|
Inlägg #41: Postat: 2005-02-24 19:55:00
|
|
Inger Olsson |
Var får du det ifrån "som lagarna ser ut ska man ha gjort motstånd"? Vilken polismyndighet/domstol går ut och rekommenderar en kvinna att försvara sig i ett svårt trängt läge? Det är precis tvärtom! Och åter, det ÄR LIVET vi här pratar om. Problemet uppstår när du verkar tro att våldtäktsmän är "normala" vanliga män. Och den tesen finns inbakad i feministisk teoribildning, men vi är tyvärr många med en snedvriden uppfattning om mannens "natur".
|
| |
|
Inlägg #42: Postat: 2005-02-24 19:57:00
|
|
Inger Olsson |
DU fortsätter: "Jag argumenterar som en jury när jag pratar om att stryptaget varit en lek. Men det är såna argument som killens försv. adv. skulle kunna använda. Vad tycker du själv. Är ex 1 en våldtäkt? Ex 2 skulle ju definitivt det. Skulle. rubriceras både som dråp OCH våldtäkt."
Du argumenterar som en jury?
|
| |
|
Inlägg #43: Postat: 2005-02-24 20:00:00
|
|
Inger Olsson |
OM du hade kommit till polisen och först kört den ena varianten och sen använt den andra om S/M-sex m m, så skulle jag kunna gissa på att de hade rekommenderat dig att gå hem och fundera på vad som egentligen hände...
I dina senare ! påståenden får du det plötsligt till en "presumtiv våldtäktsmans" beskrivning av förloppet.
|
| |
|
Inlägg #44: Postat: 2005-02-24 20:02:00
|
|
Inger Olsson |
Men NOTERA NU ATT DU FÖRST BESKRIVER FÖRLOPPET UR DEN VÅLDTAGNAS/MISSHANDLADES PERSPEKTIV. Du rör rejält till det! Och det Anna är ett ordentligt skamgrepp på kvinnor och barn som har blivit/blir våldtagna.
Du är utan tvekan oerhört påverkad av massmediala "rapporter". Jag instämmer i Billys bild av kvällspressjournalistiken.
|
| |
|
Inlägg #45: Postat: 2005-02-24 20:03:00
|
|
Inger Olsson |
Det ÄR ingen slump att denna press lever på "dagsnummer". Och alla, som har sysslat med journalistik, VET hur lätt det ÄR att vinkla en story. Och jag fruktar när och om våra domstolar lyssnar på denna pöbelpress...
OCH HAR DU REDIGERAT, TJA...
Tar tillbaka. Jag är faktiskt en snäll människa, ska sätta på mig burkan nu... Fast islamska kvinnor är tuffa, mycket tuffare än dig Anna...;-
|
| |
|
Inlägg #46: Postat: 2005-02-24 20:08:00
|
|
Inger Olsson |
Men, Anna, varför inte göra som Billy föreslår dig: Skriv en artikel om de scenarion du kan föreställa dig och som du tydligen anser passerar domstolen med gällande lagar?
|
| |
|
Inlägg #47: Postat: 2005-02-24 20:13:00
|
|
Inger Olsson |
Eftersom vår lagstiftning i högsta grad bygger på de tio guds budord mosaiska rätten så skulle jag gärna vilja att det fjärde budet ströks direkt: "Du SKALL hedra din moder och fader". Varför finns det så många förmildrande omständigheter för påföljd, som nu med 68-åringen, än just detta budet som ligger och skaver? Att hedra någon förutsätter ju respekt från den som har barn i sin omsorg. Respekt för livet självt. Att sen RÅ för några år sen påstod att det skulle ändras, tja...
|
| |
|
Inlägg #48: Postat: 2005-02-25 08:02:00
|
|
Anna Drangel |
Men herregud Inger. Jag försöker bara ge ett exempel på något som kan vara omöjligt att bevisa som våldtäkt i en rättegång ex 1. Kan vi ivarje fall inte enas om att systemet som det ser ut idag, gör det väldigt svårt att få någon fälld för våldtäkt. Dvs många våldtäkter gå aldrig att bevisa.
|
| |
|
Inlägg #49: Postat: 2005-02-25 19:35:00
|
|
Inger Olsson |
Många??? Tja... Jag är INTE övertygad om att verkligheten är i alla fall så i Sverige...
|
| |
|
Inlägg #50: Postat: 2005-02-25 19:36:00
|
|
Inger Olsson |
Jag tror faktiskt inte du vill veta min uppfattning... ;-
|
| |
|
Inlägg #51: Postat: 2005-02-27 10:46:00
|
|
Anna Drangel |
Jodå Inger, du får gärna dela med oss om din uppfattning:.*, men GÖR det då! Det är ingen idé o bara prata om det.
|
| |
|
Inlägg #52: Postat: 2005-02-27 10:47:00
|
|
Anna Drangel |
Du skriver:" Jag vill gärna undvika att diskutera hur en falsk anmälan kan se ut och det gör jag p g a hänsyn till de som har våldtagits." Det blir svårt att
debattera om inte man kan prata om en sån viktig fråga tycker jag...
|
| |
|
Inlägg #53: Postat: 2005-02-28 12:26:00
|
|
Inger Olsson |
Anna: Jag har talat tydligt HUR jag ser på en våldtäkt. Alltså tvång och/eller hot förekommer. Det innebär att droga någon är ju givetvis en tvångshandling, då jag utför en handling för att jag inte får ett frivilligt deltagande av den andre.
Ensamheten idag oftast följd av en traumatiska barndom är mycket stor och med den följer många psykosociala sjukdomar.
|
| |
|
Inlägg #54: Postat: 2005-03-01 15:49:00
|
|
tomster |
Men vad är poängen, Anna, med att beskriva scenarier som inte skulle gå att bevisa som våldtäkter i en rättssal? Ska du ändra lagarna så att de går att bevisa på något sätt? Ja, två människor i ett sovrum där ingen kan observera dem och göra jävliga saker med varandra och efteråt kan vi inte veta vad de gjorde eller vad uppsåtet var. Och hur går vi vidare från det?
|
| |
|
Inlägg #55: Postat: 2005-03-06 22:41:00
|
|
Anna Drangel |
tomster, det är just det jag ville belysa. Svårigheten med att avgöra vad som är en våldtäkt och vad som inte är det när ord står mot ord. Om vi hade svaret kanske inte debatten skulle gå så hög som den gör...
|
| |
|
Inlägg #56: Postat: 2005-03-06 22:43:00
|
|
Anna Drangel |
i Billys påståendet "att ångra sig efteråt gills inte" ligger en hel del av vår tids moral också. typ denna med: om man har gett sig in i leken får man leken tåla.
|
| |