Inlägg #1: Postat: 2005-05-03 13:08:00
|
Janne B |
Jag har ínga krogvanor men ofta då jag sett dessa diskiminerings-påståenden, så har även jag undrat. Finns det flera del-förklaringar? Spenderar "muslimer" mindre pengar på en krog? Har de billigare dryckesvanor så de är dåliga för krogen? Sannolikt. Vet du?
|
|
Inlägg #2: Postat: 2005-05-03 13:09:00
|
peppesson |
Många anledningar tror jag, de utgår från att invandrare är bråkigare, spenderar mindre pengar på sprit och att svenskar kanske t.o.m invandrare inte tycker om när det finns för många invandrare på ett och samma ställe.
|
|
Inlägg #3: Postat: 2005-05-03 13:25:00
|
Emma |
1. Sena nätter kan det lätt bli stökigt, det räcker att någon blir nedstucken för att krogen kan bli tvungen att stänga igen pga indraget tillstånd. De har skyldighet att hålla ordning inne på krogen och att hålla nere antalet invandrare har visat sig vara en bra strategi för att få bort det värsta våldet och stöket.
|
|
Inlägg #4: Postat: 2005-05-03 14:21:00
|
Fowler |
Fattar inte hur man kan försvara diskrimineringen oavsett vilka argument krogarna har. Vilken vidrig människosyn har man inte då? Hoppas berörda krogar får hårda straff och att de hamnar på en svart lista så jag vet vilka ställen jag ska bojkotta.
|
|
Inlägg #5: Postat: 2005-05-03 14:47:00
|
Mysan |
Många vill inte ha prostitution på sin krog.
|
|
Inlägg #6: Postat: 2005-05-03 18:16:00
|
steno |
Krogen väljer vilka gäster man vill servera, det är en urgammal devis i branshen.En danskväll vill man inte ha bara tjejer eller bara killar. Bara militärer, det lätta gardet. Jag utgår fråm att Cattinachi inte skulle vilja ha bars italienare som kräver bara itsliensk mat kväll efter kväll. Då skulle Operakällarens kultur upphöra
|
|
Inlägg #7: Postat: 2005-05-03 18:16:00
|
Stefan_B |
Jag tror att Paolo Roberto slog huvudet på spiken när han uttalade sig om detta i TV4:as morgonsoffa imorse. Det är helt enkelt oftast så att när Svensson går ut för att dricka öl så vantrivs han om det är, i hans tycke, för mycket invandrare där. Därför så diskriminerar krogägarna de sistnämnda för att behålla de förstnämnda som kunder. Och även om det är fel, vilket de flesta nog anser, så beror det på ett reellt problem som är svårlöst.
|
|
Inlägg #8: Postat: 2005-05-03 18:17:00
|
Stefan_B |
Jag tror att Paolo Roberto slog huvudet på spiken när han uttalade sig om detta i TV4:as morgonsoffa imorse. Det är helt enkelt oftast så att när Svensson går ut för att dricka öl så vantrivs han om det är, i hans tycke, för mycket invandrare där. Därför så diskriminerar krogägarna de sistnämnda för att behålla de förstnämnda som kunder. Och även om det är fel, vilket de flesta nog anser, så beror det på reella problem som är svårlösta.
|
|
Inlägg #9: Postat: 2005-05-03 18:49:00
|
Anders Klasson |
Förstår inte riktigt det här snacket
om att invandrare diskrimineras i
Krogköer, och skälet till det är att
nästan alla Krogar ägs av invandrare.Vad är det som gör att
Krogar som ägs av invandrare hellre
vill ha Svenskar som gäster än
invandrare som gäster? Klart att
Vääänstern försöker få poäng för detta, därför talas det tyst om att
Krogarna ägs av invandrare.
|
|
Inlägg #10: Postat: 2005-05-03 22:29:00
|
Stig |
Intressanta kommentarer som visar att Sourze kan bli ett bra debattforum för dagsaktuella ämnen samtidigt som de finns i press,radi och TV. Facit redan nu tycks vara att huvudskälet till den avvisning som sker inte beror på hudfärg etc utan på andra orsaker; bråk, otrivsel etc. Och - det bästa av allt är att här kan man säga sin mening utan att bli beskylld för att vara rasist. Har vi kanske kommit en bit på vägen genom denna debatt ?
|
|
Inlägg #11: Postat: 2005-05-04 00:03:00
|
Redliner |
om man vill få bort bråket från krogarna skulle man stänga ute alla svenskar. de dricker nämligen mest, och som de flesta vet är alkohol och bråk ett äkta par. dessutom har många krogägare i storstäderna förbindelser med MC-gäng och annat skumrask. så din teori stämmer inte särskilt väl med hur det ser ut i krogvärlden...
|
|
Inlägg #12: Postat: 2005-05-04 00:19:00
|
Redliner |
krogdiskrimineringen är fascinerande därför att den visar ett fenomen som pågår i det svenska samhället, varje dag, men bakom stängda dörrar: svenskar som klappar varandra på ryggen och säger "välkommen in!", medan dörren stängs för invandrare. svenskar bevarar sina privilegier och trivs ganska bra med att underklassen utgörs av invandrare.
|
|
Inlägg #13: Postat: 2005-05-04 09:39:00
|
Franklin |
Jag ställde frågan till en vakt för ett par år sedan och han sa att man inte vill ha in för många invandrare eftersom svenska tjejer inte vill gå till ställen med för många invandrare. Och om det inte finns några tjejer på ett hak kommer inte heller några killar, och eftersom det är killarna som spenderar mest pengar blir det i slutändan enkel matematik. Det är ekonomiskt ohållbart att släppa in för många invandrare.
|
|
Inlägg #14: Postat: 2005-05-04 11:43:00
|
Janne B |
Utan egen krogvana har jag nu frågat svenska tjejer.De svarar att det är något konstigt med att invandrarkillarna inte har med sig sina invandrartjejer. Sitter de inlåsta hemma medan killarna går på krogen? Killarna tycks ha svenska friheter medan deras tjejer inte har det. Det känns som en varningssignal säger några svenska damer till mig.
|
|
Inlägg #15: Postat: 2005-05-04 12:46:00
|
peppesson |
Ursäkten att invandrare är bråkigare håller inte. När krogarna diskriminerar invandrare gör de det indirekt med motiveringen "de är bråkigare." Sanningen är däremot att den ursäkten bara gäller då krogen har en kö och kan vräka och välja, ner det e en trög natt däremot ja de är invandrare välkommna in, vaddå har de plötsligt blivit trevliga och inte bråkiga?
|
|
Inlägg #16: Postat: 2005-05-04 14:35:00
|
Stig |
Frisk debatt där åsikter möts i full frihet. Men - som sagt åsikter ! Saknar svar från krogägare och krogvakter som vet vilka de verkliga skälen är för att de avvisar vissa människor.
Varför så tysta; Nog kan väl ägarna av Spy Bar och de andra krogarna runt stureplan och city berätta vilka regler de följer och vilka erfarenheter de har av de utvisningsåtgärder de praktiserar !
Det skulle tillföra debatten mycket.
|
|
Inlägg #17: Postat: 2005-05-04 16:45:00
|
perlindgr |
Den bittra sanningen är att människor med invandrarbakgrund är överrepresenterade inom brottsstatistiken. Det är därför de som har ett utländskt utseende får det tuffare att komma in på krogen. Att blanda ihop detta med rasism blir lite galet när man tänker på från vem direktiven kommer. Det är krogägarna som bestämmer vilka som kommer in på krogen, inte Harry i dörren.
|
|
Inlägg #18: Postat: 2005-05-04 18:38:00
|
AmerikaMike |
För övrigt är det bara idioter som går till ställen med dörrvakter så vem bryr sig?
|
|
Inlägg #19: Postat: 2005-05-04 22:25:00
|
Emma |
Stig, har du blivit klokare av alla dessa inlägg? Jag hänger inte med själv längre. Men du njuter nog av den hysteriska röra som breder ut sig i bakvattnet på din kommentarsprovucerande artikel.
|
|
Inlägg #20: Postat: 2005-05-06 14:10:00
|
Stig |
Mats Hulth Metro 6 maj anser att krogarna diskriminerar av ekonomiska skäl. Det är inte rasism utan man tror att invandrare skrämmer bort svenskar. Ok - ett svar i alla fall. Men fortfarande vore det intressant att höra en krogägare åsikt. Denne bör veta av vilken andelning han avvisar folk med annat utseende än svenskar. Kom igen Spy Bar mfl !
|
|