En trevlig kvinnomisshandlare

Den här tråden diskuterar artikeln En trevlig kvinnomisshandlare.
Showing page 1 of 2: 1  2
Inlägg #1: Postat: 2005-04-19 22:56:00
NisseO
Svar?! Du kan väl berätta på vilket sätt du med den här artikeln bemöter något enda av de påståenden jag gör! Att det finns en svart svan, motbevisar inte att en förkrossande majoritet av alla svanar är vita. Och jag vet naturligtvis om att det finns flera till synes helt vanliga män som misshandlar sin partner; det framgår av min artikel. Om jag hade velat hålla mig på den här nivån hade jag dragit någon av de här historierna: Länk: tinyurl.com
Inlägg #2: Postat: 2005-04-19 23:35:00
Sunny
Våldtäktsmännen o misshandlarna är inte "vanliga"
män men det kan vara omöjligt att veta vilka de är.

Vissa män tillhör uppenbara riskgrupper som missbrukare o dylikt.
De farligaste är ändå de som har en social fasad.
Inlägg #3: Postat: 2005-04-19 23:37:00
Sunny
Psykopater som de brukar kallas med olika personlighetsstörningar är ofta väldigt charmiga o manipulativa o omgivningen tror absolut inte att de är kapabla till övergrepp.

Min egen far hann avverka halva sitt liv som aktiv pedofil o våldsman utan att någon ens misstänkte honom. Han var en charmig o socialt begåvad officer o musiker.
En ren tillfällighet gjorde att han blev avslöjad.

Sedan dömdes han ju igen o igen för då hade man ögonen på honom.
Inlägg #4: Postat: 2005-04-19 23:51:00
Mysan
Jepp oftast är det så.
Inlägg #5: Postat: 2005-04-20 08:20:00
sthlmjesper
Jaha, om du tycker att den person du beskriver är en helt vanlig svensk man så får det stå för dig.
Den du beskriver är verkligen inte normal. Han kan på ytan förväxlas med en normal person.
Det är en ENORM skillnad på att du har svårt att på ytan skilja honom från gemene man och att han verkligen är som gemene man.
Inlägg #6: Postat: 2005-04-20 10:17:00
pUs
Det blir bara blaj när du försöker bemöta en logiskt argumenterande text med nån sorts känsloladdad novell. Ni talar inte om samma saker överhuvudtaget. Det enda du har bekräftat med din artikel är vilken vidrig syn på män du har. Han du skriver om är ju en avvikare i allra högsta grad.
Inlägg #7: Postat: 2005-04-20 10:30:00
Daniel Wijk
Så länge det finns kvinnor som tror på en faktisk perfekt man så kommer det finnas kvinnliga offer för psykopater. Sofia har just ställt sig i klungan av kvinnor som brister i sin insikt om hur människor fungerar kontra psykopater.
Inlägg #8: Postat: 2005-04-20 11:10:00
Annika Lundgren
Det är en ovanlig man du beskriver. Det är en avvikare.
Det gör ont inom mig därför att du sviker oss som har drabbats av en sådan. Vi som har råkat ut för dessa har ansvar att säga att det självklart är avvikare vi talar om.
Inlägg #9: Postat: 2005-04-20 17:02:00
Franklin
Herregud Sofia...vad ska man säga...du har fattat noll och kommer dessutom med det vanliga drabblet.
Inlägg #10: Postat: 2005-04-20 17:55:00
Sofia Hadjipetri
NisseO: Vem är en vanlig man? Och vem är en ovanlig? I och med att det verkar som om jag varit oklar, sá vill jag gärna klargöra att: Mannen jag beskriver är en man som tycks vara rätt vanlig utát. Men vi vet ju alla en schysst person inte behöver vara det inom hemmet fyra väggar. Jag undrar om det verkligen ár sá att de som använder váld alltid, eller till huvuddel, är avvikande missbrukare, lider av psykiska besvär eller är invandrare?
Inlägg #11: Postat: 2005-04-20 18:05:00
Jan E
Artikeln kanske inte kan ses som ett direkt svar på NisseOs artikel, men den ger definitivt ytterligare en viktig aspekt på det manliga våldet. Och att man ska vara försiktig med användningen av begreppet ”avvikare” när man talar om våldsutövande män. Så här ser många hustrumisshandlare ut, jag har själv stött på flera.
Inlägg #12: Postat: 2005-04-20 18:52:00
Friskytten
Följande är lögn: "Det här är berättelsen om en helt vanlig man. I Sverige. Igår, idag, imorgon." Följande är sant: I Sverige i dag finns det ingen hejd på hur unga och gamla manshatare släpps fram i offentligheten.
Inlägg #13: Postat: 2005-04-20 20:24:00
stålis
Är mannen Sofia beskriver fiktiv eller baserad på ett fall som Sofia läst om eller fått kännedom om på annat sätt?
Inlägg #14: Postat: 2005-04-20 21:17:00
Björn_T
Du är långt ifrån ensam om att göra tankefelet, men likväl är det ett tankefel. Även om en person ger ett normalt intryck kan han vara en fullständig psykopat. Något svar på Nilserik Olssons artikel blir det inte, däremot en nyttig påminnelse om skillnaden mellan "verkar" och "är". Något de allra flesta glömmer för lätt, och uppenbarligen även du, för hur kan du annars påstå att denna artikel skulle motsäga det Nilserik säger?
Inlägg #15: Postat: 2005-04-21 10:45:00
Beckisbarnet
Vaddå "en helt vanlig man"? Isåfall- om han är helt vanlig så skulle alltså det flesta män vara som den mannen du beskriver i artikeln?
Nej, du har missupfattat min käre Sofia, jag tror inte att den här mannen du skriver om är en vanlig man, snarare em psykopat. De män jag känner är inte som den mannen du beskriver.
Inlägg #16: Postat: 2005-04-21 10:50:00
Beckisbarnet
Sofia verkar tro att en man som "är gentleman" och beter sig som en man ska enligt alla stereotypa känsroller alltid måste vara den bäste. Tydligen har hennes erfarenhet av denne man lärt henne att så inte alls behöver vara fallet.
Inlägg #17: Postat: 2005-04-21 16:18:00
Sofia Hadjipetri
Beckisbarnet - jag försöker inte säga att det är "normalt" av män att misshandla kvinnor. Det verkar vara ytterst svárt att bedöma hur pass vanligt fysiskt och psykisk misshandel är, med tanke pá att det finns mánga som aldrig anmäler ex. Och jag vill ocksa efterlysa ett par begreppsdefinitioner. Vad är "normalt"? Och vad är "vanligt"?
Inlägg #18: Postat: 2005-04-21 17:30:00
AmerikaMike
Nisse: Män som slår sin fru är inte normala. Sofia: Ja men han där, som slår sin fru ser ju normal ut. Nisse: Ja men det är han inte. Sofia Jamen, han ser ju normal ut. NisseJag vet men han är inte normal han är en anomalitet. Sofia: En anomavaddå? Nisse: Han är ett avvikare. Sofia: Ja men han ser ju inte ut som ett avvikare. Nisse: Nej men han är det i alla fall. Sofia: Jomen han ser ju inte ut som det. Osv….
Inlägg #19: Postat: 2005-04-21 18:35:00
graal
Hmm, din beskrivning är ett bra exempel på psykopati. De finns i alla samhällsklasser och båda könen kan vara psykopater, om än fler män. de är ofta karismatiska och charmerande i början, men blir med tiden alltmer manipulerande och farliga.

Som sagt, den charmerande och uppvaktande mannen som i början uppträdde som en gentleman kan visa sig vara en psykopat när han fått sitt "offer" dit han vill, först då uppkommer de sjuka beteendena.
Inlägg #20: Postat: 2005-04-21 19:24:00
stålis
Wendy McElroy:
Länk: lewrockwell.com
Showing page 1 of 2: 1  2
Laddar...