|
Inlägg #1: Postat: 2005-02-24 18:56:00
|
|
Daniel Wijk |
Vad ska vi som tycker att dom politiska alternativen i Sverige är dåliga göra då? Det skulle vara mycket intressant att sitta som nämndeman i ett brottsmål och hjälpa till i rättsskipandet, men det finns inget parti i Sverige som jag tycker är seriöst.
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2005-02-24 19:06:00
|
|
stålis |
Tänkvärt. Rättstrygghet har två betydelser: 1 Skydd mot justitiemord, 2 Skydd mot brott. Att t ex en 29-årig man kan dömas till våldtäkt för fjärde gången tyder på att inte punkt 2 beaktas. Att Billy Butt uppenbarligen utsattes för ett justitiemord tyder på att inte heller punkt 1 beaktas.
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2005-02-24 19:53:00
|
|
Björn_T |
Spontan reflektion: Varför ska nämdemän alltid komma från partipolitiskt aktiva? Jag kan förstå tanken bakom att alla värderingar måste komma fram, men det är ju inte partiväsendet någon garant för, och inte heller någon förutsättning för. Vi har ju olika åsikter för att vi är olika individer, inte för att vi tillhör olika partier. Bara en fundering...
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2005-02-24 21:14:00
|
|
Inger Olsson |
Du har rätt i sak. Att se helheten, allt det som media INTE vet om, kräver inte bara skärpa utan även omdöme. Men du, din rubrik förbryllar mig. Jag undrar har du gått igenom domar på 80- fram tills mitten på 90-talet? Nu kan man ju hävda, som argument, att det inte fanns den tekniska bevisföringen att tillgå som nu finns.
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2005-02-24 21:31:00
|
|
Marcus |
Mycket bra! Jag är tacksam att du som nämndeman skriver och berättar din sida av saken. Det behövs VERKLIGEN!
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2005-02-25 05:56:00
|
|
slaktprod |
Inga -ismer har något med saken att göra, men anmäl er till ett parti så kan ni bli nämdemän! En liten paradox där kanske?
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2005-02-25 10:48:00
|
|
Mysan |
Är det inte advokater som dömer i brotts mål? Måste man jobba politiskt? Vad har det med lagen att göra? Visst se till helheten men varför klarar sig nästan alla våldsverkare i så fall?
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2005-02-25 14:22:00
|
|
Jan E |
Fånig rubrik. Varför skulle feminismen ha något med sexmålsdomar att göra? Däremot har du en övertro på domstolars förmåga att se sanningar och att döma rätt i sexmål. Domare och nämndemän är precis som alla andra människor färgade av det samhälle de lever i. De har förutfattade meningar och känslor som alla andra. Många av den senaste tidens domar i våldtäktsmål kan faktiskt ifrågasättas just pga av detta.
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2005-02-26 00:10:00
|
|
Nil |
"Jag har dömt i hundratals brottsmål." - Du vet att en av de första sakerna man får lära sig är att det heter BROTTMÅL och inte brottsmål. Det var lite skrämmande det här, fast korrekt begreppkunskap kanske inte krävs av nämndemän?
|
| |