Genusvetenskapen på väg mot utopia

Den här tråden diskuterar artikeln Genusvetenskapen på väg mot utopia.
Inlägg #1: Postat: 2005-02-22 21:07:00
Franklin
Intressant. Såg dokumentären om David på Vetenskapens värld i går. Den bekräftade något jag alltid "vetat" och känt på mig. Det vill säga att huruvida vi känner oss manliga eller kvinnliga enbart är biologiskt. Och att vi föds med vissa könsknutna egenskaper som inte kan ändras av uppfostran.
Inlägg #2: Postat: 2005-02-22 22:47:00
stålis
Intressant. Speciellt Anna Dahlströms utbening av variationerna inom könen. Inga nyheter i sig, t o m Charles Murray skrev i National Review att variationerna inom könen är större än mellan dem. Dock, tror jag, så är skillnaderna mellan dem mer markanta än inom dem. Vi har ju skillnader i intressen mellan män o. kvinnor samt IQ-skillnaden. Viktigt emellertid att framhäva att mannen inte skall vara normen för hur kvinnor skall vara. Eller vice-versa. Vive la difference!
Inlägg #3: Postat: 2005-02-22 22:48:00
stålis
Kolla www.lewrockwell.com, Sobrans artikel om könsskillnader.
Liksom Steve Sailer på www.vdare.com
Inlägg #4: Postat: 2005-02-22 22:57:00
Marcus
Otroligt otoligt bra!! Jag är så glad över att du på ett så bra sätt tar upp detta. Mycket bra och väl underbygt.
Inlägg #5: Postat: 2005-02-22 23:22:00
Biff
Genus och feminism är inom vetenskapen bara finare ord för de oerhört gymnasiala tankegångarna om skillnaden mellan tjejer och killar. Att göra en feministisk analys innebär att komma fram till slutsatsen: "Åhå! Så och män beter sig inte/skildras inte/uppfattas inte/ser inte ut likadant som kvinnor! Ser man på... Vad beror det på tro? Samhällsstrukturer, fri vilja, biologi?"
Inlägg #6: Postat: 2005-02-23 10:55:00
Chris.X
Bra artikel! Självklart är både biologi, arv, utveckling och miljö faktorer som spelar in i hur vi blir som individer och människor. Om man som vissa genusvetare m.m. utgår/påstår från att könet enbart är en socialkonstruktion är man ute på väääldigt hal is.
Inlägg #7: Postat: 2005-02-23 14:12:00
Mysan
Någon kvinnlig forskare på tv sa att det är inte någon skillnad mentalt mellan könen.Men ändå så uppstår feminismen och patriarkat.Jämställdhetsdebatter,
våldtäkter .Samt känslan av att vi två könen aldrig kan prata med varandra.
Inlägg #8: Postat: 2005-02-23 15:47:00
Inger Olsson
Din artikel är intressant i stort även om jag saknade "djupdykningen"... Det är ju inte så att den akademiska genusvetenskapen har uppstått ur "tomma intet". Den springer ur feministisk teoribildning. Så varför har man i decennier kunnat påstå att vi är enbart sociala kön och därmed manipulerat alla våra samtliga etablerade partier? Varför har de lyckats med att köra över all jävla sans och vett??? Och varför har inte naturvetarna bemött dem??? För att där finns flest män???
Inlägg #9: Postat: 2005-02-23 21:30:00
Marcus
Att kvinnor bär kjol och män byxor sägs beroo på genus - konstruktion. Men tänk genom 100.000 år kanske det var mycket praktiskt och enkelt för kvinnor att vandra och samla föda iklädd kjol och att lätt kunna klä av sig för att kissa. Men för män så var det mest praktistk med byxor för att kunna springa när dom jagade.
Laddar...