Maktmissbruk förekommer i Sverige

Den här tråden diskuterar artikeln Maktmissbruk förekommer i Sverige.
Inlägg #1: Postat: 2005-03-04 13:10:00
susanna s
Ett steg på vägen är att allmänheten får upp ögonen för att lagtexten i LVU är utformad på ett sätt så att det krävs att en socionom är synsk för att kunna tillämpa den.
Inlägg #2: Postat: 2005-03-04 13:42:00
Chris.X
Det gör ont i mig när jag läser din text. Att någon tar ifrån en ens barn måste vara bland det mest fruktansvärda man kan råka ut för. Tyvärr förekommer maktmissbruk överallt. Oavsett om det är företag, privatpersoner eller staten. Att personer inom socialen missbrukar den makt dom har är ingenting som är nytt. Själv känner jag två personer som båda mist sina barn på felaktiga grunder.
Inlägg #3: Postat: 2005-03-04 18:54:00
Shakti
Vad var grunderna för omhändertagandet av ditt barn? Det kan vi inte veta. Allt vi vet nu är att du inte håller med om myndigheternas bedömning, och att du anser dig överkörd, vilket du också är. Få föräldrar håller väl med om att deras barn borde omhändertas, så din reaktion är naturlig. Men att du är upprörd och ledsen ger dig inte rätt.
Inlägg #4: Postat: 2005-03-04 19:04:00
angus
Det ligger hemskt mycket i vad du säger, människor med livserfarenhet och inte bara inlärningsförmåga bör ha dessa jobb.
Inlägg #5: Postat: 2005-03-06 11:44:00
megever
Det är inte endast LVU som måste ändras, utan nästan alla lagtexter skrivet för Socialtjänsten, lagen texterna gynnar tjänstemannen och drabbar den enskilda enskilda individen. Det är också en del av det faktum varför så mycket maktmissbruk får fortsätta. Allmänheten måste reagera, förslag om ändringar skickas till regeringen.
Inlägg #6: Postat: 2005-03-06 18:12:00
soilander
Själv är jag ett gammalt LVU-barn och utbildad samhälls- och kulturanalytiker. Det jag kan vittna om från socialkontor/förvaltningar är att det överlag är BRA. LVU handlar om mycket pengar för en kommun. Det låter som ditt fall handlar om att soc misslyckades i sin relation med dig eller att de överhuvudtaget saknar kompetens eller har makt över situationen. Vad hände ditt barn eftersom han/hon "far illa"?
Inlägg #7: Postat: 2005-03-06 18:51:00
Anna Jasmine
Självklart kan alla människor och myndigheter göra fel. Att omhändertaganden enligt LVU skulle ske på falska grunder är dock inte trovärdigt eftersom utredningarna prövas av socialnämnden, länsrätten och om föräldrarna överklagar även Kammarrätt och Regeringsrätt. Detta handlar vidare om dyra insatser vilket innebär att man utifrån samhällets budgettänkande i det längsta tvingas undvika dem - ibland för länge. Så att omhändertaganden skulle ske för att tjäna pengar är bara befängt.
Inlägg #8: Postat: 2005-03-06 20:39:00
Lillamy
Skärp lagarna och straffen för maktmissbruk och tjänstefel och var hårda och avskeda dom.
Sätt munkalel på dom eller lås in dom någonstanns och släng bort nyckeln.
ALLA SOM BEGÅR ÖVERGREPP OCH TJÄNSTEFEL skall i fängelse och lära sig veta hut...
Inlägg #9: Postat: 2005-03-07 00:50:00
Lillamy
Det enda jag vill det är att återförenas med mina barn.Jag får träffa dom med 4 övervakare 3 timmar en gång i månaden vi får inte prata fritt inte kramas inte träffas på ett neutralt ställe.
Inlägg #10: Postat: 2005-03-07 16:08:00
jeanette
Läs! Sourze "Den svenska välfärden!"
Sourze"Sociala tog mitt barn för nio år sedan"!
Läs nkmr.org !
Inlägg #11: Postat: 2005-03-09 17:14:00
jeanette
Feminism är intressantare än barnmisshandel och barnarov!
Vilka feminister bryr sig om oss kvinnor som blir förtryckta till max utav myndigheter. Vi blir berövade våra barn och våra barn får lida i åratal! Vi om några blir förtryckta!
Vi mammor saknar totalt värde!
Fortsätt med eran kamp om jämlikhet mellan könen! Finns det några feminister som bryr sig om hur vi familjer blir bemötta?
Det är bara intressant att det anställs fler män, och att det finns olikheter lönemässigt?
Inlägg #12: Postat: 2005-03-12 12:53:00
C.I.A.
Tack Caroline! Mitt barn har också blivit taget, pga att jag varit utsatt och bearbetat år av incest, misshandel, mm. De tog mitt barn för att de anser mig som dålig mamma, inte som stark för att jag överlevt, bearbetat i psykoterapi och idag är fri, stark och oberoende med många vänner, stort nätverk, eget företag...
Inlägg #13: Postat: 2007-09-10 17:40:00
Ramona Fransson
Tro mig om jag säger att jag har försökt påverka till en förändring! Men det ska mer till än lilla jag och tiotusentals. Det ska till att rösta på ett annat parti!
Laddar...