|
Inlägg #1: Postat: 2005-05-09 19:02:00
|
|
Shqiptar |
Patrick Gallagher sätter i sin artikel likhetstecken mellan Saddams säkerhetstjänst och USA:s ockupationsmakt. Han använder begreppet "motståndsrörelse" för terrorister och förvandlar en motiverad kritik mot västkoalitionens övergrepp i Irak till ett urskiljningslöst generalangrepp på deras närvaro där.
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2005-05-09 19:18:00
|
|
Shqiptar |
Jag tycker att det tyder på en grav politisk dikotomi. Pga ignorans eller av ideologiska skäl kränker Gallagher alla irakier, shia, sunni eller kurder, som utsatts för Saddams regim under årtionden. Missar helt att terroristerna angriper civila "mjuka mål" och har förklarat krig mot demokratin, som enl dem utgör förfall från Guds väg. Samt tänker ej på vad irakierna vinner mest på, en etablerad demokrati låt vara färgad av lokala förhållanden eller ett västligt tillbakadragande.
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2005-05-09 19:18:00
|
|
Shqiptar |
Med såna vänner behöver irakierna knappast några fiender!
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2005-05-09 21:25:00
|
|
AmerikaMike |
Tja, ändamålet helgar tydligen medlen även när man skriver artiklar på Sourze. Hur framgångsrikt anklagar man andra för lögn när man själv har ett "avslappnat" förhållande till sanningen. Hur trovärdig är man i sina omsorger om irakiska folket när man skönmålar deras slaktare.
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2005-05-09 22:50:00
|
|
Unto S |
Ett mästerligt stycke om situationen i Irak. Visst efterlyser man kritik mot din artikel, men eftersom artikeln är så uttömmande har väl Bush-vännerna här på Sourze svårt att finna ord. De bortkomna försöken som AmerikaMike och sign. Shqiptar har åstadkommit säger ju allt.
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2005-05-10 15:40:00
|
|
Thomas L. Aabo |
1,4 i betyg. Mer behöver ej sägas.
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2005-05-11 09:54:00
|
|
powerless |
Vad smickrande att mina texter släpper loss en sådan frenetisk skrivlust! Synd bara att kritikerna inte kommer med något tyngre än vantolkningar, personligt angrepp och semantiskt ordbajseri. "Insurgents/ resistance/rebels" är termerna som används t.o.m. av USA:s massmedia. Hade översättningen upprörsmännen passat bättre? Också det vore en generalisering men knappast grövre än att kalla hela bunten terrorister. USA:s militära förluster vore omöjligt utan folkets logistiska stöd.
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2005-05-11 09:56:00
|
|
powerless |
Att kräva att Bush & Blair följer de principer om mänskliga rättigheter som Saddam och andra brutala diktatörer brutit mot är knappast att sätta likhetstecken mellan dem. Sådana vantolkningar är inget annat än personligt angrepp. Bättre kan ni, eller? Mina texter kryllar av argument. Bemött de gärna. Jag har ingen journalistisk bakgrund medger mina brister vad gäller källhänvisning och ser fram emot att träna mina färdigheter mot sakliga invändningar.
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2005-05-11 09:57:00
|
|
powerless |
Angående källorna till min 3:e text, är samtliga uppgifter om svensk politik offentliga. Uppgifter om Jalal Talibani återfinns i boken som namngavs i anslutning till uppgifterna. Källan till antalet döda angavs. Uppgifterna om valresultaten har rapporterats av Naomi Klein och av Dahr Jamail, som både intervjuats av Amy Goodman på democracynow.org. I övrigt har uppgifter brett rapporterats av ett stort antal publikationer och kan betraktas som allmänna. Jag kommenterar, inte rapporterar.
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2005-05-11 19:06:00
|
|
AmerikaMike |
Här kommer lite kommentarer till dina kommentarer:
|
| |
|
Inlägg #11: Postat: 2005-05-12 15:57:00
|
|
Jan E |
Bra och intressant artikel. USA:s invasion av Irak var felaktig och olaglig. Den har orsakat tiotusentals människors död, ett ofattbart lidande och en bottenlös otrygghet. Den byggde dessutom på lögner. Alla inser numera att frågan om WMD inte var det minsta intressant för Bush och Blair. Det var bara en förevändning. Här skulle en diktator bort, kosta vad det kosta ville, här skulle tas kontroll och här skulle visas handlingskraft.
|
| |
|
Inlägg #12: Postat: 2005-05-12 20:06:00
|
|
Janne B |
OM man inte gillar att en debattör gör ca 30 kommentarer så är det ju bara att inte låtsas om denna. Han tar ju inte något utrymme från någon annan i denna IT-värld. Man väljer ju själv sina strider och värdiga meddebattörer.
|
| |
|
Inlägg #13: Postat: 2005-05-13 16:19:00
|
|
Patrick G |
Lite svar på kritik
|
| |
|
Inlägg #14: Postat: 2005-05-13 23:02:00
|
|
AmerikaMike |
|
| |
|
Inlägg #15: Postat: 2005-05-14 17:36:00
|
|
Unto S |
En hälsning till AmerikaMike! ”Dagligen rapporteras i våra medier om attacker på civila och irakiska poliser. Men enligt Pentagons egen rapport över perioden 2 november 2004 till 12 mars 2005 riktades 2 400, av totalt 3 300 attacker, mot den amerikanska militären.”
|
| |
|
Inlägg #16: Postat: 2005-05-14 18:16:00
|
|
AmerikaMike |
En hälsning till Unto och pedagogen med flera: FN punkterar Lancet studien: "The invasion of Iraq and its aftermath caused the deaths of 24,000 Iraqis, including many children, according to the most detailed survey yet of postwar life in the country."
|
| |
|
Inlägg #17: Postat: 2005-05-14 19:09:00
|
|
Unto S |
Saddam Hussein i Irak och Islam Karimov i Uzbekistan. Saddam Hussein, före detta diktator som kramades av USA-administrationen och diktator Islam Karimov som kramas av USA-administrationen idag. Det är väldig tyst från USA:s sida om de brutala morden som diktator och USA-vännen Islam Karimov håller på just nu i Uzbekistan. Jag kan inte låta bli att citera en artikel som jag skrev här på Sourze 22 nov. 2004.
|
| |
|
Inlägg #18: Postat: 2005-05-14 21:44:00
|
|
Janne B |
Kan ett land i krig välja vänner och fiender? Under finska vinterkriget 39-40 stod Finland ensamt och måste ge sig efter ca fem månader.Sedan kom fortsättningskriget och de enda som ställde upp militärt för Finland var nazi.tyskland.Tyskland och Finland omringade Leningrad/Petersburg i 1000 dagar.Kunde Finland sagt nej till tyskhjälpen? Knappast.
|
| |
|
Inlägg #19: Postat: 2005-05-17 17:32:00
|
|
Unto S |
Motståndsrörelsen i Irak utförde 3200 attacker under nov-februari varav 2800 var riktade mot amerikanska trupper och baser enligt Pentagonrapporten. Resten ca 400 var attacker mot Quislingar som säljer sig eller tvingas sälja sig till ockupationsmakten. Nu är det bara att vänta tills den sista amerikanen flyr med helikopter från Hotell Palestinas tak.
|
| |
|
Inlägg #20: Postat: 2005-05-17 19:49:00
|
|
Janne B |
Frågan:Vad var alternativet till en invasion kommer igen? Bombningar i nedtryckande syfte hade pågått i 12 år. Skulle de fortsätta i evighet?. Saddam med Söner verkade friska och kraftfulla.De hade kunnat hålla på i 30 år till. Var det ett alternativ?Grannarna hade aldrig gjort ett ingripande. Vad återstod. Jo USA_insats eller inget.
|
| |