enkelt tror att barnen ska uppfostra sig själva. Man har inte och tar sig inte tid till detta. Man inbillar sig att det är skolans ansvar. Det är nog den stora skillnaden mellan Sverige o andra länder.
|
| |
|
Inlägg #39: Postat: 2005-07-05 22:06:00
|
|
Friskytten |
"ibland måste man t ex hålla fast barnet med ett bestämt grepp för att hindra det från att skada sig själv, skada nån annan eller skada materiella prylar." Så heter det i svar tjugo. Det är ju typiskt för många självpåtagna världsförbättrare att hitta på något eget som är värre än det som ska angripas. Vilken terror att bli fasthållen i stället för att få en utskällning eller en smäll. Suck.
|
| |
|
Inlägg #40: Postat: 2005-07-05 22:09:00
|
|
Friskytten |
Men det där syndromet är ändå bara det lilla problemet även om många som vill bestämma över andra håller på så där. Det stora problemet är ju det att så många människor inte kan förstå att människor är olika. Även som barn. Vissa barn är sådana att det aldrig finns någon anledning att ens höja rösten. Andra är i grunden totalt vilda och kan bara hejdas i sin framfart genom att man tvingar eller skrämmer dem att bete sig vettigt.
|
| |