Inlägg #1: Postat: 2005-02-17 11:41:00
|
NisseO |
Om du ändå menar att det räcker med en anmälan för att männen ska vara skyldiga, så kan du väl föreslå att avskaffa rättegångar om våldtäkt och låta anklagelsen medföra fängelsestraff. Om det räcker med att en kvinna inte minns för att du ska kunna avgöra at hon varit medvetslös, så kan du väl föreslå dig själv som hedersdoktor i medicin. Annars föreslår jag att du lugnar ner dig och försöker resonera förnuftigt istället.
|
|
Inlägg #2: Postat: 2005-02-17 14:00:00
|
ufpopen |
Jo, jag förstår din poäng. Men, om vi lägger snacket om våldtäkt eller inte våldtäkt åt sidan och lyssnar på vad Stig Malm säger i radion, så säger han att flickor inte ska dricka sig berusade och följa med killar hem för då sätter de killen i ett "fruktansvärt tillstånd". Alltså så menar han att om en kvinna gör på det sättet är HON skyldig oavsett vad killen/killarna gör.
|
|
Inlägg #3: Postat: 2005-02-17 14:01:00
|
ufpopen |
Och Nisse, vad gör du om du måste ta hand om en asberusad okänd kvinna? Bär du henne hem och låter henne sova ruset av sig eller bär du hem henne, sätter på henne och låter henne sen sova ruset av sig? Är du man eller är du avskum?
|
|
Inlägg #4: Postat: 2005-02-17 14:19:00
|
Daniel Wijk |
"Är du man eller är du avskum?" Är du dum, eller är du illiterat? Klarar du inte av att läsa det NisseO skriver så kanske du ska låta bli att skriva svar på det. Han har väl knappst försvarat Stig Malm uttalande på radion, eller? Jag skiter fullständigt vad Stig Malm säger på radion och har han sagt det så betyder det ju bara att jag gör rätt i det. Eller hur?
|
|
Inlägg #5: Postat: 2005-02-17 15:01:00
|
NisseO |
Nej, Stig Malm menar inte att hon är skyldig - tänk att det ska vara så svårt att förstå. Jag kan tänka mig att han menar att männen utsätts för en situation där en berusad kvinna på många sätt visar sig vilja ha sex och männen inte kan avgöra om det är rimligt att följa med i hennes inviter med risk att hon dagen efter ångrar sig och anmäler dem, eller om de ska vägra ha sex och på så sätt räkna med hennes förakt och kanske en falsk anmälan som hämnd för utebliven herdestund.
|
|
Inlägg #6: Postat: 2005-02-17 15:01:00
|
NisseO |
Jag säger naturligtvis inte att det är så det går till, men är förundrad över att du inte kan göra en välvillig tolkning av det förnuftiga människor säger, utan väljer att bli upprörd, vantolka och kalla män för monster. Jag ska dessutom inte behöva svar på en så vidrigt obehaglig och kränkande fråga som du ställer bara för att jag ertappat dig med att föra orimliga resonemang.
|
|
Inlägg #7: Postat: 2005-02-17 15:05:00
|
NisseO |
Vad skulle förresten du göra om du såg att några män som i värsta fall betett sig djupt omoraliskt utsattes för en lynchning och uthängning i media, där man förutsätter deras skuld och sprider fördomsfulla lögner, med konsekvens att de förlorar sina jobb och för alltid tvingas bära stämpeln våldtäktsman och antydningsvis hånas för detta, fastän de aldrig varken åtalats eller dömts? Är du man eller är du avskum i form av moralhetsens lydiga lakej?
|
|
Inlägg #8: Postat: 2005-02-17 15:11:00
|
NisseO |
Men en fråga i #3 kan jag svara på: Jag såg under en kvällspromenad en utslagen flicka ligga på en gräsmatta och tänkte se hur hon mådde och eventuellt ta henne till polisen för tillnyktring. Jag gjorde det inte, eftersom jag som vuxen man riskerade att ses av någon av moralhetsens lydiga lakejer och utpekas som potentiell pedofil och anmälas för frihetsberövande och för alltid ha stämpeln på mig som våldtäktsman för att jag ville hjälpa henne.
|
|
Inlägg #9: Postat: 2005-02-17 15:12:00
|
NisseO |
Jag har fortfarande dåligt samvete eftersom jag föll för trycket från den feministiska moralhetsen och hoppas innerligt att ingen våldtäktsman såg henne och tog för sig. Så går det när män betraktas som potentiella våldtäktsmän.
|
|
Inlägg #10: Postat: 2005-02-17 15:58:00
|
Fowler |
Det var ju för bövulen sådana som Stig Malm som betraktade män som poteniella våldtäktsmän. Att du inte kan fatta det. Jag tycker också det är jobbigt att gå bakom en kvinna på natten. Men vems fel är det, de som våldtar, de som tycker kvinnor får skylla sig själva och att män inte är mer en män eller de som påtalar problemet? Löjligt att tro att ngn skulle anmäla dig, du verkar ha den uppfattningen att kvinnor anmäler män till höger och vänster utan anledning.
|
|
Inlägg #11: Postat: 2005-02-17 17:45:00
|
Jan E |
NisseO har kommit igång på allvar ser jag. Och upprörs som vanligt över fel saker. Och lika benägen att läsa in saker i artiklar som inte står där. Man undrar vad Nisse har drabbats av i livet som gör honom så besatt när frågor om relationen mellan könen avhandlas. Trassliga kärleksaffärer? Kvinnosvek? Försök nån gång att tillämpa lite lågmäld saklighet och självdistans istället för den där koleriska stilen. Ingen här har sagt att alla män är potentiella våldtäktsmän, så du kan lugna ner dig.
|
|
Inlägg #12: Postat: 2005-02-17 17:45:00
|
Jan E |
NisseO har kommit igång på allvar ser jag. Och upprörs som vanligt över fel saker. Och lika benägen att läsa in saker i artiklar som inte står där. Man undrar vad Nisse har drabbats av i livet som gör honom så besatt när frågor om relationen mellan könen avhandlas. Trassliga kärleksaffärer? Kvinnosvek? Försök nån gång att tillämpa lite lågmäld saklighet och självdistans istället för den där koleriska stilen. Ingen här har sagt att alla män är potentiella våldtäktsmän, så du kan lugna ner dig.
|
|
Inlägg #13: Postat: 2005-02-17 17:45:00
|
Jan E |
Och så var det fegt att inte hjälpa den där utslagna kvinnan. Skylla på feminismen för att du inte vågade. Blää!
|
|
Inlägg #14: Postat: 2005-02-17 18:35:00
|
AmerikaMike |
Bror dukt... eh Jan E har kommit igång ser jag och hötter beskäftigt md pekfingret åt de som inte rättar in sig i lynchmobben. Man kan undra vad Jan E drabbats av i livet eftersom han livit en sådan maktpositivist och myrmidon. Mobbingoffer, toffelhjälte förbisprungen i karriären? Försök någon gång att ha en originell tanke,lite humor eller en smula "balls".
|
|
Inlägg #15: Postat: 2005-02-17 18:38:00
|
AmerikaMike |
Allvarligt talat ingen vet om någon våldtäkt begåtts eller ens huruvida någon av parterna ljuger. Tyvärr förekommer det ibland fall där sanningen inte kommer fram och då ska man ge fan i att döma vare sig den ene eller den andre. Hur frustrerande något sådant än kan vara för en uppjagad mobb.
|
|
Inlägg #16: Postat: 2005-02-17 18:54:00
|
Peter Andersson |
Utan att hålla med Nisse i övrigt så måste man ju ge honom en poäng i fråga om det där med att hjälpa till. Som sjysst kille har jag vid några tillfällen förr hjälp att tjejer som druckit för mycket att om möjligt komma hem säkert eller åtminstone i kontakt med någon vännina. Bor nu i en annan stad där jag inte vet vem som är vems vännina och skulle nog inte våga hjälpa till p.g.a risken för att ens bli misstänkt att ha felaktiga värderingar.
|
|
Inlägg #17: Postat: 2005-02-17 18:56:00
|
Peter Andersson |
Avsikter, inte värderingar. Det senare anses man ju som kille numera ha felaktiga per automatik
|
|
Inlägg #18: Postat: 2005-02-17 22:23:00
|
NisseO |
Tack, Jan E, för dina upplyftande ord. Istället för att sakligt ange vad jag skulle ha läst in i artikeln, kommer du med svepande anklagelser om bristande saklighet. Det är humor. Dessutom går du på som den värsta Yvonne Hirdman, i brist på samargument mot Bo Rothstein, och förklarar mig för psykiskt labil och besatt och att mina sakliga invändningar skulle grunda sig i en svår uppväxt.
|
|
Inlägg #19: Postat: 2005-02-17 22:27:00
|
NisseO |
Om du forsätter på den inslagna vägen kommer du snart att befinna dig i samma situation som nomenklaturan i Sovjet, där regimkritiker fängslades som psykiskt sjuka och sattes i indoktrineringsläger. Snälla, Jan E, fortsätt med de här osakliga påhoppen. Ingen enda saklig invändning mot något jag skrivit har du ännu lyckats producera, utan bara personangrepp och fräcka antydningar. Som jag sagt tidigare så kan jag verkligen inte få mer upplyftande kritik.
|
|
Inlägg #20: Postat: 2005-02-18 00:46:00
|
Jan E |
Svar 15: Nej då Mike, jag tillhör inte nån lynchmobb. Som du kan se i föregående tråd så har jag betonat att vi ännu inte vet om grabbarna har gjort något brottsligt. Däremot har jag precis som alla andra tagit mig friheten att spekulera en del runt händelsen och jag har bl a ondgjort mig över en korkad idrottsledare i ett radioprogram. En sak som tyder på att grabbarna kanske inte är så oskyldiga ändå är att en av dem ångrat sig och bett kvinnan om ursäkt.
|
|