Barnen skämmer ut Sverige

Showing page 3 of 3: 1  2  3
Inlägg #41: Postat: 2005-07-05 22:09:00
Friskytten
Och man måste våga lite på att den enskilda föräldern känner sitt barn och kan välja rätt metod själv: Inget tvång alls för vissa. Åthutningar för andra. En dask för en tredje. Ska detta vara så svårt att förstå? Ja, tydligen.
Inlägg #42: Postat: 2005-07-05 22:34:00
Melle
Svar 39: På vilket sätt är detta en terror menar du? Tror du att det går bättre att daska till en liten 2-åring som t ex biter sig själv i handen så det är på väg att gå hål i huden? Min erfarenhet av detta är att barnet känner sig trygg av att bli fasthållen en kort stund medan hon/han återhämtar lugnet.
Inlägg #43: Postat: 2005-07-05 22:37:00
Melle
Jag vet dessutom att samma sak gäller för vuxna människor i paniska situationer. Patienter som i t ex ett psykosutbrott har blivit fastbältade i en säng brukar säga efteråt att det var skönt. I vissa situationer i livet är ens inre i ett sånt kaos att man faktiskt VILL bli stoppad, men det är inte på långa vägar samma sak som att få ett slag.
Inlägg #44: Postat: 2005-07-05 22:40:00
Melle
I barnens fall brukar dessa utbrott med medföljande fasthållning av en vuxen efter en stund övergå i gråt. Då släpper man så sakta lite på sitt tag. Efter ytterligare en liten stund övergår greppet i en ömsesidig kram och lite småprat om vad det var som hände. Det är DÅ det är dags att på ett lugnt och respektfullt sätt berätta att barnet betedde sig på "fel".
Inlägg #45: Postat: 2005-07-05 22:44:00
Janne B
Jag tror att vi är helt överens om att i ett läge då barnet försätter sig sig i en farlig situation, då måste man ingripa direkt. Lika dant om ett barn skadar andra barn eller djur. Man måste snabbt lyfta barnet ur situationen och ofta hålla fast det en stund. Våld får användas men aldrig i syfte att skada ett barn, bara att förbättra en situation. Man kan ha rätt att slita hårt i en arm om ett barn plötsligt är på gär ut i trafiken, ner i vattnet osv.
Inlägg #46: Postat: 2005-07-05 22:48:00
Janne B
Agaförbudet innebär att fysisk bestraffning är förbjudan, inte nödingripanden. Svenska staten låser in folk men slår dem inte.Som ung socialarbetare berättade folk för mig om lite dask, om en örfil och andra bagateller. Som när vi gjorde läkarundersökning visade på stora märken och hörselskador. Dask är ett farligt ord. Dask av en vredgad person kan vara rena misshandeln.Jag blev därför oerhört glad då vi fick aga-förbudet, för det respekterar dessa våra minsta.
Inlägg #47: Postat: 2005-07-05 22:51:00
Janne B
Melle 44/ Tack. Underbart formulerat. Bara det våld som absolut behövs, som avslutas fortast möjligt, under full behärskning, vilket kräver nykterhet.
Inlägg #48: Postat: 2005-07-05 23:40:00
Melle
JanneB: Tack. :- Jag vill även säga det att det faktiskt känns jäkligt jobbigt när dessa situationer uppkommer, men att personligen ser jag inget annat alternativ än att ibland hålla fast min son. forts.
Inlägg #49: Postat: 2005-07-05 23:42:00
Melle
forts. Ibland blir min son så arg så att han börjar att slå mig. Ni som förespråkar aga: är det då bättre att jag slår tillbaka, istället för som jag gör håller fast honom så att han inte kan slå mig? På vilket sätt lär jag honom innebörden i mina ord "man får inte slåss" då?
Inlägg #50: Postat: 2005-07-05 23:46:00
Melle
Svar 46: Jag håller med dig till fullo om att "dask" är ett farligt ord. Var går gränserna eg? Nej, kalla alla slag för vad det är istället; misshandel. Ge barnen samma respekt i detta som alla andra människor. Skulle vi kalla en makes slag mot sin fru för en dask? Knappast.
Inlägg #51: Postat: 2005-07-08 04:15:00
Ticoroman
Nähädu /Svar 34
Sharialagar? Varför blanda in religion? Förstår inte vad det har med saken att göra...
Inlägg #52: Postat: 2005-07-08 09:46:00
Nähädu
51/ Jag gjorde gjorde en liten jämförelse mellan synsättet vissa har härinne och just, sharialagar. Religionsaspekten i det lämnar jag därhän och jag hållre med. DET har inget i den här diskussionen att göra. Bra att du påtalade det.
Inlägg #53: Postat: 2005-07-08 09:47:00
Nähädu
För övrigt kan jag bara konstatera att jag ser en solklar rågång i argumentationen mellan de som uppenbarligen har barn själva och stått mitt i verkligheten och de som inte har några och mer talar i principiella termer.
Inlägg #54: Postat: 2005-07-08 16:15:00
Friskytten
För min del kan jag konstatera en solklar rågång mellan de som kan skilja på argument och person.
Inlägg #55: Postat: 2005-08-17 10:47:00
VolvoVillaValium
När jag var liten, 4-5 år hade jag utbrott där jag bara grät och slog sönder allt. Det här var strax efter mina föräldrars skilsmässa och min mamma mådde väl inte så jättebra. Men istället för att bara slå till mig så det snabbt blev tyst på mig så kramade hon mig. Hon kramade mig såpass hårt att jag inte kunde slå henne så att det gjorde ont och till slut satt jag bara i hennes knä och grät. Jag älskar min mamma otroligt mycket, jag skulle nog inte göra det om hon hade slagit mig istället.
Inlägg #56: Postat: 2005-08-23 21:52:00
Bergstrand M
Har inte läst igenom alla kommentarer, men jag vill påstå att de barn och framförallt ungdomar, som utan konkurrens för mest oväsen i Sverige är barn till invandrare från företrädesvis mellan östern.
Showing page 3 of 3: 1  2  3
Laddar...