Inlägg #1: Postat: 2005-07-04 12:40:00
|
Janne B |
Dick. Det här kan ju bli kul.Jag är helt amatör men har alltid varit intresserad av alla fornlämningar av många slag som finns i Västergötland. Jag bor mitt i landskapet och reser med bil ständigt förbi dessa minnen "de gamles stenar". Givetvis var jag med om invigningen av den nya Herrevadsbron för några år sedan.Den alltså som ligger några mil söder om Alingsås.
|
|
Inlägg #2: Postat: 2005-07-04 12:44:00
|
Janne B |
Min första fråga. Om detta var ett slag mot inträngande dansk-norska trupper. Vad är då mest sannolikt att det ägde dum nära den danska gränsen hallandsgränsen eller uppe i Västmanland? Danskarna gjorde ju många andra inträngningar via Hallands floder in mot Västergötland.
|
|
Inlägg #3: Postat: 2005-07-04 12:48:00
|
Janne B |
Rikets Vagga är ett väldigt luddigt uttryck. Som på många andra håll i Eoropa uppstod regionala maktcentra som sedan växte ihop med hjälp av svärd eller giftermål. Eller för att möta en gemensam fiende. I ett skede så fick öst o västgötar samma kung.Med säte ibland på Visingsö. Sedan skedde en slags Union med Svealand fast ingen vet hur det gick till. Birger Jarl begravdes i Västergötland. Stockholms skyddshelgon mm Erik är född 11 km härifrån.Har jag tänt på brasan tillräckligt nu?
|
|
Inlägg #4: Postat: 2005-07-04 13:48:00
|
Anastasia |
Hej, Det vore kul om någon kunde skriva en skönlitterär bok med riktiga fakta som speglar historien korrekt. Det är ett suveränt sätt att sprida fakta på. Du verkar ju duktig på att skriva och bevandrad i historien, kanske blir det din uppgift? Eller någon av dina kollegor? Dessa fakta kommer ju inte ut till vanligt folk om inte någon skriver något spännande och medryckande. Go for it!
|
|
Inlägg #5: Postat: 2005-07-04 18:11:00
|
Sunny |
Men de här böckerna om Arn är väl romaner? Inte faktaböcker?
Jag har inte läst dem ännu men har 2 av dem: när jag får hela serien komplett ska jag läsa.
Som deckarförfattare Hamilton är JG ganska usel men hans Ondskan är suverän.
Adam av Bremen är en spännande kille men när man läser somligt han skriver om vårt land inser man att han kanske inte alltid är att lita på?
|
|
Inlägg #6: Postat: 2005-07-04 19:13:00
|
Janne B |
Får jag flytta på de här runstenarna frågade en gång en Ölänning folket på Museet i Kalmar. Vi spärrar in dig direkt om du bara försöker svarade de.
-
Ja men om jag sätter upp lite nya fornminnen här med hjälp av stenbumlingar i grustaget då??
|
|
Inlägg #7: Postat: 2005-07-04 19:13:00
|
Janne B |
forts. Ja blev svaret, du får sätta upp hur många nya domarringar som helst på din egen mark. Du kan även sätta upp en lögnaktig skylt. Vi har inte med den saken att göra.
............Ja detta nya monument finns nära Byxelkrok på Öland. Själv funderar jag på att skriva "Arns Graf" någonstans...
|
|
Inlägg #8: Postat: 2005-07-06 10:57:00
|
Janne B |
Var här blev tyst då. Trots TV4 programmet i går kväll. Har Dick semester?
|
|
Inlägg #9: Postat: 2005-07-06 22:30:00
|
Janne B |
Dick. Det vore ju direkt löjligt om jag tog upp en seriös diskussion med dig nu sedan du i omgångar presenterat dig som helproffs på historia.Jag är den glada amatören som läst intressanta saker här och där.Men inte har jag minne nog att ge källhänvisningar i en diskussion. Mycket som jag lärt mig kan vara sagor och skrönor, som kanske efter en utgrävning visar sig vara mer sannolika.
|
|
Inlägg #10: Postat: 2005-07-09 10:23:00
|
Lars Nilsson |
Jag är imponerad av att Du klarade av att läsa två av böckerna i serien. När jag läst hälften av den första slängde jag boken i soperna. Vilket pekoral.
|
|
Inlägg #11: Postat: 2005-09-26 11:49:00
|
Olle Balheden |
Du anser att du skall få respekt för det du skriver! Varför skall jag respektera dig när du inte respekterar andra författare. Missade du att Jan Guillou fick priser för hans serie om Arn. Att folk blivit intresserade av historia på grund av Jan Guillous Arn berättelse. Jag tycker att du skall åka till ditt smultrånställe och läsa porrtidningar, förlåt, jag läste på din beskrivning att det var det du var bra på! Försök att skapa något själv i stället för att klanka ned på andra som lyckats.
|
|
Inlägg #12: Postat: 2005-09-26 13:52:00
|
Janne B |
Undrar hur Medeltidsveckan på Gotland står sig i jämförelse med berättelserna om Arn?
|
|