|
Inlägg #21: Postat: 2005-02-23 15:53:00
|
|
Anna Drangel |
Billy: precis som du själv skrivit, har våldtäktsartiklarna nästan tagit över här på Sourze och jag som redan skrivit om hockeykillarna, fått epitetet feminist mm mm känner mig inte riktigt manad denna gång. Men det blixtrar nog till i huvet snart och då kan jag inte låta bli att skriva: Läs gärna min Puckelryggen . Där ställs begreppen lite på sin spets.
|
| |
|
Inlägg #22: Postat: 2005-02-23 16:00:00
|
|
Billy Butt |
Jag förstår, men håller du inte med att hela debatten blivit så omfattande att risken finns nu att tolkning av våldtäkt kan förändras igen och att förvirringen kan bli större?
|
| |
|
Inlägg #23: Postat: 2005-02-23 16:24:00
|
|
Inger Olsson |
Anna: Du är visst duktig på efterhandskonstruktioner! I 14 15 är det visst S/M du antyder. Ingår det ev. att han även ska skrika "hora" m m???? Vad blir nu brottet du vill anmäla i ditt första exempel?
I dina exempel ville du tydligen visa på att DETTA kunde vara en våldtäkt och svårigheterna däri så undrar jag:
|
| |
|
Inlägg #24: Postat: 2005-02-23 16:25:00
|
|
Inger Olsson |
Det första samlaget är ju frivilligt och du verkar, i efterhand, osäker på stryptagen, som nu förefaller vara en lek... Vad är det då för våldtäkt du skulle anmäla?
Nej, du skrev inte meditera. Jag skrev "meditera" därför att befinner man sig under svårt hot och ens liv är i fara så är man defintivt INTE avslappnad.
|
| |
|
Inlägg #25: Postat: 2005-02-23 16:25:00
|
|
Inger Olsson |
Och man kommer inte att, frivilligt i alla fall, sära speciellt mycket på bena, för dem är även spända...
Och därefter över till din nästa fråga: Att ha FRIVILLIG sex i djup passion flera dagar i sträck! PUH! då ÄR man avslappnad. MEN, beroende på vissa t ex sjukdomar som myom eller att penis kommer i närheten av livmodertappen och trycker på, så KAN det både blöda och smärta efteråt.
|
| |
|
Inlägg #26: Postat: 2005-02-23 16:26:00
|
|
Inger Olsson |
Men inte så jävligt som du tycks tro! Även mannen kan då blöda, ett tunt blodkärl kan brista...
Att blöda och ha smärtor EFTER passionerat flera samlag m m och det FRIVILLIGT är alltså en annan sak!
Du får nog allt respektera att man inte kan lämna ut sådant, i det fall det handlar om enskilda individer.
|
| |
|
Inlägg #27: Postat: 2005-02-23 16:27:00
|
|
Inger Olsson |
men om du har lite förståelse för vetskap så inser du kanske att "denna kvinna" flyger på rent tekniska omöjligheter. Det är inte ovanligt att en psykisk sjuk anmäler sig som mördaren när den t ex fått se ett fall i pressen och då får man väl vara glad för att polisen direkt kan avfärda den personen?
Sen Anna, när det gäller att någon har drogat någon mot dennas/dennes vilja och utnyttjat den sexuellt: Det är ingen omöjlighet att avslöja detta idag.
|
| |
|
Inlägg #28: Postat: 2005-02-23 17:21:00
|
|
Anna Drangel |
Svar 27: Vissa verkar mena att man bara kan tolka det som en våldtäkt om hot om våld förekommit. Jag bestrider detta. Man kan ha varit drogad eller "nersupen". I mina exempel ovan menar jag att man i vissa fall kan välja vägen "ej motstånd" för att klara sig bättre ur en situation. Men som lagarna ser ut ska man ha gjort motstånd.
|
| |
|
Inlägg #29: Postat: 2005-02-23 17:24:00
|
|
Anna Drangel |
Och Inger, ex. ovan är hypotetiska. Jag argumenterar som en jury när jag pratar om att stryptaget varit en lek. Men det är såna argument som killens försv. adv. skulle kunna använda. Vad tycker du själv. Är ex 1 en våldtäkt? Ex 2 skulle ju definitivt det. Skulle. rubriceras både som dråp OCH våldtäkt.
|
| |
|
Inlägg #30: Postat: 2005-02-23 17:30:00
|
|
Anna Drangel |
Billy: Nej, jag tror tvärsemot att det är viktigt med en debatt. Människor verkar ha olika uppfattningar om vad som faktiskt är en våldtäkt. Bara för att en våldtäkt kan vara svår att bevisa, betyder inte att vi ska rycka på axlarna och rest our cases. Det - i förlängningen, blir ju som att säga till tjejerna "ni får skylla er själva".
|
| |
|
Inlägg #31: Postat: 2005-02-23 17:54:00
|
|
Billy Butt |
Anna - jag kan bara säga en sak till dig... du är påverkad av media. Det märks i allting du skriver. Du använder t.o.m. Expressens formuleringar. Rest your case. You have made your point now!
|
| |
|
Inlägg #32: Postat: 2005-02-23 21:12:00
|
|
Anna Drangel |
Ursäkta Billy, jag läser väldigt sällan Expressen, däremot Aftonbladet. Använder ofta engelska formuleringar eftersom min sambo är engelsman. Men du har helt rätt i att jag är påverkad av media. Påverkad, men inte indoktrinerad som du vill få det till. Jag har en egen hjärna att tänka med och hatar liksom du alla former av plagiat... så formuleringen du syftade på att jag "snott" är denna gång min alldeles egen.
|
| |
|
Inlägg #33: Postat: 2005-02-23 21:42:00
|
|
Billy Butt |
Jag sa inte att du är indokrinerad - jag sade "påverkad" - och det har du erkänt nu. Förresten Expressen - Aftonbladet, who cares? Det är ju samma sak och det vet du ju. Jag har inte sagt att du inte använder din egen hjärna - jag sade att du har påverkats av media och jag är ännu mer övertygad om den saken nu. Men ta inte detta på ett negativt sätt. Ett tips... tro på 30 av det du läser. Resten är opålitliga skriverier. Mediamagasinet i dag på SVT handlade om just detta!
|
| |
|
Inlägg #34: Postat: 2005-02-23 22:15:00
|
|
Anna Drangel |
Billy, jag vände mig bara emot att du pratade om att jag använde Expressens formuleringar. För övrigt - är vi inte alla påverkade av media???
|
| |
|
Inlägg #35: Postat: 2005-02-23 22:25:00
|
|
Anna Drangel |
TV, filmer, tidningar, radio mm. Jag ser det som fullständigt naturligt om man är påverkad av media. Du använde ju själv just ett exempel från Mediemagasinet... Vi är ju alla en del av flödet, även här på Sourze. Men om du menar att jag återupprepar andras åsikter blir jag stött, för det är inte sant. Ska kolla om Mediemagasinet går i repris - det verkade vara intresssant!
|
| |
|
Inlägg #36: Postat: 2005-02-23 23:46:00
|
|
Billy Butt |
Anna - klart att vi alla påverkas av media, men vad jag menar är att det finns många som tycker vad de tycker därför att Expressen resp Aftonbladet tyckte det i går. Om du kände till hur det funkar på redaktionerna skulle du förstå varför jag är så skeptisk.. jag vet hur de jobbar innifrån.. jag vet vilka som sitter framför tangenborden och vilka som redigerar m.m. Jag känner en del av nissarna och tjejerna som påverkar dig dagligen. Om du kände dom skulle du inte låta dig påverkas av dom alls.
|
| |
|
Inlägg #37: Postat: 2005-02-24 08:19:00
|
|
Anna Drangel |
Jag undrar vad det är jag skrivit som får dig att säga "det syns i allt du skriver". Och, ja jag vet också hur det funkar på kvällstidningarna eftersom jag har haft ett vik som redigerare på AB...
|
| |
|
Inlägg #38: Postat: 2005-02-24 19:50:00
|
|
Inger Olsson |
Anna D: Jag förstår inte din poäng med att först ta exempel 1 2 och sen lägga till helt andra aspekter för att få det till... Ja, vadå? Det luktar snarare ett himla media-spekulerande som knappast har med konkreta rättsfall att göra.
|
| |
|
Inlägg #39: Postat: 2005-02-24 19:52:00
|
|
Inger Olsson |
Du skriver: "Vissa verkar mena att man bara kan tolka det som en våldtäkt om hot om våld förekommit. Jag bestrider detta. Man kan ha varit drogad eller "nersupen".Men som lagarna ser ut ska man ha gjort motstånd."
Anna: OM du drogar någon och sen våldtar eller har syften att t ex nakenfota den personen så är det ju t o m logiskt att den, som drogar, inte räknar med någon frivillig aktiv del i det hela, eller hur?
|
| |
|
Inlägg #40: Postat: 2005-02-24 19:54:00
|
|
Inger Olsson |
Juridiskt blir då ATT DROGA NÅGON MOT DENS VILJA OCH UTNYTTJA DEN FÖR EGNA ÄNDAMÅL en tvångshandling. Du verkar tro att ingen har fällts i brist på bevis i ett sådant ärende? Suck! Man kan däremot inte droga någon vuxen så den blir direkt medvetslös på en ÄKTA Dry Martini...
|
| |