|
Inlägg #1: Postat: 2005-06-03 21:40:00
|
|
Janne B |
Förslaget antogs med rösterna 206-31. 32 ledamöter avstod från att rösta. Det betyder att det är ett oerhört väl förankrat beslut i Riksdagen men hur är det förankrat bland folket. Vi har bortåt tio familjekonstellationer redan plus detta med delsbo,helgbo osv.En familjepolitik som kräver maximal flexibilitet av medborgarna. Hur stor del av oss har denna flexibilitet i ett samhälle där det redan talas om plastfarfar och låtsasmormor medmera.
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2005-06-03 21:46:00
|
|
Janne B |
Politikerna har sprungit från folket i EU-frågorna. Jag menar att det är likadant här. Det finns ingen stor folkgrupp som krävt detta men en liten grupp som varit dessto mer energiskt påtryckande. Om folk i människovårdande yrken skulle avgjort detta hade det säkert blivit nej. Det är svårt att orka med ett i alla avseenden allt mer komplicerat samhälle. Sverige var väl först ut med detta nästan. Kommer vi om 30 år att framstå som klokast?
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2005-06-04 00:39:00
|
|
Agnesund |
Den lilla treåringen har kanske inte börjat reflektera över sitt ursprung än? Genom att hänföra alla invändningar till förmenta fördomar om homosexuellas kvalitet som föräldrar rationaliserar Ohlsson helt bort den kritiska frågan om det osynliggjorda faderskapet.
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2005-06-04 03:18:00
|
|
AlfVerner |
"Grattis alla flator": Hade jag varit homosexuell så hade jag blivit djävligt irriterad över detta försök till politiska poänger eller har jag missuppfattat något i ordets värdeladdning? Hade jag å andra sidan velat ha barn och levt med en annan man, så hade jag väl gett fan i ett riksdagsbeslut...men det skulle varit naturschprung...jag hade inte belastat sjukvården med en sån enkel sak.
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2005-06-04 09:33:00
|
|
Janne B |
Mycket goda skribenten Birgitta får mycket låga betyg av 14 personer.Varför? Jo för att vi läsare inte delar riksdagens åsikter och beslut. Trots Birgittas pedagogiskt skickliga sätt att prsentera saken positivt. Det har hon ju rätt att göra.
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2005-06-04 09:35:00
|
|
Anna Drangel |
Du får det inte lätt att samregera med kds:arna det hör jag det. På nyheterna igår uttalade sig en äldre kvinna från Kds. Hon menade att hon hade hela Sverige med sig när hon ville stoppa sånt här. Hon var så arg o full av fördomar att hon nästan spottade. Du får en hel del att göra om det blir en borgerlig regering! Du får skaffa dig lite kors o vitlök till att börja med...
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2005-06-04 09:51:00
|
|
Anna Drangel |
När det finns så många trasiga människor, så många utnyttjade barn, så många frånvarande fäder, så många olyckliga hushåll - hur kan man då diskutera i termer som att "det MÅSTE finnas en av varje sort?" Det finns redan i dag tusentals hushåll med bara "den ena sorten".
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2005-06-04 11:09:00
|
|
Marcus |
Men stackars alla Barn! I årtionden har barn och ungdomsorganisationer slagit fast att barn behöver en pappa! och en mamma. Nu sänder Thomas Bodström Co signalerna att det går precis lika bra med två mammor. Stackars barn!
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2005-06-04 12:14:00
|
|
Janne B |
Vi får inte smussla undan att Socialstyrelsen sagt nej till detta och Bris har sagt nej till detta.Socialstyret är givetvis den viktigaste remissinstansen i detta ärende. BRIS är för mig så respekterad att jag försöker sända pengar regelbundet. INGEN annan organisation har så när kontakt med barns verklighet som de.Det är en sensation att Riksdagen sagt ja med över 200 röster och nej med vara ca 30. I ingen annan fråga skulle något liknade kunna hända.
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2005-06-04 18:00:00
|
|
marcarolo |
Självklart ska flator få ha barn om dom vill. Det ska ingen kunna bestämma över. Det vi borde fråga oss är istället om vårt samhälle ska bekosta deras och givetvis också heterosexuella kvinnors experimenterande och nyttjande av spermabanker etc. Den här maniska längtan efter att bli förälder är ju bara en fix idé och en flykt från det liv vi lever???
|
| |
|
Inlägg #11: Postat: 2005-06-04 18:11:00
|
|
Linda |
Barn behöver en mamma och en pappa.
|
| |
|
Inlägg #12: Postat: 2005-06-04 19:27:00
|
|
Mysan |
Har alltid varit emot homoadoptioner.Tror fortfarande att äggdonationer är förbjudet.Just därför att inte 60 kvinnor ska skaffa barn eller 70 åringar.Sen är vi jku två kön för att föröka klotet om vi vill.
|
| |
|
Inlägg #13: Postat: 2005-06-04 21:13:00
|
|
angus |
Att få växa upp med två lyckliga och kärleksfulla människor som hjälps åt i alla upp och nedgångar i livet måste vara det ultimata, jag fick inte det och hade gladeligen haft två "flator" till föräldrar, tro mig.
|
| |
|
Inlägg #14: Postat: 2005-06-05 22:43:00
|
|
Marcus |
Detta är ett av skälen till att jag fullständigt har tappat tron på politiken och på politikerna.
|
| |
|
Inlägg #15: Postat: 2005-06-06 19:55:00
|
|
Sunny |
I den bästa av världar har alla barn en far o en mor! Detta är viktigt oansett i vilket förhållande man lever.Därför har man delad vårdnad som norm efter skillsmässa.
MEN i dag åker de lesbiska utomlands o använder en anonym donator! Detta gör att barnet aldrig har en chans att finna sina rötter o tro mig: det är oerhört viktigt!!!
|
| |
|
Inlägg #16: Postat: 2005-06-06 23:06:00
|
|
tomster |
Jag har bara två frågor: varför har staten haft och fortsätter ha möjligheten att bestämma sånt här? Skyddar inte vår grundlag oss bättre än att en demokratisk majoritet i Sverige kan bestämma om jag är familj med min partner eller inte? Tänk på det. Den andra frågan: varför ska jag betala för det här? Varför måste rättigheter i Sverige alltid innebära att man betalar något också? Räcker det inte att ha rätten att inseminera?
|
| |