Skulden och flickan

Showing page 1 of 2: 1  2
Inlägg #1: Postat: 2005-02-14 20:26:00
Lady Ziggy
Vem skriver det sa du? Kvällspressen? SvD? Ditt hjärnspöke?
Inte jag i alla fall. Läs igen, grabben.
Inlägg #2: Postat: 2005-02-14 20:27:00
Nähädu
Svara på frågan istället Lady Z. Den är tämligen relevant i ditt resonemang.
Inlägg #3: Postat: 2005-02-14 20:40:00
charlatans
Michael: nej det är såklart inte en kvinnlig rättighet. Men tror du att sånt händer ofta? Det tror nämligen inte jag. Om en tjej ångrar sig tror jag det är väldigt sällan hon drar igång hela den anmälningsapparaten, för vad får hon ut av det? Och vadå utan att bli ifrågasatt, tjejen blir ju ifrågasatt överallt!
Inlägg #4: Postat: 2005-02-14 20:47:00
NisseO
Visst, svara nu Ziggy. Du påstår att det är en manlig rättighet att ta en bläcka på krogen och slippa bli våldtagen. Är det då inte en kvinnlig rättighet att göra en falsk anmälan när man ångrar sig dagen efter. Undersökningar visar att 20-50 av våldtäktsanmälningarna är falska. Och dessutom utgår du i dina kommentarer av det andra skrivit att hockey-groupien blev våldtagen. Men anmälan kan ju vara falsk! Grabben?! Härskarteknik och arrogans?
Inlägg #5: Postat: 2005-02-14 21:03:00
Lady Ziggy
Jag skriver inte om hockeyfallet. Jag vet ingenting om det. Jag svarar bara på hypotetiska frågor. Och självklart är jag för en god rättstat. Hur kan ni stackars bittra pennalister tro något annat? Dina siffror stämmer inte. Läs Flickan och Skulden så får du en ärligare bild av hur rättsapparaten kring de här frågorna fungerar!
Inlägg #6: Postat: 2005-02-14 21:05:00
Lady Ziggy
Att du upprepar den där absurda frågan som ingen här kommer att svara ja på säger för övrigt mer om din människo- och kvinnosyn än någon annan...
Inlägg #7: Postat: 2005-02-14 21:12:00
Franklin
Svar 3: Det är säkert inte så vanligt, men förmodligen vanligare än vad vi tror. Jag kanske tom vanligare än vad vi vill tro. Och varför har jag denna åsikt? Jo därför det i vårt samhälle finns en falsk och starkt förskönad bild av det kvinnliga. I århundraden har kvinnor ansetts okapabla att begå brott eller omoraliska handlingar. Denna inställning finns. För inte kan väl en oskyldig liten "flicka" ljuga om en sådan sak bara för att sätta dit en kille! Eller hur?
Inlägg #8: Postat: 2005-02-14 21:16:00
Franklin
Lägg ner hela detta resonemang om den ständigt oskuldsfulla, oskyldiga och ovetande kvinnan. Hon som inte förstår eller kan se konsekvenserna av sina handlingar. Kvinnan som egentligen är ett barn. Jag tycker att varje sunt fungerande kvinna borde slå bakut med all sin kraft mot detta. Det om något är kvinnoförnedrande och stereotypifierande.
Inlägg #9: Postat: 2005-02-14 21:28:00
Lady Ziggy
Jag är helt emot den där förskönande bilden av kvinnan. Självklart. Jag är ju en modern feminist. Vad trodde du?
Inlägg #10: Postat: 2005-02-14 21:32:00
Nähädu
Nu måste jag ta mig för pannan snart. Du är emot den förskönande bilden av kvinnan och ändå sitter du hela tiden och vägrar låta kvinnor ta ansvar för sina egna handlingar? En kvinna ska få göra precis som de vill, varsomhelst, överallt utan att hon ska behöva fundera en sekund på konsekvenserna. Jag hade hoppats på att den sortens naivitet var svunnen tid.
Inlägg #11: Postat: 2005-02-14 21:33:00
Lady Ziggy
Men det manliga ansvaret - var är det? Jag ser bara en massa överkåta pojkar som skyller ifrån sig på i deras ögon "slampiga" tjejer som druckit för mycket sprit. Med en sån syn på manlig "sexualitet" och kvinnligt ansvar för ANDRAS handlingar i en maktsituation får vi aldrig ett jämlikt samhälle.
Inlägg #12: Postat: 2005-02-14 21:37:00
Lady Ziggy
Jag talar fortfarande om våldtäkter. Vad sjutton pratar du om? Hur i helvete kan kvinnor ha ett ansvar för att inte bli våldtagna? Vad har jag gjort "rätt" som gjort att jag klarat mig hittills? Vad har andra stackare gjort fel? Ska vi skapa grund för en friare kvinnlig sexualitet får vi nog hålla debatten på en högre nivå än så här.
Inlägg #13: Postat: 2005-02-14 21:38:00
Nähädu
Men snälla du. Jag vet inte hur många gånger jag mkt tydligt påpekat vad jag tycker om såna som t.ex. dessa hockeyspelare. De och den typen av män är värd allt förakt som finns. JAg har gång på gång skrivit om att ALLA har ansvar för sitt liv. Bland annat mannen som utnyttjar en kvinna som ser upp till honom. Det är vidrigt och helt oacceptabelt. Är vi eniga om det iallafall?
Inlägg #14: Postat: 2005-02-14 21:41:00
Nähädu
Ja, vad har du gjort "rätt"? du har säkerligen haft det goda omdömet att t.ex umgås med den sortens personer som du känner dig trygg med, inte rumlat iväg hem till okända karlar på fyllan, inte handlöst fallit pladask för någon kvartsfigur till kändis som velat få dig i säng... Helt enkelt haft ett gott omdöme. Är det inte så enkelt?
Inlägg #15: Postat: 2005-02-14 21:44:00
Nähädu
Jag har hela tiden talat om den sortens beteende som KAN leda till ett sexuellt utnyttjande och i förlängningen en våldtäkt. Jag skäms över att kvinnor inte kan vara trygga med vilken man som helst, när som helst men sorry. Världen är inte så god. ALLA måste ta sitt ansvar. Speciellt om man vill få en våldtäktsman fälld.
Inlägg #16: Postat: 2005-02-14 22:34:00
NisseO
Svar 5-6: Min redovisning av kvoten av våldtäktsanmälningar som är falska är naturligtvis riktig, modest och välbelagd Länk: menweb.org Att du har föreställningen att andra kommer att ha samma åsikt som du bara de "läser på", är ett så tydligt tecken på din arrogans och besserwisserattityd att det är pinsamt att du inte själv inser det. Och kommer man med saklig kritik så blir man utnämnd till "bitter penalist".
Inlägg #17: Postat: 2005-02-14 22:38:00
NisseO
Det är inte konstigt att feminister inbillar sig vara förtrycktra. Min fråga, om du tycker det är ok för kvinnor att ha ångervecka och anmäla en man om de inte efteråt är nöjda med sexet, kommer sig naturligtvis av ditt "absurda" påstående i artikeln om vilken rättighet män skulle ha. Dessutom är den befogad av din fråga i artikeln: "Är det så ni tycker att vi ska behöva leva?" dvs. i burkha.
Inlägg #18: Postat: 2005-02-14 22:39:00
NisseO
Att du inte begriper det, utan istället anklagar andra för att inte begripa, säger en hel del om din syn på män, människor, kritik, åsiktsfriheten och att din egen föreställning om din förmåga till eftertanke och resonemang ligger långt ifrån verkliga förhållanden.
Inlägg #19: Postat: 2005-02-14 22:50:00
Michael Lundahl
Svar 3: Jag bryr mig inte om det händer ofta eller inte... det räcker med att *möjligheten* finns för att vi måste ställa frågan. Men det är klart... kan du bara berätta för mig *vilka* anmälningar som är ogiltiga/falska så har vi inga problem. Så kom igen, berätta för mig: hur skiljer man en falsk anmälan från en riktig?
Inlägg #20: Postat: 2005-02-15 01:34:00
Uno Hansson
Varför blir det alltid en svärm med män som känner sig påhoppade, som ger sig på om kvinnor den här typen av debattinlägg? Jag känner mig aldrig träffad på något sätt. Jag blir bara ilsk på dessa omogna och hjärnblockerade män.
Showing page 1 of 2: 1  2
Laddar...