|
Inlägg #1: Postat: 2005-06-01 15:51:00
|
|
steno |
Den representativa demokratin är en skylt. Ärendena avgörs i partikanslierna fvb till riksdagsgruppen. Varje enskild riksdagsman saknar betydelse. Men det är väl det vi måste ha när vi har passiva medborgare?
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2005-06-01 15:55:00
|
|
linda.bjorling |
Detta att "makten utgår från folket" har plötsligt fått en helt ny innebörd... det vill säga: riksdagsledamöterna är exakt lika okunniga i ämnet som de allra flesta medborgarna i det här landet. Sen kan man ju alltid tycka att vi borde kunna ställa lite högre krav på våra folkvalda representanter...
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2005-06-01 17:09:00
|
|
Jan E |
Trams. Detta var usel sensationsjournalistik. Det är fullt möjligt att idag ha en positiv grunduppfattning om konstitutionen utan att på stående fot utan några som helst förberedelser kunna svara på Josefssons tre frågor. Hade dock ett riksdagsbeslut varit nära förestående så hade man kunnat kräva bättre svar. Dina synpunkter vad beträffar personval ställer jag dock upp på.
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2005-06-01 17:26:00
|
|
bengtsson99 |
Nej! Riksdagsledamöterna är betydlgit smartare än svensken i gemen. Men vem är påläst på ett ärende månader innan det skall behandlas. Populistiskt journalistik...
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2005-06-02 19:40:00
|
|
Calle Z |
Klockrent Stig. Riksdagen består till största delen av en massa nickedockor som röstar enligt partipiskan. Det är ofattbart att där skall sitta 349 stycken ledamöter, betalda med skattemedel. När man sen betänker att nästa generations ledamöter till största delen kommer att hämtas ifrån partiernas myglande ungdomsförbund. Då är det inte utan att man kan bli lite fundersam..
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2005-06-03 16:22:00
|
|
Anna Drangel |
Jag tror inte ett ökat intresse på personen automatiskt innebär mer ansvar. Jag är snarare rädd för att personval kan ge personer lite för mycket makt och att de personer som väljs är de som är "lenast i käften och ser bäst ut". För övrigt: metoden och frågorna Josefsson använde sig av i reportaget ger ivarje fall inte mig ett avgörande huruvida politiker är korkade eller inte.
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2005-06-04 21:26:00
|
|
Linda |
Steno: Vi behöver nya politiker och nya partier. Svenska intressen ska gå före EUs och de etablerade politikernas egna intressen i det projektet. Vi behöver inte den politiska antidemokratiska centraliserade byrokrati som EU kan erbjuda.
|
| |