Barnen skämmer ut Sverige

Den här tråden diskuterar artikeln Barnen skämmer ut Sverige.
Showing page 1 of 2: 1  2
Inlägg #1: Postat: 2005-07-04 11:12:00
El Guatusi
En liten reflektion: det som slar mig mest nar jag ar hemma ar inte dessa vralande barn utan svenska foraldrar som ofta forsoker "tiga ihjal" sina barn. Sydeuropeiska foraldrar skaller ofta o delar t o m ut en "ceffone" da o da, men att bemota ett barns langtan efter uppmarksamhet med total tystnad ar besynnerligt. Vralen kanske ar ett slags protest mot detta tigande?
Inlägg #2: Postat: 2005-07-04 14:29:00
Melle
Det är inget fel på barnen, det är fel på samhället de lever i. Tack Lord iaf för att du tar upp detta med vikten av närhet och ögonkontakt. Redan där går det många ggr så fel, så fel här i västvärlden.
Inlägg #3: Postat: 2005-07-04 15:18:00
steno
Den avgörande skillnaden mellan svenska och andra europeiska barn är stryk. Det kan beskådas i rik mängd i Tyskland, England frankrike m.fl
Inlägg #4: Postat: 2005-07-04 17:11:00
Anna Drangel
Jag har också lagt märke till det här fenomenet. Barn från andra västländer verkar mer väluppfostrade än svenska. Kan nog bero på lite strängare uppfostran skulle jag tro. Tror inte det beror på hur länge man ammar även om det ger trygghet.
Inlägg #5: Postat: 2005-07-04 17:33:00
bloggeri
Jag tycker nog att många yngre föräldrar verkar helt vilse i kolan när det gäller uppfostran. Dom är ju själva "uppfostrade" på institution dagis och bara sitter och fliner belåtet när ungarna härjar omkring.
Inlägg #6: Postat: 2005-07-04 17:55:00
Anna Li
Det beror lite vilken sorts skrikande du menar men barn som skriker för att de inte får som de vill gör det av en mycket enkel anledning: de har märkt att det funkar för att de ska få som de vill. Det betyder att barnen fungerar alldeles utmärkt som de ska, men att föräldrarna har misslyckats.
Inlägg #7: Postat: 2005-07-04 18:14:00
Melle
Något som är riktigt illa är när restauranger diskriminerar barn och barnfamiljer så som du berättade om i artikeln. Ska inte barn få finnas i samhället? Ska barn inte få höras eller synas? Är det tillbaka till 1800-talet vi vill?
Inlägg #8: Postat: 2005-07-04 20:57:00
Beth4020
En bra artikel. jag tror det har mycket med föräldrars dåliga samvete att göra. De har inte den tid som barnen behöver. Att tillåta sig själv att vara förälder är viktigt för att barnen ska känna harmoni och trygghet. med det menar jag att man får avstå från viss del av den egna karriären ett tag. /Birgitta S
Inlägg #9: Postat: 2005-07-04 21:17:00
Anders Klasson
Bra att denna artikel skrivs.
Lösning har jag inte, men jag vill berömma artikelförfattaren.För att
kommentera Guatusi och dom som
gjort liknande iaktagelser som han
så är det inte bara barnuppfostran
vi har att lära av folk i Södra
Europa och kanske England,utan
även vår Klädstil vilket nog i och för
sig kräver en särskild artikel.
Sverige har en klädstil som mer liknar USA än Europa - fast vi inte är
lika tjocka som Jänkarna och alltså
borde klara Europeiska kläder.
Inlägg #10: Postat: 2005-07-04 22:42:00
sthlmjesper
Håller med om att svenska barn verkar ovanligt dåligt uppfostrade jämfört med i andra länder. Ofta hör man barn skrika och vråla utan att deras föräldrar bryr sig det minsta.
Inlägg #11: Postat: 2005-07-05 01:07:00
Marcus
*ler* När jag såg den här artikeln trodde jag att det var en idiot som skrivit en gnäll-artikel. Men den var rikttig bra! Det bästa och mest intressanta jag läst på länge! Härligt!
Inlägg #12: Postat: 2005-07-05 09:07:00
Nähädu
Frågan jag ställer mig är hur många tyckare härinne som själv är föräldrar? Ingen värdering i övrigt utan bara en nyfiken fråga. Min erfarenhet är definitivt att barnen blir vad man gör dem till. De lär av hur föräldrarn beter sig, inte vad han och/eller hon säger. Alla hopplösa ungar jag känner till personligen har lika hopplösa föräldrar.
Inlägg #13: Postat: 2005-07-05 09:20:00
akejansson
Det var fan vad alla kommentatorer
var överens om att vi ska stänga ute barn eller tysta dem genom "uppfostran" som i många fall verkar betyda aga. Och varför? Tydligen därför att ni kärringar av båda könen skäms inför utlänningar.
Låt barn vara barn, i det ingår en hel
del ljud och utagerande. Franska och
engelska treåringar som sitter tysta med sänkt blick genom en fem- rätters är inget föredöme. Vi vet alla
vad det det beror på.
Inlägg #14: Postat: 2005-07-05 09:56:00
Franklin
Det finns enligt min mening två stora problem när det gäller svenska barn. 1. Vi behandlar barn som vuxna. Men barn är inte vuxna, barn kan inte ta egna beslut på samma sätt som en vuxen. Det är inte bra att låta barn bestämma i alla lägen. Barn behöver gränser annars kommer de aldrig att lära sig hur man fungerar socialt. Man kan inte låta en 3-åring få bestämma över hela sin tillvaro som en del föräldrar gör.
Inlägg #15: Postat: 2005-07-05 10:36:00
bloggeri
Dom mest löjliga kommentarerna om barnuppfostran idag är dom som hävdar att svenska barn tvärtom har ett normalt beteende, med det är barn från andra länder som är onormala. Dessa sitter ju tysta vid matborden och är därför kuvade, förmodligen agade. Självtillräckjlighet är bara förnamnet på denna uppfattning.
Inlägg #16: Postat: 2005-07-05 14:57:00
Mysan
Äntligen någon som tar upp detta.Menjag tror det beror på föräldrarna.Skriker dom då skriker ungarna helt klart. I dag kan jag ´knappt umgås med vissa barnfamiljer.Ser den stressande ensamstående mamman som skriker,städar ,lagarmat men som aldrig sitter ner.Tsar aldrig ut håret från knuten och slappar aldrig.Varför har det blivit så? En kompis sa att man måste vara på topp som mamma låter hemskt tycker jag.
Inlägg #17: Postat: 2005-07-05 15:00:00
Mysan
Många gånger har jag undrat varför vissa skaffar barn när de varken har tid eller ork.I dag så upplöses ju nästan alal relationer efter de fått barn.Så en varning är på plats skaffa er inte barn om ni inte är 300 säkra.
Inlägg #18: Postat: 2005-07-05 22:53:00
Redliner
löjligt att göra denna fråga nationell. skrikiga barn finns i alla kulturer. sverige är vare sig bättre eller sämre än andra länder. dock: här är barnagan avskaffad. barnen tackar med ett glädjejubel.
Inlägg #19: Postat: 2005-07-06 09:47:00
Robert W
Sverige är samtidigt världens mest jämställda och feministika land... Hmmmm.... kan det finnas en koppling månne? Kanske kan man försöka med att begränsa dagis och ge kvinnorna mer tid med sina barn istället Nä, jag tror inte att pappan kan ersätta mamman, faktiskt...
Inlägg #20: Postat: 2005-07-06 11:45:00
susanna s
Debatten om hur man ska uppfostra barn har under de senaste 20 åren mer och mer gått ut på att det är skadligt att ge barn skuld och skamkänslor. Visst om inte ett barn har gjort nått ofog om det exempelvis är en vuxen som förgripit sig på barnet håller jag med. Men om ett barn har gjort något fel och de vuxna i barnets närhet är livrädda för att ge barnet signaler som gör att barnet känner skuld och skam riskerar vi inte då att uppfostra en generation fullblodspsykopater.
Showing page 1 of 2: 1  2
Laddar...