|
Inlägg #1: Postat: 2005-02-24 15:29:00
|
|
Anna Jasmine |
Dock är min uppfattning att den bild du målar upp är ensidig, den speglar dig som ledsen och kränkt förälder - ditt barns perspektiv kommer inte fram. Du har sannolikt utelämnat många uppgifter som talar mot din sak. Du har din verklighetsuppfattning, men det är synd ifall andra läsare tror att detta är sanningen.
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2005-02-24 15:30:00
|
|
Anna Jasmine |
Jag har flera gånger omhändertagit barn som utsatts för svåra missförhållanden. För att LVU ska bli aktuellt krävs att det föreligger en allvarlig risk för barnets hälsa och utveckling om det inte får hjälp. Naturligtvis är det socialtjänstens inställning att barn hör hemma med sina föräldrar. I de allra flesta fall får familjerna också hjälp på frivillig väg.
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2005-02-24 15:30:00
|
|
Anna Jasmine |
Ibland saknar dock föräldern insikt om sitt barns behov och går inte med på att förändra situationen. I vissa fall, oftast p.g.a. missbruk, psykiatriska tunga problem, svår omsorgsbrist, övergrepp eller misshandel, är det dock nödvändigt att barnets skydd tillgodoses genom att placeras i ett annat hem. Det är alltså INTE tal om att vanliga, "mindre" familjeproblem föranleder omhändertagande. Detta tror jag de flesta förstår.
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2005-02-24 15:31:00
|
|
Anna Jasmine |
Jag håller vidare inte med om att man som förälder är så rättslös som du beskriver. Beslut om vård och umgängesbegränsningar enligt LVU är inte något som enskilda socialsekreterare fattar för skojs skull eller på ett lättvindigt sätt.
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2005-02-24 15:32:00
|
|
Anna Jasmine |
Dessa beslut fattas för att det inte finns några alternativ utifrån barnets bästa. Besluten grundas på omfattande utredningar och fattas av domstolen. Förälderns rättigheter bevakas genom t.ex. juridiskt ombud som för ens talan, rätt att överklaga och rätt att begära hemtagning.
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2005-02-24 15:32:00
|
|
Anna Jasmine |
Som socialsekreterare i dessa ärenden tänker man oerhört mycket på vad som är rätt och fel. Det är vansinnigt svårt att ansvara för ett sådant ingrepp. Men samtidigt - när det gäller barns rätt till att inte skadas kontra risken att kränka föräldern har samhället tagit ställning för barnet. Vilket jag tror de flesta kan ställa upp på, även om du inte gör det.
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2005-02-24 16:41:00
|
|
jeanette |
Har du verkligen läst det jag har skrivit?
Börja med och läs rubriken! "SOCIALA GJORDE INGEN UTREDNING!"
Varför skriver du om hur ni gör utredningar?
Det angår väl inte mig?
Sektionschefens utredning var fem minuter i ett rum på socialbyrån i Vällingby, han hittade på att jag var psykisk sjuk, folk hade reagerat om jag hade sagt att han våldtog mig,det gjorde han inte men han gjorde något så äckligt! han såg mig fem minuter och tog mitt barn
Du var inte där så det kan ju inte du veta.
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2005-02-24 16:52:00
|
|
jeanette |
Jag hade turen att få växa upp med bra föräldrar. Jag blev inte misshandlad som barn ! Så jag blev trygg som vuxen!
Men sociala, sektionschefen och utredaren har förstört det. Jag blir misshandlad som vuxen. Nu vet jag hur barn kan känna det som blir utsatta för psykisk misshandel utav sin föräldrar, jag har upplever det som vuxen, inte utav mina föräldrar utan jag blir psykiskt misshandlad utav sociala! Känner mig inte trygg längre!
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2005-02-24 17:25:00
|
|
Anna Jasmine |
Jag hoppas att du kan hitta ett förhållningssätt till detta som gör att du mår bättre.
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2005-02-24 17:40:00
|
|
Shakti |
Jeanette. Självklart finns det en utredning, annars skulle inte ens förhandlingar hållits i rätten, än mindre skulle det finnas dom. Du säger också att du tagit del av en massa papper som bara innehöll lögner. Det verkar snarare som om om svårigheten i din situation är att du inte håller med om det som sägs i den utredningen. Det är ett helt annat problem.
|
| |
|
Inlägg #11: Postat: 2005-02-24 17:44:00
|
|
Shakti |
Jag kan bara instämma i att jag hoppas du hittar ett sätt att må bättre, att du vad som än hände för nio år sedan kan hitta ett sätt att skapa dig ett bättre liv idag, så att du kan bli trygg nog att återknyta kontakten med din son, när han vill det.
|
| |
|
Inlägg #12: Postat: 2005-02-24 17:50:00
|
|
jeanette |
1. Såklart det är svårt att förstå att de gör bedömningar utan att göra utredning, och sedan utan att se varken min son eller mig eller vårat hem. De krävde inte att sektionchefen skulle visa läkarintyg och bevis för det han hittade på om mig på fem minuter. Jag har ingen respekt för sociala och rätter längre!
|
| |
|
Inlägg #13: Postat: 2005-02-24 18:12:00
|
|
jeanette |
1. forts.
Jag är fruktansvärt olycklig. Jag har fått mitt barn stulet!
Jag tog hand om honom själv i Rågsved i sju år.Jag var lycklig och stolt över min lilla son. Så helt plötsligt var han borta. Sociala har hållt honom borta i nio år. Sedan jag själv var barn började jag planera för den dagen jag själv skulle få familj. Allt jag sedan gjorde när jag växte upp var för mina barns skull. Jag utbildade mig till undersköterska.
Jag fick inte uppleva att se min egna enda lilla son få växa upp.
|
| |
|
Inlägg #14: Postat: 2005-02-24 18:24:00
|
|
jeanette |
1.Du skriver "min verklighetsuppfattning? Det är synd ifall andra läsare tror att detta är sanningen!" ???
Jag har fött ett vackert litet sött barn! som jag själv har tagit hand om i sju år, ingen annan kan ha någon uppfattning om våran verklighet.
Kan du tänka dig det är sant det jag skriver! Du tycker att det är synd om folk tror mig!
Tror de mig kommer vi att rädda massor av familjer i hela landet och det kommer jag att bli jättelycklig för!
|
| |
|
Inlägg #15: Postat: 2005-02-24 18:31:00
|
|
jeanette |
"Socialutredarna " träffade mig fyra gånger på ett kontor. De kunde inte se någonting om risk för min sons hälsa...! Sektionschefen såg mig fem minuter!
Däremot har nu sociala varit en stor fara för min sons och min hälsa i nio år! LVU var inte aktuellt i vårat fall MEN! LVM är aktuellt för socialas del. De utgör fara för andra!
|
| |
|
Inlägg #16: Postat: 2005-02-24 18:38:00
|
|
jeanette |
Svar 3. Byt ut "föräldern" till "socialutredarna", byt ut "andra hem" till det egna hemmet. Så stämmer det!
"Det tror jag de flesta förstår!"skriver du.
Vad menar du med detta?
|
| |
|
Inlägg #17: Postat: 2005-02-24 18:49:00
|
|
jeanette |
Svar 4. Jag är rättslös! socialsekreterarna hade ingen rätt att fatta sina beslut.
Svar 5. Det gjordes ju ingen omfattande utredning, det struntade "domstolen" i. "domstolen" lyssnade inte på min jurist!
Svar 6. Låt bli att göra dessa ingrepp när ni bara gör fel!
Samhället??? Kränka???
|
| |
|
Inlägg #18: Postat: 2005-02-24 19:04:00
|
|
jeanette |
Svar till shakti!
Vad är det som är så självklart! Visst fanns det en utredning deras falska som de hittat på. Om jag ansåg att det vara rätt av sektionschefen och utredarna att påstå att jag skulle ha olika psykiska åkommor som jag inte hade, varför skulle jag då hålla med om det? Är det självklart också att rätten vet hur socialutredarnas och sektionschefens utredning har gått till?
|
| |
|
Inlägg #19: Postat: 2005-02-24 19:13:00
|
|
jeanette |
Svar till Shakti! forts. Jag hoppas att jag överlever de svåra skador jag har fått utav socialas behandling!
Jag hade ett bra liv innan jag blev angripen utav dessa sjuka människor från socilbyrån i Vällingby! Jag hade en fin son. Vi bodde i en trea, vi hade en katt som hette Mimmi, jag varken drack eller rökte, jag hade ett beredskapsjobb som städerska!Sociala skall ställas inför en riktig domstol för "brott mot de mänskliga rättigheterna!".
|
| |
|
Inlägg #20: Postat: 2005-02-24 19:24:00
|
|
jeanette |
Jag vill få tillbaks min son!
Jag kommer inte att må något bra något mer! Så länge jag vet att socialutredarna fortsätter att ta barn på detta vidriga sätt, mår jag dåligt! Jag vill att de här lögnaktiga socialutredarna får sparken!
Må bra? De har stulit min finaste tid som jag skulle ha haft med min son!
Har räknat ut att vi skall ha minst en miljon om året var i skadestånd och upprättelse!
|
| |