Från ordbajs till adekvat kunskap

Den här tråden diskuterar artikeln Från ordbajs till adekvat kunskap.
Showing page 1 of 2: 1  2
Inlägg #1: Postat: 2005-03-01 13:40:00
Fafner
Pedofilpropaganda i dess värsta form.
Inlägg #2: Postat: 2005-03-01 13:56:00
Mysan
Ungefär som att säga att man inte vill ha barn fastän man är kvinna.
Det tar alltid hus i helsingland.Måste jag föda barn bara för att jag är kvinna? Måste jag gilla barn?
Inlägg #3: Postat: 2005-03-01 13:56:00
Mysan
Ungefär som att säga att man inte vill ha barn fastän man är kvinna.
Det tar alltid hus i helsingland.Måste jag föda barn bara för att jag är kvinna? Måste jag gilla barn?
Inlägg #4: Postat: 2005-03-01 13:57:00
Jörgen Öhlund
Mycket av det du skriver är så sant, så sant. Men det är en livstidsuppgift, något som många inte verkar inse.De tror att de är klara på hur allt är och varför sekunden de läst en siffra i en bok eller haft en fikapaus på ett café med lite kompisar. Men man lär så länge man lever, helt enkelt.
Inlägg #5: Postat: 2005-03-01 15:04:00
thomtom
Emma.
Börja med att lära dig tänka kritiskt själv, så kanske du för ett ögonblick lyckas ifrågasätta den nu dominerande genusmodellen. Den hotar allt kritiskt tänkande i landet. Forskningsresultat får inga statliga pengar om de inte styrker de värderingar som ligger i denna. Färska resultat om att män har större hjärnor än kvinnor kan inte publiceras, för att de passar inte in i modellen.
Inlägg #6: Postat: 2005-03-01 15:05:00
thomtom
"Männen" sade att kvinnorna inte fick läsa vid universitetet, konstaterar Emma Färnström. Det var nog mer en klassfråga: "De styrande männen" är bättre. De flesta män kunde inte heller studera vid universitetet för 150 år sedan. Däremot var de tvingade att dra ut i krig, något som kvinnorna i alla fall slapp.
Inlägg #7: Postat: 2005-03-01 15:39:00
pUs
Jag tror inte att du är rätt person att tala om vikten av att ifrågasätta det man redan bestämt sig för. Du är alldeles för arg för det.
Inlägg #8: Postat: 2005-03-01 16:06:00
Marcus
Om jag skall vara Kritisk till din artikel ;- Så kan jag säga att den inte var så tokig men Jag håller inte med dig i allt. Visst är det bra att kunna tänka kritisk men du underksattar ett barns förmåga en lekmans förmåga att just bara slänga ut sig en åsikt. Detta är otroligt viktigt att ha med.
Inlägg #9: Postat: 2005-03-01 16:18:00
Marcus
Att det är kvinnligt att vara mjuk och moderlig har ju inte med tradition att göra det har ju för fan med axiom att göra.
Inlägg #10: Postat: 2005-03-01 16:27:00
puffin
:..att droppa Foucault för att ge ens text substans och trovärdighet känns ju fräscht. Du skulle lagt till Agamben och kanske Derrida och hela södertörns samlade filosofisar skulle jubla. Bra text annars
Inlägg #11: Postat: 2005-03-01 16:39:00
Marcus
Kunskap är inget man _läser_ sig till det är något man _lever_ sig till. Jag blir lite trött ibland på alla universitets människor som skall upplysa folket om något dom har läst i en bok. Det är väl inget fel i det i och försig men lite självkritik vore fint.
Inlägg #12: Postat: 2005-03-01 17:44:00
Shakti
Ja du, Emma. Kommentarerna du får här visar ju med tragisk tydlighet hur välbehövlig din artikel var. Och hur spårlöst den kommer att passera genom de här männens filter.
Inlägg #13: Postat: 2005-03-01 17:53:00
soilander
Jag förstår inte vad du är ute efter, men jag antar att du är ute på en tankepromenad i ditt eget Panopticon och att du kritiserar de andra fångarna för deras sätt att missbruka sin fria tid. Ett ord på vägen: Intellektuell snobbism leder aldrig till något gott. Tro mig.
Inlägg #14: Postat: 2005-03-01 18:01:00
stålis
Den som sa det var det!
Inlägg #15: Postat: 2005-03-01 18:25:00
magneticfield
jag kan inte undgå att se att många verkar känna sig träffade. det är skönt att ni visar det. ang foucault så droppade jag honom för att han öppnat mångas ögon när det gäller kritisk analys. det var ren och skär tipsning om vad man kan läsa om man vill veta mer. det roliga var ju hur många som kände sig sura när jag nämnde honom samt kände sig i behov att bevisa att de kan en massa ord som kanske inte andra kan. verkligen fjantigt av er.
Inlägg #16: Postat: 2005-03-01 18:26:00
magneticfield
Och självklart tycker jag ni ska kritisera även allt jag säger, men jag förväntar mig en smula skarpsinne och inte bara en massa ytligt blaha och pajkastning, sånt går inte att ta på allvar. men välkommen den som kommer med en något mer djuplodande analys. den som sa det han var det skrev stålis. ja men är det inte just det jag menar eller?! Stålis kan väl aldrig på allvar tro att jag inte själv insett vikten av att ifrågasätta och analysera mina egna värderingar./emma
Inlägg #17: Postat: 2005-03-01 19:15:00
Motsvarande
Har du ifrågasatt vad det är i dagens sociopolitiska och historiska kontext tack för exemplet på ordbajseri som gör att du tycker det spelar så stor roll om folk tycker det är kvinnligt att sminka sig? Är det verkligen så viktigt för dig som individ? Spottar folk efter dig och skriker att du är manhaftig om du går ut utan smink?
Inlägg #18: Postat: 2005-03-02 05:55:00
linero
Tror säkert att var o en gör sitt bästa
alla kan ju inte tänka likadant.
Inlägg #19: Postat: 2005-03-02 10:18:00
pUs
Storartat. Nu har väl ungefär 9 av 10 missförstått din fantastiska lilla pamflett. Ändå är det alla oss läsare det är fel på. Håll hatet uppe! :
Inlägg #20: Postat: 2005-03-02 10:55:00
Stig
Visst bör man ha tilltro till sina egna ideér och tankar. Men att gå så långt i sina krav på utredning av vad som är vetenskaplig sanning om varje tanke är väl att gå lite för långt. Men som ironi är ditt epos ganska fiffigt.
Showing page 1 of 2: 1  2
Laddar...