Inlägg #1: Postat: 2001-06-13 15:20:00
|
Kajsa Kallio |
Så lätt, och ändå så svårt. Utmärkt skrivet.
|
|
Inlägg #2: Postat: 2001-06-13 15:20:00
|
Johan |
Empati verkar tyvärr inte finnas på 2000talet. Jag blev chockad och rädd när jag såg Aftonbladet omröstningen, i min naivitet trodde jag att alla Svenskar var mot dödstraff.
|
|
Inlägg #3: Postat: 2001-06-13 15:24:00
|
Jacob Åström |
Briljant. Skitbra. Etc. När får man läsa något av dig då - som inte behandlar musik och/eller popjournalistik?
|
|
Inlägg #4: Postat: 2001-06-15 13:13:00
|
André |
Är det någon som vet vad som menas med "Han säger också att han inte ångrar någonting. Han såg bombningen som en nödvändig handling och"? VAd vill han säga eller uppmärksamma genom att spränga upp en byggnad och 168 oskyldiga personer?
|
|
Inlägg #5: Postat: 2001-06-15 14:12:00
|
Chrille |
Du anger själv skälen till varför vissa av oss anser att avrättningen var berättigad. Han eftersträvade en så hög boodycount som möjligt!! Där anser jag att han förverkade sin rätt till medkänsla, nåd eller att överhuvudtaget existera. Skit samma om det var synd om Tim, det finns många det är synd om...men inte berättigar det massmord.
|
|
Inlägg #6: Postat: 2001-06-15 22:30:00
|
Camilla |
öga för öga, tand för tand... vi människor är hämndlystna. ge igen med samma mynt är vanligt, men tyvärr inte effektivt. det verkar vara som en ren reflex. men om man mördar de som gjort fel, är man lika hemsk som den skyldige. nej tack till dödsstraff, ja tack till mer skärpta straff som har "jämnvikt" med brottet. om det nu skulle fungera.
|
|
Inlägg #7: Postat: 2001-06-26 14:38:00
|
jjang |
Ju mer man studerar ett fall från den dömdes sida desto lättare brukar det vara att känna någon form av sympati för denne.
Har precis läst Dödscellen av J Grisham och förvånas över hur jag i slutet av boken känner medlidande med en person som begått så hemska brott.
Det är dock svårt att sätta sig in i hur man skulle känna sig om sina närstående blev offer.
Dödsstraffet i sig löser inga problem, hämnd läker inga sår.
|
|