|
Inlägg #1: Postat: 2005-05-13 16:12:00
|
|
djpjgj |
vem kom etta på "förändra-världen-listan"?
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2005-05-13 17:27:00
|
|
Janne B |
Göteborgsposten har 24 april en lista av prof Dick Harrison: 1 Alexander den store, 2 Jesus från nasaret, 3 Karl V av Habsburg,4 Charles Darwin, 5 Josef Stalin/Stålmannen. Rubriken är Världshistoriens fem största.Lätt att hitta på Gp.se. ännu.
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2005-05-13 17:29:00
|
|
Janne B |
Det var verkligen helt olika saker som gjorde dessa berömda. Kanske Karl V minst känd av oss nutida svenskar men finns i alla uppslagsböcker.
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2005-05-14 13:21:00
|
|
Sunny |
Själv ser jag nog hela historien med pingsten som en av många myter.
Vill man se profetiskt på det så kan några av lärjungarna ha drömt på liknande sätt o gissat att en gång i framtiden kommer de flesta att kunna tala flera språk eftersom världen krymper varenda dag på grund av de stora resemöjligheterna,många utbytesarberare m.m
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2005-05-14 17:11:00
|
|
Janne B |
Är berättelsen om Pingstdagen en myt.Jag har ägnat någon timme åt att kolla vad som menas med Myt på olika håll här på webben. Det viktigaste med en myt är en allmän suddighet kring frågor som när, var, hur, vem, varför osv.
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2005-05-14 17:15:00
|
|
Janne B |
Men undren på Pingstdagen är noga satta i tid och ru. På judarnas pingst, skördefest i Jerusalem.Det står noga angivet vilka som var huvudpersonerna och hur ledsna de var.Sedan står det om bortåt 3000 vittnen som sedan gav sig ut och var väöckelsepredikanter i romarriket. Kristi lära spred sig med blixtens hastighet i 200 år utan svärd och makt.
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2005-05-14 17:21:00
|
|
Janne B |
Något ytterst märkligt måste ha ägt rum denna dag som fick tusenden att tro och sannolikt hundratals att bli missionärer i alla väderstreck.Någon annan förklaring till kristendomens blixtstart har jag aldrig hört. Dagarna före var lärjungarna ledarlösa och deppade. I Gamla Testamentet däremot finns rader av berättelser utan all presition, de kan beskrivas som myter eller gudaberättelser.
|
| |