Invandrare förebild för nationalkänslan den 6 juni

Den här tråden diskuterar artikeln Invandrare förebild för nationalkänslan den 6 juni.
Inlägg #1: Postat: 2005-06-03 14:25:00
Shakti
Kan du snälla först förklara för mig vad den här nationalkänslan ska vara bra för? Vad ger det mig att ha nationalkänsla?
Inlägg #2: Postat: 2005-06-03 14:47:00
Leif-Arne
Jag tycker vår fokusering vid 17 mai är ganska patetisk. Varför försöka profilera ett svenskt firande med att kopiera ett norskt?

6 juni är egentligen fel nationaldag den luktar lite nationalromantisk punschveranda. Vi vet alla vilken dag som egentligen är vår nationaldag, naturligtvis midsommar, en fest till livet, till ljuset och till naturen.

Vi behöver inte skapa konstlade traditioner när vi har gamla med gedigen förankring.
Inlägg #3: Postat: 2005-06-03 15:09:00
Lars Nilsson
Jag tar tillbaka allt skit jag skrivit om Dig tidigare. Du är härmed förlåten för tidigare försyndelser och ärat skall Din namn fortsättnigsvis flyga över jorden.
Inlägg #4: Postat: 2005-06-03 15:19:00
Anders Klasson
Stort tack till en bra artikel Billy, men
det där du skrev överst med fnuttar -
citationstecken förstår jag inte.
Ok,jag skämms över vårt Politiska
Ledarskap Kungen borträknad dock, men är ändå stolt över
Sverige och framför allt stolt över
minnet av våra Svenska förfäder.
Så jag förstod inte riktigt det där
med att man måste vara stolt över
sina ledare.
Inlägg #5: Postat: 2005-06-03 15:29:00
AmerikaMike
Hey, Mr. Phoney! Det stavas "Rockefeller"... Du bytte ett "e" mot ett "a". "Det säger allt" Jag tror att du bara hittar på att du bott i New York ;-
Inlägg #6: Postat: 2005-06-03 17:27:00
Janne B
Alla nationer kan dansa kring stången på vår naturliga Nationaldag, midsommar. De senaste tio åren har mängder av invandrargrupper inkluderats både denna dag som den 6 juni. De har dansat och sjungit och visat sitt bästa utan att en enda svensk kännt sig svårt kränkt Sådan är den goda svenska nationalismen, den är inkluderande. Därför har våra rasister hållt sig undan. Bra
Inlägg #7: Postat: 2005-06-03 17:33:00
Billy Butt
Många av er tycks tycka att midsommar bör bli vår nationaldag, men midsommar är någonting som historiskt tillhör flera länder, Norge, Finland, Ryssland, Kanada mfl. Det är en geografisk företeelse som vi svenskar beaktar kanske lite mer än andra. Men vår national dag är ju svenska flaggans dag - det är en annan sak.
Inlägg #8: Postat: 2005-06-03 21:13:00
Calle Z
"Vi invandrare, å andra sidan är inte lika passiva. Vi är stolta av naturen och vi skulle kunna ge våra svenska medmänniskor en bra vägledning i hur man visar national stolthet." Man tackar och bockar för hjälpen! Man kan ju i sitt stilla sinne undra varför alla nationellt stolta invandrare väljer att utvandra till Sverige? Om de nu hyser en sådan stolthet till sitt land?
Inlägg #9: Postat: 2005-06-04 10:02:00
thomtom
Billy Butt.
Nationalkänsla växer fram baserat på det människor är stolta över. Monarkin står inte för de värden som byggt Sverige till vad det är: demokratiskt, invandrarvänligt och ekonomiskt framgångsrikt. Det gäller i så fall att hitta en genuin symbol att enas kring.

I Norge är det naturligt att fira 17:e maj starkt, eftersom den emanerar från frigörelsen från den svenska monarkin 1905. !7:e maj är färskare i minne och mer laddad än 6:e juni. Vet du varför 6:e juni är nationaldag?
Inlägg #10: Postat: 2005-06-04 14:04:00
Friskytten
"Man har inte haft krig på mer än 250 år" Läs på lite innan du skriver. Norska fälttåget skedde 1814, alltså för 191 år sedan. Syftet var att inlemma Norge under svenskt styre i enlighet med villkoren i freden med Danmark i Kiel.
Inlägg #11: Postat: 2005-06-04 16:05:00
Anders Klasson
Nationaldagsmarsch från Odenplan
6:e Juni kl.12.00.
Inlägg #12: Postat: 2005-06-04 19:31:00
Mysan
Det var på stockhplm live! En svensk kille agerade hur svenska män går med häcken bakåt medan invadrar männen går med penispaketet frammåt.Det är lite utav den stoltheten som svenskar skulle behöva.Men vi har ju aldrig firat nationaldagen heller så ingen som bryr sig nämnvärt.
Inlägg #13: Postat: 2005-06-05 08:31:00
Jan Schmidt
Man kan ju alltid, som McDonalds förelsog i helsidesannonser i gratistidningarna igår, fira med att gå och käka en hamburgare. Skulle i så fall vara ett firande med en djup symbolik...
Laddar...