Förloraren från Nasaret?

Den här tråden diskuterar artikeln Förloraren från Nasaret?.
Inlägg #1: Postat: 2005-04-01 21:28:00
Sunny
Liksom jag har gjort med biblens kvinnor så har du återberättat ur Biblen på samtidsspråk!
Bra!!
Inlägg #2: Postat: 2005-04-01 21:33:00
steno
Du är ju en predikare, Jan!
Inlägg #3: Postat: 2005-04-02 01:07:00
soilander
Tack för en fin artikel. Jag gillar Thomas tvivlaren reaktioner. Märklig människa, men ändå en av människosläktet. Men, ju värre man är som människa, desto mer älskad är man av Gud.
Inlägg #4: Postat: 2005-04-02 09:51:00
Janne B
Inspirerad av Sunnys bibelkvinnor,så gjorde jag ett försök. En dramabegåvad broder varnade mig för slangspråk, poppspråk osv. Så efter lite ändringar så blev det så här.
Inlägg #5: Postat: 2005-04-02 16:09:00
Linda
"Sanningen är inte en lätt funnen ädelsten" skriver du. Jag tror det är tvärt om. För det handlar om tro, att Jesus är Guds son, att han köpte oss fria, genom att han tog på sig våra synder när han dog på korset, att han sedan uppstod från det döda.
Inlägg #6: Postat: 2005-04-04 17:10:00
Unto S
Sagor är härliga. Har alltid gillat H C Andersens berättelser såsom om den fula ankungen, kejsarens nya kläder och flickan med tändstickorna. Bibeln innehåller många underbara sagoberättelser. Gillar även Homeros Iliaden och Odysseus, böcker som har ett par tusen år på nacken. Alla är ”Guds” skapelser dvs människor som har skrivit dem. Det är också endast människobarn som tror på något högre väsen som i vårt språk kallas Gud.
Inlägg #7: Postat: 2005-04-07 10:40:00
Janne B
Om sagor. De som läser H C Andersens sagor går sen inte ut och bedriver arkeologi eller annan vetenskap.. Men de som noga läser Bibeln GT finner oftast att geografin stämmer, kungar och mycket annat är erkänd historia.Beskrivningar av andra folks tro och sedvänjor är bekräftade.
Inlägg #8: Postat: 2005-04-07 10:45:00
Janne B
Folk som läste GT på 1700-talet måste ha uppfattat det mesta som sagor, sådana länder och platser kunde ju inte finnas. Men arkeologin och flera andra vetenskaper i Israel bekräftar efterhand allt mer. Man hittar städer under sanden. Man samarbetar med egyptologer och grekiska experter och förvånansvärt mycket stämmer. Däremot kan man inte forska i om Gud finns och dennes inblandning i folks öden.
Laddar...