|
Inlägg #1: Postat: 2005-07-05 09:24:00
|
|
Marcus |
DEn enda som är kärring är du!.... både artikelförfattaren och jag själv och många andra är överens om att "tysta" barnen genom närhet lång amningstid och enligt mig också genom att ge barn mycket tid och att lyssna på barnen. Vem Fan har pratat om AGA??? det har du läst in själv......
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2005-07-05 09:24:00
|
|
El Guatusi |
Det handlar inte om att tysta barnen utan om att gora dem harmoniska o fa dem att kanna sig alskade & uppskattade. Svenska barn far sallan orfilar polizeilich verboten! men sallan heller uppskattande ord. Utlanningar hapnar over att vi berommer varandras husdjur mer an vi berommer varandras barn!
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2005-07-05 09:26:00
|
|
akejansson |
Toleransen för barn i Sverige är ju
tvärtom jävligt låg, därav alla gnällspikar här som uppenbarligen vill se en barnfri offentlighet. I sydeuropa tolereras stökiga barn på restaurang, man förstår att de måste finnas i en miljö för att lära sig hantera den. I Japan är toleransen för störande barn maximal, inget offentligt röj verkar
påverka de vuxna japanerna det
minsta. Utlänningar blir däremot mycket riktigt störda, men det verkar inte heller bekymra japanerna.
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2005-07-05 09:27:00
|
|
El Guatusi |
Om barn ar brakiga & skrikiga i 5-arsaldern sa ar de sannolikt det aven i skolaldern. Har Ake J nagonsin satt foten i en svensk skolbespisning? Forutom den ofta oatliga maten aven det ett tecken pa bristande karlek! rader dar ofta ett harmageddon utan like. Sjalv minns jag hogstadiets matsal dar mullbankarna satt i taken & stundtals ramlade ner bland polsan o falukorven...
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2005-07-05 09:32:00
|
|
sthlmjesper |
Jag kanske själv ska ta och börja gallskrika i en restaurang med jämna mellanrum ? Vore det trevligt ?
Det är varken bra för barnen eller oss andra om de skriker sig hesa på offentliga platser.
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2005-07-05 09:35:00
|
|
sthlmjesper |
Om föräldrarna inte klarar att uppfostra barnen i tid och nej, INTE genom aga eller liknande så fortsätter de sannolikt att betee sig likadant som tonåringar och vuxna. De lär sig att man ska höras och bråka mest för att nå de mål de har.
Det är en mycket dålig egenskap.
Man kan ju undra varför skolmiljön ser ut som den gör idag...
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2005-07-05 09:46:00
|
|
Melle |
Och här vill jag flinka in att en av orsakerna till att det blir såhär i samhället är att föräldrarna så sällan ser sina barn. Tänk efter, de flesta ser bara sina barn några få timmar om dagen och under de timmarna så måste dessutom en hel massa annat utföras, som att städa, handla, laga mat, betala räkningar, umgås med vänner, diska, tvätta osv...
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2005-07-05 09:55:00
|
|
Nähädu |
Som förälder och uppvuxen inom detaljhandeln så blir jag trött. Det värsta jag vet är föräldrar som fullständigt skiter i sina hyperaktiva ungar medan de är inne på en affär eller en restaurang. Lågvattenmärket var när jag och min familj var tvungna att bese ett par andra familjer där deras ungar matade mås med strips på en allmän, fullproppad strand. Föräldrarna brydde sig NOLL medan i princip resten av solbadarna höll på att krevera.
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2005-07-05 09:58:00
|
|
Nähädu |
Jag tycker faktiskt att det hör till "uppfostran" att inte tillåta sitt barn att styra om kring en stol på ett stengolv inne på en affär, mata mås med strips på en strand eller springa som galningar mellan borden på en restaurang. Sen , aga? Vem förespråkar på allvar nåt sånt idag?
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2005-07-05 10:00:00
|
|
Nähädu |
"omkring" heter det naturligtvis. Ursäkta den pinsamma särskrivningen.
|
| |
|
Inlägg #11: Postat: 2005-07-05 10:21:00
|
|
megaman |
"aga? Vem förespråkar på allvar nåt sånt idag?" Den överväldigande majoriteten av världens föräldrar?
|
| |
|
Inlägg #12: Postat: 2005-07-05 10:55:00
|
|
Melle |
megaman: I så fall tycker jag att vi ska göra all sorts misshandel lagligt. Låt oss slå våra män när de inte bär ut soppåsen efter att vi har sagt till de femtielva ggr. Låt männen slå sina kvinnor när de tycker att de är jobbiga. Hey, låt oss slå gamla senila Agda på hemmet när hon biter oss! Nä, jag blir i sanning rädd när vuxna människor är så infantila och trångsynta att de inte förstår att ALL sorts misshandel är FEL. forts.
|
| |
|
Inlägg #13: Postat: 2005-07-05 10:55:00
|
|
Melle |
forts. Och om det finns grader i helvetet så borde väl detta med att slå de som är mindre än en själv tillhöra den värsta sorten.
|
| |
|
Inlägg #14: Postat: 2005-07-05 11:04:00
|
|
megaman |
Jag vet inte om jag tycker aga är misshandel. Och jag vet inte om det är rätt av mig att fördömma all världens föräldrar genom alla tider. Och jag vet inte heller om alternativen till smisk är så mycket bättre, psykisk misshandel är för mig mycket värre.
|
| |
|
Inlägg #15: Postat: 2005-07-05 11:19:00
|
|
Melle |
Genom att fördömma aga så fördömmer man inte alla som har/använder aga. De visste/vet inte bättre helt enkelt. Aga är bara ett "finare" ord för misshandel. Och vem har sagt att alternativet till aga är psykisk misshandel?!?!
|
| |
|
Inlägg #16: Postat: 2005-07-05 11:26:00
|
|
megaman |
Så du menar att svenska föräldrar vars barn beteer sig som drägg vet bättre än stora delar av västvärldens föräldrar? Hur kan man vara så självgod? Och nej jag tycker verkligen inte smisk är misshandel.
|
| |
|
Inlägg #17: Postat: 2005-07-05 11:49:00
|
|
megaman |
Alla föräldrar har inte förmågan att förklara verbalt, precis som inte alla barn har förmågan att förstå verbal kommunikation. Vi är alla olika. Om man tar bort smisk ur uppfostran blir resultatet när man drar det till sin spets - när barnet inte hörsammar eller förstår att barnet antingen får göra som det vill eller att föräldern börjar psykiskt misshandla barnet genom negligering eller hemskheter som "du är inte värd något". Och det är i mitt tycke mycket mycket värre än en rosa stjärt.
|
| |
|
Inlägg #18: Postat: 2005-07-05 11:52:00
|
|
megaman |
Och som jag sa tidigare så tycker jag det är orimligt att något som nästan alla barn i hela västerlandet får utstå någon gång skulle vara skadligt. Det är fullständigt osannolikt.
|
| |
|
Inlägg #19: Postat: 2005-07-05 12:01:00
|
|
Melle |
Men oj megaman, jag antar att du själv fick smisk när du var liten? Jag sa inte att vi här i Sverige vet bättre än majoriteten av Jordens föräldrar, MEN det finns en liten klick av föräldrar som vet bättre. Den klicken finns utspridd över många länder.
|
| |
|
Inlägg #20: Postat: 2005-07-05 12:02:00
|
|
Melle |
Själv blev jag inte slagen som liten och jag slår inte mitt barn nu. Jag tycker inte att det är nått problem alls. Visst har du rätt i att små barn behöver mer än bara ord, ibland måste man t ex hålla fast barnet med ett bestämt grepp för att hindra det från att skada sig själv, skada nån annan eller skada materiella prylar.
|
| |