Inlägg #1: Postat: 2005-04-12 14:20:00
|
Lars Nilsson |
Som vanligt klokt och upplysande men tyvärr verkar inga beslutsfattare ta intryck.
|
|
Inlägg #2: Postat: 2005-04-12 15:17:00
|
soilander |
Enligt John Zadler Länk: tinyurl.com inrymmer klassificeringen av diganoser politiska och ekonomiska intressen, som i fallet med ICD WHO och DSM USA. För svenska FN-lojalister blir ICD alternativet? F.ö. håller jag med dig - en ny lag behövs.
|
|
Inlägg #3: Postat: 2005-04-12 16:20:00
|
Lermannen |
Minns jag ratt var Sten Levander en av de flitigaste anhangarna till att Mihajlo skulle dommas till vard?
|
|
Inlägg #4: Postat: 2005-04-12 18:18:00
|
angus |
Jag håller med dig i det du säger, men det sista med fångelse och vård är en fantasi. Det heter fångvård men den bedrivs inte, de anställda ska heta fångvårdare men är inte detta i någon mening alls, ge vård först, sedan fängelse resterande tid så att en frisk människa släpps ut, eller inte släpps ut alls, om vården inte hjälper.
|
|
Inlägg #5: Postat: 2005-04-12 22:43:00
|
peppesson |
Att människor som är psykiskt störda inte får fängelse beror på att de enligt lagen på sätt och vis saknat en anledning/uppsåt till sina gärningar. De påverkades av sjukdom helt enkelt som är utom deras kontroll. De har ingen avsikt mens rea i engelsk lag. På så sätt är det logiskt att de inte får fängelse.
|
|
Inlägg #6: Postat: 2005-04-12 23:44:00
|
Mysan |
Jepp döm dom direkt!
|
|
Inlägg #7: Postat: 2005-04-13 16:52:00
|
tobias |
Av kommentarerna att döma så tycker jag din artikel och ditt budskap var lika luddigt som begreppet "allvarlig psykisk störning". Vad är det du vill egentligen och är "otillräknelighet" ett bättre begrepp? Det handlar väl mer om HUR man tillämpar lagen, än VILKEN lag man tillämpar. Jag tror knappast Sverige är unikt i att döma uppenbart psykiskt sjuka personer till fängelse. Jag tror problemet är att allmänbildningen när det gäller psykologi är uselt, även rättsväsende har dålig förståelse.
|
|
Inlägg #8: Postat: 2005-04-15 12:12:00
|
emanon |
Vore det inte bättre att utmäta påföljder utifrån ansvarstagande? En person som är psykiskt sjuk har dålig verklighetsuppfattning. Psykisk sjukdom går inte att påverka med viljan. Man kan alltså inte moralisera över en sjuk människas handlande. Är det någon ide´att skälla på en person som har exem, som lider av psoriasis? Jag skiljer på psykisk sjukdom som schizofreni, psykos, manodepressivitet osv och psykisk störning, som beror på "taskig barndom", alkoholism mm.
|
|