Inlägg #1: Postat: 2005-03-02 19:30:00
|
NisseO |
Men ett misstag erkänner jag att jag gjorde; jag skulle förstås ha skrivit att det bara gällde de få tillfällen där falskanmälningar ö h t nämns i feministisk litteratur. Detta ämne är förstås lika populärt och vanligt i den litteraturern som kvinnors våld mot män, kvinnliga pedofiler osv. Det finns vissa ämnen som det helt enkelt inte passar sig för den feministiska ideologin att nämna.
|
|
Inlägg #2: Postat: 2005-03-02 19:31:00
|
NisseO |
Men varje gång som det hävdas, t.ex. i samband med sextrakasserier, att falskanmälningarna är få och kvinnor sällan ljuger, går man tillbaka på traditionen från Brownmiller som f ö redan 1975 hävdade att alla män är potentiella våldtäktsmän. Se t.ex. Daphne Patai, “Heterophobia” s. 60ff.
|
|
Inlägg #3: Postat: 2005-03-02 19:31:00
|
NisseO |
Att du sedan inte förstår varför det är särskilt viktigt, vid brott där många falskanmälningar görs, att betrakta en anmäld som oskyldig tills motsatsen bevisats och vara försiktig med att publicera hans namn i tidningen, är inget som förvånar mig särskilt mycket; sannolikt vill du inte förstå. Men det där ger jag någon annan att förklara för dig. Jag har redan förklarat det tillräckligt för att de flesta ska förstå.
|
|
Inlägg #4: Postat: 2005-03-02 19:37:00
|
NisseO |
Men en sak gör du bra, Josefine, och det är att komma med falska anklagelser på det sätt du vet att du gjort tidigare mot mig: "Men det finns ingen anledning att förvränga sanningen som Nilserik Olsson gör och svartmåla sina motståndare." Du har säkert åstadkommit just det som var syftet med smutskastningen och uthängningen av min person, nämligen att färre människor kommer att vilja ta en saklig diskussion om för feminismen besvärande frågor.
|
|
Inlägg #5: Postat: 2005-03-02 19:39:00
|
NisseO |
Det är den här typen av smutskastning som i längden genererar att respekten för människor går förlorad och att det slutar med dödshot ..., om det ändå slutar där. Se till att undvika det, Josefine, och diskutera sakfrågan istället.
|
|
Inlägg #6: Postat: 2005-03-02 19:58:00
|
Josefinea |
Hey, nu får du förklara dig. Du kan ju inte för det första skriva "officiell feministisk siffra", "sexistisk lögnpropaganda" mm, o sedan säga att frågan inte diskuteras alls i feministisk litteratur och opinion.
|
|
Inlägg #7: Postat: 2005-03-02 19:59:00
|
Josefinea |
Att publicera en anmälds namn i tidningen är fruktansvärt, det förstår jag mkt väl allvarligheten i. Tack och lov är det inte vanligt förekommande, de enda ggrna jag sett det är när det är redan officiella personer, men i vanliga fall trycks ju inte namnen ut på män som anmäls för våldtäkt? Iallafall, när det väl sker är det vedervärdigt.
|
|
Inlägg #8: Postat: 2005-03-02 20:01:00
|
Josefinea |
Vidare.. Smutskastning?!? Jag har inte berört dig eller dina texter med ett enda ord, fram tills att du drar in mig i debatten, då på fulaste lägsta sätt utan att ens nämna mig vid namn. Du hånar mig, förlöjligar min utbildning, och nu tycker du att jag har smutskastat dig?!?
|
|
Inlägg #9: Postat: 2005-03-02 20:07:00
|
Josefinea |
Jag har gjort tre saker. 1. Du skrev att min förra artikel var ett svar på din. Detta dementerade jag. 2. Då min förra artikel även uppfattades som provocerande av många tog jag tillfället i akt att förklara varför jag skrev den och hur jag tänker vad gäller falskanmälningar. 3. Slutligen blev jag förvånad vid läsningen av dina artiklar då jag som sagt aldrig har hört den "officiella feministiska siffran" eller sett röken av denna "sexistiska lögnpropaganda".
|
|
Inlägg #10: Postat: 2005-03-02 20:08:00
|
Josefinea |
Du använde just detta som ett slagträ emot feminismen och mot mig, jag kunde ju inte sakligt redogöra för något annat enligt dig, remember? varpå jag bemötte dina uppgifter.
|
|
Inlägg #11: Postat: 2005-03-02 20:15:00
|
Josefinea |
Genererad respekt har jag sett och hört min beskärda del av. Oerhört tråkigt att folk skall ta till sådana metoder när argumenten och vettet tryter. Folks galenskaper kan man inte göra mkt åt, men jag tror faktiskt att det faktum att jag bemötte denna kritik och vågade ta i de obehagliga frågorna snarare är konstruktiv diskussion till fördel än nackdel.
|
|
Inlägg #12: Postat: 2005-03-02 20:17:00
|
Lena Katharina |
"Det är den här typen av smutskastning som i längden genererar att respekten för människor går förlorad och att det slutar med dödshot ..., om det ändå slutar där. Se till att undvika det, Josefine, och diskutera sakfrågan istället."
NisseO, du har förlorat den eventuella kredibilitet du hade med den kommentaren allena. Bra artikel, Josefine.
|
|
Inlägg #13: Postat: 2005-03-02 20:18:00
|
Josefinea |
Du kunde nog ha diskuterat sakfrågan utan att ljuga om den officiella feministiska siffran, sexistiska lögnpropagandan, samt förlöjliga mig, min utbildning. Så i den här frågan får du nog bära hundhuvudet vad gäller smutskastningen, på tal om bristande respekt.
|
|
Inlägg #14: Postat: 2005-03-03 00:34:00
|
Jan E |
Det är ingen tvekan om vem som är den mest sansade i denna debatt; det är en 23-årig genusvetare från Lund. Bra Josefine!
|
|
Inlägg #15: Postat: 2005-03-03 01:37:00
|
Fafner |
Man får se det som ett gott tecken när även feminster tvingas till att bete sig någorlunda sansat.
|
|
Inlägg #16: Postat: 2005-03-03 12:13:00
|
Uno Hansson |
NisseO, du vill väl inte hävda att du bryr dig ett uns om några brottsoffer, varken män eller kvinnor. Vad är det då som du är ute efter. Är det att ingen skall rubba dina cirklar eller din blockering? Är det att den som ifrågsätter det berättigade i din nedvärdering av feminister är så låg och osaklig så att det slutar med dödshot?!? Varifrån kommer detta dödshot i så fall..?
|
|
Inlägg #17: Postat: 2005-03-03 12:35:00
|
Chris.X |
Att många feminister undanhållit information som inte passar in i deras förklaringsmodella att "männen har makten" är ingenting som är nytt. Förvånande hur många människor som ändå missat det. När hörde vi från feministhåll om "kvinnors våld mot män"? Eller lite mera realistiska falska våldtäktsanmälningar?
|
|
Inlägg #18: Postat: 2005-03-03 12:37:00
|
Chris.X |
Även ämnen som "kvinnors våld mot kvinnor" är någonting som är otroligt sällsynt. Överallt syns och finns "mäns våld mot kvinnor". Trots att de rapporter som gjorts utan feminism pekar på att våld förekommer inom BÅDA könen. Nästan lika mycket.
|
|
Inlägg #19: Postat: 2005-03-03 13:55:00
|
Davido |
Josefin, dina artiklar är sakliga och välformulerade. Nisses kommentarer däremot är hätska och på gränsen till förnedrande. Tack Josefin för att du inte reagerar med att svara honom med samma mynt.
|
|
Inlägg #20: Postat: 2005-03-03 15:10:00
|
AmerikaMike |
Snyggt jobbat Josefine, du kan verkligen konsten att blanda bort korten. Men, vad är den genusvetenskapliga konsensusen om andelen falskanmälningar och vilka slutsatser drar man? Du verkar mena att du personligen är ointresserad. Gäller det generellt för genusvetare? Vilka slutsatser om genusvetenskapen ska vi "vanliga dödliga" i så fall dra av det?
|
|