Den europeiska politiska eliten

Den här tråden diskuterar artikeln Den europeiska politiska eliten.
Inlägg #1: Postat: 2005-06-19 20:42:00
tomster
Det är ju bara att se på hur Göran Persson resonerar. När de andra folken i Europa fått rösta kan han gå med på att lägga ner den nya konstitutionen, men han kunde absolut inte tänka sig att låta svenska folket säga sitt. Jag är för EU som projekt, jag är för EMU som projekt, därmed inte sagt att jag tycker de sköts på rätt sätt. Jordbruksstödet är ett skämt, t.ex. Man måste våga göra EU mer demokratiskt och folkligt förankrat, idag är det ju inte det.
Inlägg #2: Postat: 2005-06-19 22:37:00
Janne B
Visst är det här en bra sammanfattning av dagsläget.Kanske tillägga att EU måste sluta subventiona jordbruk för at i stället ha råd med att satsa på framtidsfrågor. EU ska i framtiden leva i allt svårare tävlan med USA, Asien, östeuropa. Det är väldigt olika tävlingar som måste bemötas på olika sätt.Då behövs resurser.
Inlägg #3: Postat: 2005-06-20 00:27:00
Linda
Stålis: De stycket du skrev om EUs överstatlighet är rätt skrämande, just hur de ska kunna gripa människor och hålla dem inlåsta i 9 månader utan bevis, yrkesarme med mera, här har du alla ingredienserna för en kommande totalitär regim, det behövs bara en stark "karsmatisk" ledare i form av en EU president som får folken med sig, en "Mr Bush III" så att Tomster med flera förstår vad jag menar, sedan har du världskrig på kartan.
Inlägg #4: Postat: 2005-06-20 08:37:00
El Guatusi
Jag forstod inte liknelsen med NF pa 20-30-talet!
Inlägg #5: Postat: 2005-06-20 12:06:00
megaman
Eu är helt assymetriskt, länderna eller de framtida staterna är helt olika, i alla avseenden från språk till storlek. Politiken kommer således alltid att utgå ifrån det egna. För det finns ingen gemensam värdegrund. På den grunden kan man inte bygga demokrati. Dags att reformera eu, dags att inse att vi är inte stater, vi är länder och det bör vara utgångspunkten.
Inlägg #6: Postat: 2005-06-20 13:01:00
Linda
Stålis, kommentera lite din artikels kommentarer.
Inlägg #7: Postat: 2005-06-21 09:14:00
El Guatusi
Kampen star ju mellan lander som onskar ett EU som ar ett stort frihandelsomrade utan politiska ambitioner och de lander som onskar en federation med alltmer ingaende samarbete. For den forsta kategorin lander - framst UK - ar den standiga utokningen av medlemslander ett sjalvandamal UK ser garna Ukraina som medlemsland!
Inlägg #8: Postat: 2005-06-21 18:28:00
stålis
Kära kommentatorer! Först en ursäkt för att jag varit slö på att svara.
Det är inte likt mig. Men mina
senaste artiklar har börjat som mail, när jag helt plötsligt tänkt att detta borde en större läsarskara få
ta del av. Texten till den senaste artikeln skrevs i ett kollegieblock medan jag passade mina 2 barnbarn. Hädan efter skall jag dock vara mer petig när jag skriver, av respekt för er kära läsare.
Inlägg #9: Postat: 2005-06-26 21:41:00
Anders Klasson
Näst massinvandring och mångkultur
så är EU och skräpet därifrån det
värsta som någonsin drabbat
Sverige och Svenska Folket. Ju
Fortare EU läggs ner desto bättre.
Varken EU eller FN vill på något sätt
mildra det mångkulturella helvette
Svenska Folket hamnat i, tvärtom
har båda dessa instanser hindrat oss
från att göra för Sverige nödvändiga