Skulden och flickan

Showing page 2 of 2: 1  2
Inlägg #21: Postat: 2005-02-15 10:18:00
Chris.X
Uno: Det vi män försöker pränta in är att ALLA har ett ansvar. Självklart, om en kvinna blivit våldtagen av en man som verkade trevlig och snäll, har hon gjort vad hon kunnat, och mannen ska hängas i sina kulor. Men ALLA har ett ansvar för sina liv. Vi lever inte i en perfekt värld.
Inlägg #22: Postat: 2005-02-15 10:20:00
Chris.X
Om jag skulle strunta i att låsa och stänga dörren till min lägenhet, och sedan klaga på att det blev inbrott skulle folk kalla mig idiot. Om jag skulle mucka gräl med den största killen på krogen och sedan bli nedslagen skulle folk kalla mig korkad. Om jag är full och somnar på tunnelbanan och blir rånad, skulle alla tycka att det var mitt eget fel. Och det är det. Eller hur?
Inlägg #23: Postat: 2005-02-15 10:23:00
Chris.X
Men en full tjej. Har hon något ansvar för sitt eget liv? Om hon blir stupfull, försvinner hennes ansvar då? Varför har fulla män ett ansvar när fulla tjejer inte har det? Det är det vi "omogna" inte förstår.
Inlägg #24: Postat: 2005-02-15 11:29:00
Mallan
Snälla Chris X, JAG tycker verkligen inte att man får skylla sig själv om man glömmer att låsa dörren och får inbrott, eller om du somnar på t-banan och blir rånad. Varifrån kommer den mentaliteten?
Inlägg #25: Postat: 2005-02-15 11:30:00
Mallan
Ingen som blir utsatt för brott är den "skyldiga". Den som rånar dig då, har ingen rätt att ta från dig man ska inte stjäla, det är brottsligt osv. Så skippa det där om att tjejer får skylla sig själva, det är något som du verkar ta till i brist på annat.
Inlägg #26: Postat: 2005-02-15 11:32:00
Mallan
Uno; du verkar vara en klok en, jag håller med dig - varför blir så många "män" arga och känner sig påhoppade? Har man rent mjöl i påsen, så ....
Inlägg #27: Postat: 2005-02-15 13:36:00
Chris.X
Till att börja med är det STOR skillnad på att glömma låsa dörren, eller att strunta i att låsa. Eller hur? Mallan, jag har INTE attityden att en full kvinna får skylla sig själv, men jag anser att hon fortfarande precis som en full kille ska ha ett ansvar. Självklart är all våldtäkt vidrig, men att helt friskriva kvinnan från ansvar så fort hon är alkoholpåverkad som många feminster gör, varför är det så när män fortfarande har ett ansvar?
Inlägg #28: Postat: 2005-02-15 13:40:00
Chris.X
Varför läser du inte mina inlägg lite bättre? När jag skrev att om en kvinna gjort vad hon kunnat för att undvika våld eller våldtäkt kan hon inte göra mera än så, precis som vilken kille som helst. Det betyder INTE att förövarna inte ska dömas även om hon går hem med en helt främmande män. MEN som sagt, det är skillnad på att glömma att låsa dörren, och att strunta i låsa eller hur?
Inlägg #29: Postat: 2005-02-15 13:45:00
Chris.X
Bara för att förövaren/den anklagade inte är skyldig betyder INTE det att offret är skyldigt! Det enda det betyder är att man kunde inte bevisa att den anklagade är skyldig. Hellre fria än fälla. Det är så lyckligtvis vårat rättssystem fungerar. Om du inte begår brott är risken ofantligt liten att du blir dömd. Man kunde inte bevisa den skyldiga helt enkelt.
Inlägg #30: Postat: 2005-02-15 13:51:00
Chris.X
Om jag lämnar nycklarna i min bil med flit är det dålig framförhållning och otroligt naivt att göra så. Självklart är biltjuven lika skyldig till bilstöld men att ha lite framförhållning, är det så svårt? Eller är det en egenskap som tjejer inte behöver tillämpa? Som sagt, tyvärr lever vi inte i en perfekt värld, så just framförhållning är fortfarande en bra egenskap, hos alla.
Inlägg #31: Postat: 2005-02-15 13:59:00
Chris.X
Malin Michea har skrivit en fullständigt lysande artikel här på Sourze. Läs gärna den så förstår du hur jag menar:
Länk: sourze.se
Inlägg #32: Postat: 2005-02-16 12:17:00
charlatans
Svar 19: Svar 19: *Möjligheten* att göra en falsk anmälan av bilstöld, förskingring eller vad du vill finns också. Men det tas aldrig upp. Varför? För att man utgår ifrån att det inte sker? Varför utgår man eller du så snabbt ifrån att det sker med våldtäkter? Det är det jag tycker är intressant.
Inlägg #33: Postat: 2005-02-16 12:17:00
charlatans
forts svar 19: Hur man ska skilja på riktiga och falska våldtäktsanklagelser…det är ju såklart svårt. Tyvärr får man väl hoppas på att polis och rättsväsende gör sitt jobb på ett fördomsfritt sätt och kan bedöma vem som har rätt...? Och med tanke på hur få fällande domar våldtäktsanmälningar leder till så torde antalet "falska domar" vara oerhört få.
Showing page 2 of 2: 1  2
Laddar...