|
Inlägg #1: Postat: 2005-03-06 11:53:00
|
|
Stefan_B |
Ärligt talat, förekomsten av nedsättande uttryck i sig är en tillräcklig grund för kritik. Jag menar, "feminazism"? Hur sakligt är det? Hur mycket respekt för motparten rymmer det? Skulle dem som bemöter din artikel kanske börja svänga sig med uttrycket libenazist? Det är lika fel som att kalla politiker för lurendrejare, eller män för talibaner. Tänk om alla bara kunde följa Goodwins lag...
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2005-03-06 12:12:00
|
|
thomtom |
Stefan_B.
Om du har läst min artikel så förstår du nog att jag inte betraktar alla feminister som nazis, men jag menar att det kan leda dithän.
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2005-03-06 12:12:00
|
|
thomtom |
Stefan_B.
Om du har läst min artikel så förstår du nog att jag inte betraktar alla feminister som nazis, men jag menar att det kan leda dithän.
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2005-03-06 12:13:00
|
|
thomtom |
Stefan_B
Betänk än en gång parallellen mellan genusteorin idag och rasbiologin på 30-talet. Jämför sedan de extrema varianterna av feminism med nazismena. Bägge vill ju rangordna folk och gynna de sina på bekostnad av de andra.
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2005-03-06 15:36:00
|
|
Stefan_B |
svar 2-4: Det gör inte uttrycken mindre nedsättande. Och om du nu anser att dagens feminism är på väg att bli totalitär och anti-humanistiski brist på bättre term, kan inte det uttryckas utan inblandning av nazismen? För du lär ju inte vara omedveten om att nazismen, och i stor utsträckning sovjetkommunismen, har blivit allmänna symboler för politisk ondska. Att då blanda in dessa i orelaterade diskussioner skapar en guilt by association, oavsett om detta var meningen eller inte.
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2005-03-06 15:47:00
|
|
Stefan_B |
forts. Jag noterar f ö att du i dina svar gör två klargöranden som jag saknade i din artikel: dels att du inte gör en koppling mellan "alla feminister" och nazisterdin artikel var inte direkt glasklar på den punkten, men särskilt att du nu fokuserar på "de extrema varianterna av feminism", dvs. radikalfeminism och bortåt. Vilket iaf jag uppfattar var en av huvudpoängerna i Lundahls kritik.
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2005-03-06 15:53:00
|
|
sthlmjesper |
Angående nedsättande uttryck, så är iallfall jag av åsikten att om man själv blivit utsatt för detta först så har man rätt att slå tilbaka med samma mynt.
De feminister Thomas kritiserar kommer ofta med nedsättande kommentarer och uttryck mot män i allmänhet. Slår man inte tillbaka med samma mynt eskalerar bara dumheterna.
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2005-03-06 15:55:00
|
|
sthlmjesper |
forts.
Boethius har tex hyllat Scum manifestet som förespåkar massmord av män.
Att då kalla henne tokfeminist i gengäld är egentligen alldeles för milt.
Den som slår första slaget kan inte räkna med att den andra vänder andra kinden till..
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2005-03-06 15:57:00
|
|
Stefan_B |
forts. Vad gäller eventuella paralleller med det tidiga 1900-talets rasbiologi så har jag personligen alltid uppfattat de upprepande försöken att härröra s.k. kvinnligt och manligt till hjärna och gener som mer relaterat till rasbiologin än vad genusvetenskapen är. Därmed inte sagt att den sistnämnda är särskilt fantastisk, tvärtom så finns det mycket att ifrågasätta inom genusvetenskapen. Den har dock inte, i mina ögon, särskilt mycket med rasbiologi att göra.
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2005-03-06 16:01:00
|
|
Stefan_B |
svar 7: Att besvara dumheter med dumheter har ju knappast hjälpt någon, kolla bara här på Sourze. Tvärtom, att svara med samma mynt sänker bara nivån på debatten steg för steg tills det till slut bara är pajkastning. Visst har man rätt att svara med samma mynt, men är det verkligen det bästa och mest effektiva sättet att göra det på?
|
| |
|
Inlägg #11: Postat: 2005-03-06 16:11:00
|
|
thomtom |
Stefan_B.
Det är samma rangordningsmekanismer som driver såväl nazism som extremfeminism. Den senare stöddes av överideologin, rasbiologin, på 30-talet och den förra av genusteorin.
|
| |
|
Inlägg #12: Postat: 2005-03-06 16:12:00
|
|
Stefan_B |
svar 8: "Den som först höjde näven var den som först fick slut på idéer". Och om Boethius nu har hyllat den vidriga smörja som SCUM-manifestet till stora delar är, är då verkligen den optimala repliken att kalla henne tokfeminist? Knappast. Man kan faktiskt kritisera både sakligt och skoningslöst utan att ägna sig åt nedsättande benämningar.
|
| |
|
Inlägg #13: Postat: 2005-03-06 16:14:00
|
|
thomtom |
Stefan_B.
Michael Lundahls kritik är en parodi på sådan. Den är tom som en trumma samt diffus och tar över huvud taget inte ställning till själva resonemanget. Han hakar upp sig på enskilda uttryck.
Det är för övrigt betecknande att ni blir upprörda när jag kritiserar feminister häftigt. Däremot låter man dagligen vilka förlöpningar som helst passera från feministernas sida.
|
| |
|
Inlägg #14: Postat: 2005-03-06 16:16:00
|
|
thomtom |
Stefan_B.
Om man ansluter sig till SCUM-manifester, som vill döda män, så är man väl milt sagt en tok. Eller hur ser du på ett sådant ställningstagande?
|
| |
|
Inlägg #15: Postat: 2005-03-06 16:17:00
|
|
Stefan_B |
svar 11: Då du uppenbarligen är insatt i båda dessa företeelser så får jag kanske lov att fråga hur rangordningen mellan människor inom genusvetenskapen ser ut, samt kanske lite mer detaljer kring dessa rangordningsmekanismer som du talar om?
|
| |
|
Inlägg #16: Postat: 2005-03-06 16:23:00
|
|
Stefan_B |
svar 13: Det får väl anses vara öppet för tolkning. Även jag har ju kritiserat just dessa "enskilda uttryck", av redan förklarade skäl. Och jag är sannerligen inte enögd, liknande kritik som jag har framfört här har jag framfört mot feminister, något också Lundahl har gjort. Så du behöver inte spela offer ;
|
| |
|
Inlägg #17: Postat: 2005-03-06 16:28:00
|
|
Stefan_B |
svar 14: Jag vet inte exakt vad Boethius har sagt vad gäller SCUM, så det är svårt att kommentera. Men visst finns det fog för att tro att man är en tok om man hyllar den. Min poäng är dock denna: är det mest framgångsrika sättet att kritisera Boethius hyllning av SCUM på att kalla henne tokfeminist? Bättre kan såväl du som vi andra. Det vore kanske ett passande ämne för en artikel...
|
| |
|
Inlägg #18: Postat: 2005-03-06 16:38:00
|
|
thomtom |
Stefan_B.
Lundahl kritiserar mig för att jag inte skrivit om utredningar mellan feminismens olika schatteringar. Det är inte min ambition, utan att fastställa att den är en överideologi, som styr debatten, forskningen och politiken. Du och Lundhahl får gärna reda ut skillnader mellan olika feminister i all oändlighet, men det roar inte mig.
|
| |
|
Inlägg #19: Postat: 2005-03-06 16:40:00
|
|
thomtom |
Stefan B.
Jag påpekar också att Boethius hävdar gång efter gång, att beviskraven vid våldtäktsrättegångar måste sänkas, så att fler män kan fällas. Jag påpekar även att hon menar att alla män är kollektivt ansvariga för våldtäkter. Hur låter det ovanpå hennes ställningstagande för SCUM.
|
| |
|
Inlägg #20: Postat: 2005-03-06 19:13:00
|
|
sthlmjesper |
Svar 10 :
Du har rätt i att svara med samma mynt kanske inte är den mest konstruktiva debatttekniken.
Dock tycker jag det är fel kritisera det faktum att någon försvarar sig med samma mynt.
Det är lite som en nödvärnssituation.
Det är den som attackerar först som har skulden.
|
| |