|
Inlägg #1: Postat: 2005-03-01 11:39:00
|
|
B.Å. |
Våldtäkt och annat sexullt tvång är utlöst av sjukdomar hos män. Framhåll gärna det i debatten. Sjuka mänsjuk sex. Som tur är ser typ 99 av männen och 99 av kvinnorna på sexualiteten på samma sätt. Poängen med att framhålla detta är att de feminister som debatterar skulle famstå som lite mer än lesbiska som vill kapa mäns organ. Min uppfattning rent allmänt.
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2005-03-01 11:54:00
|
|
tomster |
Bra skrivet! Fullkomligt glasklar och vettig hållning. Den första person som på ett vettigt sätt benat upp en del av problematiken och jag själv förstår också vad det intressanta är nu. Exakt så som du skriver vill jag ha det också, att varje utredning tas på allvar, det görs givetvis inte idag.
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2005-03-01 12:16:00
|
|
pUs |
"Jo, vi får lite siffror och berättelser om kvinnor som beter sig som kräk." ... Josefine, du vet nog mycket väl att en hel del siffror har publicerats på Sourze om mäns våld mot kvinnor, och andra generaliseringar om just män. Jag kan inte minnas att du någonsin har invänt mot dessa på något sätt. Nu är det plötsligt ointressant? Kanske för dig, men inte för alla.
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2005-03-01 13:50:00
|
|
Mysan |
Jo men din första artikel var ju skitbra.
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2005-03-01 14:59:00
|
|
Biff |
Andelen falskanmälningar ändrar nog inte på hur anmälare och anklagade behandlas i rätten. Däremot ändrar andelen falskanmälningar troligtvis på hur anmälare och anklagade behandlas i media och därmed bland folket. Enligt hur jag tolkade, var det detta Nisse ville poängtera i artikeln. Jag tycker därför inte att argumentet att avvisa statistiken för falskanmälninga för att den är meningslös i rätten håller. Det är inte rätten som diskuteras utan medierna.
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2005-03-01 19:08:00
|
|
Anna Li |
Det är en skam att du överhuvudtaget ska behöva förklara din text. Antingen finns det ett stort antal människor som är fantastiskt korkade eller så vill de helt enkelt inte förstå.
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2005-03-01 19:14:00
|
|
susanna s |
Josefin A är det inte dags att ställa frågan om vad vi dels ska göra åt våldtäkter och dels vad vi ska göra med problemet falskanmälningar. Problemen hänger ihop och att falskanmäla är ett brott precics som våldtäkt. Så länge det finns kvinnor som falskanmäler så kommer alla kvinnor som anmäler sexuella övergrepp att bli ifrågasatta i rätten.
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2005-03-01 21:39:00
|
|
sandra lundgren |
Tack för en saklig och genomtänkt text, Josefine. Blev glad av att få se den högst upp på sourze.
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2005-03-01 22:09:00
|
|
Daniel Wijk |
"Men jag vill se följande hantering: "Din anmälan är emottagen. Vi skall utreda detta." Punkt." Anledningen att du skriver är att du tycker inte att systemet fungerar så idag, korrekt? Att fokusera på hur synd det är om kvinnan kommer inte leda till att det blir en sådan verklighet, det kan jag lova dig.
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2005-03-01 22:13:00
|
|
maniac |
Konstig artikel där du både skriver självklarheter och fåniga grejer enligt mitt tycke. Utpunktspunkten måste alltid vara att en hypotes ska kunna bevisas med en undersökning med god statistiskt underlag dvs ej djupinterjuver för att kunna påstås gälla för en större population annars är det inget annat än en teori som ENDAST stämmer in på de personer som man har gjort tex djupinterjuver med och INTE för hela populationen.
|
| |
|
Inlägg #11: Postat: 2005-03-02 12:39:00
|
|
Chris.X |
Jag tycker det är märkligt. Ena stunden ironiserar Josefin över just det faktum att vissa kvinnor falskanmäler. En sarkastisk ton genomsyrar hela artikeln. Hon förlöjligar det faktum att vissa kvinnor falskanmäler.
|
| |
|
Inlägg #12: Postat: 2005-03-02 16:57:00
|
|
MickeR |
Från AB idag, 2 mars: Schlagersångaren Mathias Holmgren: "– Helt plötsligt ringde det bara på och utanför stod två tjejer som ville komma in och hälsa på. Jag vägrade släppa in dem, och då urartade det ... De skulle sprida ut att jag var otrogen och hade begått våldtäkter. Det kändes panikartat."
Exemplet ovan visar att det ligger nära till hands att dra till med ett hot om anmälan. Därifrån är steget inte långt till en falsk anmälan.
|
| |