Inlägg #1: Postat: 2005-06-11 16:49:00
|
Janne B |
Undvall. Med största glädje gav jag dig en femma för detta är bland det bästa jag läst på mycket lång tid. För mig som frikyrklig var det speciellt glädjande att du så väl förstått även bakgrunden till denna folkrörelse. I Statsminister Erlanders memoarer så står det att" demokratin föddes i bönhusen" där alla var lika värda.
|
|
Inlägg #2: Postat: 2005-06-11 16:54:00
|
Janne B |
forts. Under 1800-talet skapades en mycket lång rad folkliga organisationer som alla ville bygga ett bättre och rättvisare Sverige.Bakgrunden var olika, metoderna ibland olika, målet var lika. // I en tid då mycket nedrustas är det sannolikt så att vi måste upprätta mera av folkliga samarbetsformer, så som du beskriver det. Vi kan inte sitta och vänta på allt gott från Staten, samhället. Vi måste göra det i samverkan. Kanske detta är en sak som också kunde engagera våra nysvenskar.
|
|
Inlägg #3: Postat: 2005-06-11 21:41:00
|
Mysan |
Har varit med i amnesty och vpk när jag var ung.Gav mig ingenting.
I dag när man går på friskis så pratar man inte med varandra.Nu i vuxen ålder vet jag knappt nån som är med i någon organisation.
|
|
Inlägg #4: Postat: 2005-06-12 08:48:00
|
Janne B |
Mysan. Frågan är om vi börjar förlora förmågan till personligt umgänge, för att vi sitter för mycket framför PCn och TVn, i vårt ensamboende.Det talas om att Viktorias pojkvän ska gå konversationskurs.Kanske ett skämt men värt att fundera på. Folm som kommer in på rest. för att äta sitter ofta väldigt tysta, ser besvärade ut...
|
|
Inlägg #5: Postat: 2005-06-12 08:51:00
|
Janne B |
Mysan. Även jag tror att det skett ett väldigt ras vad gäller medlemmar i folkliga organisationer. SSU är nog inte unikt. Vart tog miljörörelsen vägen? Amnesty är tysta för att vi och andra inte är med. Vår typ av demokrati förutsätter folkrörelser, så det är dags att hissa varningsflagg.
|
|
Inlägg #6: Postat: 2005-06-12 11:06:00
|
Mysan |
Jag undrar varför det är så tyst i sverige? I stan? Är man en känslomänniska som mig får man mycket kritik för att mans yns och hörs .De säger ofta du är inte svensk va? Ska man flytta till rio eller New York där mångfald berikas undrar jag?Gärna om jag vore förmögen.Samt att det finaste man kan göra i Sverige är tydligen att ignorera alla som man har koflikter med och låtsas att de är döda.Sjukt land vi lever i.
|
|
Inlägg #7: Postat: 2005-06-13 08:56:00
|
Mysan |
Varför ska man vara så präktig,praktisk och tråkig?
|
|
Inlägg #8: Postat: 2005-06-14 22:00:00
|
Stig |
Vi har fått lysande exempel på hur medlemmar i gamla folkrörelser skor sig på andras bekostnad. Både när det gäller betalda uppdrag och förtroendeuppdrag. Behöver knappast räkna upp några - folk börjar bli medvetna.
Så bevare oss för den typ av social ekonomi som du tydligen förespråkar.
|
|
Inlägg #9: Postat: 2005-06-16 07:57:00
|
bloggeri |
Vi måste stoppa bidragsberoendet! Det är fel att unga, friska människor i sina bästa år har barn- och studiebidrag. Dom finner det naturligt att det ska komma pengar från staten varje månad. Den som studerar kan jobba på nätterna om han/hon behöver pengar. Det gjorde folk förr, då Sverige bestod av ungdomar som inte var bortklenade med bidrag.
|
|