|
Inlägg #1: Postat: 2005-06-07 11:19:00
|
|
Kruzze |
Diskrepansen mellan politiker och "vanligt folk" har jag en uppfattning om har blivit ganska stor iom feminismen. En backlash lär nog komma ganska så snart, förhoppningsvis. Hade vi likt fransmännen hållt en folkomröstning om ett motsvarande feministiskt statsfördrag tror jag svaret hade blivit ett rungande NEJ.
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2005-06-07 16:08:00
|
|
Janne B |
Vårt vetande är ju oändligt stort jämfört med vad som gällde för 200 år sedan och 2000 år sedan.Frågan är om vår gamla urtids hjärna har kapacitet att bearbeta denna information fram till kloka beslut. Oftast ser det ju ut så. Men ibland så???
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2005-06-07 20:56:00
|
|
djpjgj |
"Temporocentrism" kallas det. Alltså: vi tror att den tiden vi lever nu är överlägsen alla andra. Men det finns inga bevis för att den mänskliga hjärnan utvecklats överhuvudtaget de senaste 50 000 åren. På stenåldern levde minst lika intelligenta människor som idag. Fynd visar att det fanns lika briljanta ingenjörer som idag. ex: avancerade husbyggnader, m.m.,
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2005-06-07 21:04:00
|
|
Stefan_B |
Träffsäker men lite väl långdragen ironi där. Vad gäller frågan om kön och barnuppfostran så har jag visserligen inte sett programmet, men genusforskarna saknar inte helt grund för sina påståenden. Se bara på Berdache-fenomenet enligt t.ex. Fernandez de Piedrahita.
|
| |