|
Inlägg #1: Postat: 2001-05-08 13:46:00
|
|
Daniel Reichberg |
Tyvärr, Linda...
Om det finns någon fascist i sammanhanget är det du själv. Du är den som vill bestämma vad andra ska prata om. Du är den som inte accepterar att andra människor har andra intressen än du själv. Du är den som anser dig "veta" vad som är meningsgullt och meningslöst att fylla sin tillvaro med.
Daniel
-besatt av musikaliska detaljer, men öppen för alla möjliga intryck och full av respekt för andra människor
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2001-05-09 10:15:00
|
|
Henrik |
Det blir oftast så när människor som talar om något de verkligen bryr sig om/kan mycket om. Då tenderar man att använda fackuttryck och slänga sig med jargong som kan tyckas obegriplig för de som inte tagit sig tid att sätta sig in i den.
Jag gillar foto men jag kan ingenting om linser, zoom, objektiv eller vad det nu kan heta.
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2001-05-09 11:13:00
|
|
Linnea |
Jag håller med dig Linda. Bra skrivet.
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2001-05-10 09:26:00
|
|
Mattias |
Någon sa: Jag är ingen snobb, jag kan bara inte glömma bort vad jag vet. Du verkar vara rädd för kunskap Linda. Ur dina svar på andra kommentarer märker man att du känner dig underlägsen när kunniga människor babblar musik på ett, som du tycks se det, elitistiskt sätt. Ledsen att du inte kan känna dig bekväm bland människor som tar sitt intresse på allvar. En kulturrevolution där man avrättar alla intellektuella kanske skulle tilltala dig som härjar om fascister?
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2001-05-11 16:55:00
|
|
Erik Thalin |
Det är väl ingen hemlighet att musiknörderi och namndroppande av balla obskyra band är en oslagbar penisförlängare för vissa. Att det är en öm tå för samma vissa visar många av kommentarerna med all önskvärd tydlighet.
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2001-05-13 00:52:00
|
|
Henrik Hermansson |
Är det inte lite överdrivet att upplyfta sociala spänningar till ett samhällsproblem? Själv föredrar jag en musiknörd med esoteriska uttalanden framför någon som bara har ett ytligt intresse av saker och ting och i princip bara kan prata om lön, gym, mobiltelefoner och annat strunt. Fördummande intressen är värre än kanske aningen för mycket fördjupade intressen.
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2001-05-13 00:52:00
|
|
Henrik Hermansson |
Är det inte lite överdrivet att upplyfta sociala spänningar till ett samhällsproblem? Själv föredrar jag en musiknörd med esoteriska uttalanden framför någon som bara har ett ytligt intresse av saker och ting och i princip bara kan prata om lön, gym, mobiltelefoner och annat strunt. Fördummande intressen är värre än kanske aningen för mycket fördjupade intressen.
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2001-05-13 01:42:00
|
|
mirfel, musiker |
Vet du var riktiga musiker pratar om när de träffar varandra: jobb, jobb och jobb, vem som inte får åka på vilken turné i sommar och varför. Och jag är så jävla less på det! sourze är ett sätt att tänka på annat och hålla hjärnan igång... ;
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2001-05-13 16:52:00
|
|
claes croner |
Musikfascism?
Fascism är något farligt. Att folk har skilda åsikter om musik är inte konstigt. Däremot är det konstigt att miljoner svenskar följer t ex melodifestivalen. Men inte är de ´fascister´ för det.
Berlusconi är det kanske.
Claes Croner
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2001-05-13 23:09:00
|
|
Rastapopoulos |
Du har faktiskt helt rätt, Linda.
När riktiga musiker träffas finns det betydligt roligare saker att prata om. Och det gör vi också. Och småler åt alla namedroppande töntar. Det finns inget som är så löjligt för någon i branschen som dessa besserwisserjournalister som försöker känna åt vilket håll vinden blåser. Och alla musiker och artister vet ju att de som har mest åsikter om musik, och sågar mest egentligen är misslyckade musiker själva.
Riktig musiker sedan 15 år tillbaka.
|
| |
|
Inlägg #11: Postat: 2001-05-15 22:00:00
|
|
karin |
äh. det är ju kul att styla lite så låt alla få göra det. man är ju medveten om att man låter överlägsen liksom. det är ju det som är så kul.
|
| |
|
Inlägg #12: Postat: 2001-05-25 09:37:00
|
|
Roger |
Var är en riktig musiker, enligt dig, Linda?
Och vad är det som säger att denna odefinierade grupp ska utgöra ett rättesnöre för den övriga populationen?
|
| |
|
Inlägg #13: Postat: 2001-05-27 00:15:00
|
|
joel |
det är helt okej att du gillar meatloaf eller le tigre eller vad som hellst. jag gör det inte, men jag stör mig inte heller det minsta på att du gör det. och jag bryr mig inte heller om att du ogillar att jag råkar vara intresserad av musik, smal som tjock, och tycker om att prata om den. MEN, jag bara undrar vad det är du tycker att folk "har slutat bry sig om", och vem fan du tror du är som kan bestämma vad som är meningsfullt för en annan människa?
|
| |
|
Inlägg #14: Postat: 2001-05-29 12:27:00
|
|
lisa d |
vilket meningslöst ämne att irritera sig över! folk vill alltid ta poäng på något vis och visst,detta kan oxå vara ett sådant. men de ville få in dig i en diskussion?! för det finns musiknördar som jag, som kan allt om ramones producenter och vill veta varför joey stödde sig på vänster fot när han sjöng ballader,vad som egentligen hände med joey´s & "egg lady´s" musikprojekt. det kallas passion. att musiker inte pratar i sådana termer är nog bogus för då borde jag och mina vänner hållt tyst.
|
| |
|
Inlägg #15: Postat: 2001-06-08 09:59:00
|
|
Jens B |
En jämförelse: Jag gillar att se på film. Och när jag hittar nån att prata film med vill jag inte bara veta vad som är bra och dåligt. Jag vill också veta VAD det är som gör det bra eller dåligt. Det kan vara extremt kul att frossa i detljer, men ibland stöter man på nån som bara försöker briljera med detaljkunskaper, utan att ha minsta gnutta passion. Och det är så oändligt tråkigt.
|
| |
|
Inlägg #16: Postat: 2001-06-26 01:25:00
|
|
Marcus Anvegård |
Man har väl rätt att ha ett djupare eller lättare intresse vad det gäller allt... Och att diskutera det med likasinnade.
Tyck vad du vill om det... men snälla... kalla mig inte fascist...
|
| |
|
Inlägg #17: Postat: 2001-07-02 12:20:00
|
|
Zendt |
Fascism betyder något annat än vad du tycks tro. Läs på.
Om någon besvärar dig med musikalisk överkurs som inte intresserar dig: upplys vänligt men bestämt personen om detta och för in samtalet på något annat eller prata med någon annan. Men försök att avstå från att kalla personen för fascist, eftersom du lätt skulle kunna framstå som både otrevlig och okunnig.
Mvh,
/Zendt
|
| |
|
Inlägg #18: Postat: 2001-08-05 21:09:00
|
|
Linda J Nilsson |
Man kan njuta av att samla på sig i dina ögon oviktiga detaljer och trivia om musiken man tycker om också. Vem är du att förneka andra njutning? Vem är du att avgöra huruvuda "musikfascisterna" älskar sin musik eller ej? Måste man verkligen ha en "bred" musiksmak, omfattande allt från Meat Loaf till Le Tigre, för att vara en "riktig musikälskare"? Vem är musikfascist här egentligen?
|
| |