Inlägg #1: Postat: 2005-06-10 18:45:00
|
Anastasia |
Idrotten var verkligen pest och pina. Kände mig så dålig och alla såg min förödmjukning. Jag tycker det är viktigt för barn att röra sig och skolan kan verkligen försöka bidra. Men jag tycker att barnen kan få välja vad de vill göra och göra sånt det tycker är kul. Ingen prestation bara skoj. Att lära barn att det är skoja att röra sig, det vore lärdom för livet.
|
|
Inlägg #2: Postat: 2005-06-10 21:22:00
|
StaffanH |
Jo tack, jag ryser också var gång jag tänker på gympan i skolan, trots att det var ett antal år sedan det var aktuellt för min del. Huruvida det är lämpligt att outsourca den eller inte låter jag vara osagt, men jag håller med om att de timmarna borde kunna användas på annat sätt.
|
|
Inlägg #3: Postat: 2005-06-11 13:27:00
|
Kruzze |
Det här var nog det mest inskränkta inlägg jag läst på Sourze. Betänk att de killar som är duktiga på att använda sin kropp och har talanger får visa hur duktiga de är, det kanske t.o.m. det enda området där de kan hävda sig i skolan. Så även om de får sitta och lida igenom matte-, musik- och tyskalektionerna och känna hur odugliga de är så får de visa sina talanger på idrottslektionerna. En 100 "förnördad" skola skulle bli ett helvete för många ungdomar.
|
|
Inlägg #4: Postat: 2005-06-11 15:41:00
|
Mysan |
Jättebra inlägg! Det enda roliga vara redskaps jympan samt dans och nåt mer.Det värsta som fanns var bollsporterna och aldrig bli vald.
Sen sitter det det där hela livet om man möter dom på stan eller nåt.
|
|
Inlägg #5: Postat: 2005-06-12 13:33:00
|
Stefan_B |
Det jag kan hålla med om är att elever bör kunna slippa skolidrottenminus simning om de lägger ner motsvarande tid på motion på fritiden. Tränar man t.ex. gymnastik på fritiden men hatar bollsport så bör man inte behöva närvara på skolidrotten.
|
|
Inlägg #6: Postat: 2005-06-12 22:56:00
|
Beckisbarnet |
Bra artikel! Man borde ge ungdomarna andra möjligheter beträffande "rörelse", dessutom är gymnastiken eller "idrotten" som den nyumera kallas oftast en grogrund för mobbning av många elever som tex inte ha sinne för bollspel..
|
|
Inlägg #7: Postat: 2005-06-12 23:21:00
|
Melle |
Både jag och mina kompisar pratar än idag om hur jobbigt det var med skolgympan. Vi brukade ha ont i magen dagen före och ibland skolkade vi, speciellt när vi visste innan vad vi skulle göra på gympan.
|
|
Inlägg #8: Postat: 2005-06-12 23:43:00
|
AlfVerner |
Som nämns nedan, kan ditt argument om gymnastiken även tillämpas på ALLA ANDRA ämnen. All grundskola ska förstaligas i ett obligatorium. Skolgymnastiken är inget problem överhuvudtaget om man jämför med den etniska splittring som orsakas av privatskolorna.
|
|
Inlägg #9: Postat: 2005-06-13 08:58:00
|
Mysan |
Alla ämnen borde vara frivilliga.Helt sjukt att ha 14 ämnen på högstadiet och så var man bara intresserad av ett eller två.
|
|
Inlägg #10: Postat: 2005-06-13 15:23:00
|
Peter Andersson |
Fy skäms! Man får inte ifrågasätta mens-tjejernas rätt att sitta på läktaren och titta på så där som du gör nu, det är en jätteviktig del av inskolningen till det feministiska underlägsenhetskomplexet. Tjejer kan faktiskt inte vara med och kasta liten boll, särskilt inte de som har mens 4 gånger i månaden! ;-
|
|
Inlägg #11: Postat: 2005-06-15 12:06:00
|
Skåneman |
Jag håller delvis med Fredrik S., och jag har själv hemska minnnen av skolgympan. Samtidigt kan man inte förneka att barn precis som vuxna behöver motion o. fysisk aktivitet. Jag tror att 3 förändringar behövs i skolidrotten: 1. dra ner kraftigt på de tävlingsinriktade momenten o. fokusera mycket mer på lek
|
|