Inlägg #1: Postat: 2005-07-04 12:40:00
|
Janne B |
Dick. Det här kan ju bli kul.Jag är helt amatör men har alltid varit intresserad av alla fornlämningar av många slag som finns i Västergötland. Jag bor mitt i landskapet och reser med bil ständigt förbi dessa minnen "de gamles stenar". Givetvis var jag med om invigningen av den nya Herrevadsbron för några år sedan.Den alltså som ligger några mil söder om Alingsås.
|
|
Inlägg #2: Postat: 2005-07-04 12:44:00
|
Janne B |
Min första fråga. Om detta var ett slag mot inträngande dansk-norska trupper. Vad är då mest sannolikt att det ägde dum nära den danska gränsen hallandsgränsen eller uppe i Västmanland? Danskarna gjorde ju många andra inträngningar via Hallands floder in mot Västergötland.
|
|
Inlägg #3: Postat: 2005-07-04 12:48:00
|
Janne B |
Rikets Vagga är ett väldigt luddigt uttryck. Som på många andra håll i Eoropa uppstod regionala maktcentra som sedan växte ihop med hjälp av svärd eller giftermål. Eller för att möta en gemensam fiende. I ett skede så fick öst o västgötar samma kung.Med säte ibland på Visingsö. Sedan skedde en slags Union med Svealand fast ingen vet hur det gick till. Birger Jarl begravdes i Västergötland. Stockholms skyddshelgon mm Erik är född 11 km härifrån.Har jag tänt på brasan tillräckligt nu?
|
|
Inlägg #4: Postat: 2005-07-04 13:48:00
|
Anastasia |
Hej, Det vore kul om någon kunde skriva en skönlitterär bok med riktiga fakta som speglar historien korrekt. Det är ett suveränt sätt att sprida fakta på. Du verkar ju duktig på att skriva och bevandrad i historien, kanske blir det din uppgift? Eller någon av dina kollegor? Dessa fakta kommer ju inte ut till vanligt folk om inte någon skriver något spännande och medryckande. Go for it!
|
|
Inlägg #5: Postat: 2005-07-04 18:11:00
|
Sunny |
Men de här böckerna om Arn är väl romaner? Inte faktaböcker?
Jag har inte läst dem ännu men har 2 av dem: när jag får hela serien komplett ska jag läsa.