|
Inlägg #1: Postat: 2005-02-09 17:45:00
|
|
NisseO |
Exemplet med underkläderna bör vara tillräckligt tydligt för att var och en ska förstå att det är skillnad på att "inte veta att" och "veta att inte" - en skillnad som inte ens professor Maud Eduards klarar av att upprätthålla när ideologin driver henne. Hade du korrekturläst eller bara kört stavningskontroll på ingressen hade du fått en femma.
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2005-02-09 18:27:00
|
|
Malin Michea |
Jag läste också artikeln och håller med om att den var oerhört vinklad.
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2005-02-09 19:10:00
|
|
Friskytten |
Har tänkt länge på detta med om kvällspressen verkligen påverkar människor med sina faktafel och fula vinklingar. Det kan nog stämma att de verkligen har en påverkan. Men vad gör man åt det? Folk är ju vana att läsa tidningarna och många verkar tro vad det står där. Knepigt läge för de som vill tänka själva på basis av fakta.
Bra artikel förresten.
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2005-02-10 01:39:00
|
|
Gittan |
Förlåt om frågan låter dum, men var du en av de åtalade?
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2005-02-10 10:59:00
|
|
thomtom |
Michael Lundahl.
Om fyra vuxna och myndiga karlar, som dricker sprit med en omyndig tjej och sedan har sex med henne, inte kan tillmätas något ansvar tycker jag det är märkligt. Det borde ju ligga på deras ansvar att ta reda på hur gammal hon är. Och får egentligen vuxna karlar ha sex med ett barn, som hon är? Kan inte det kallas sexuellt utnyttjande eller barnarov etc?
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2005-02-10 11:58:00
|
|
Anna Drangel |
Michael, jag vet att du brinner för detta med hur man tolkar lagparagrafer och hur media "övertolkar" och överdriver i sina beskrivningar. Jag tror att folk missuppfattar din ståndpunkt. Är det inte så att du kan hålla med om känslomässigt att domen är för låg för männen, men att du menar att lagarna ser ut som dom gör och då ska man följa dom.
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2005-02-10 16:39:00
|
|
Jan E |
Att HD ej skulle bevilja prövningstillstånd var väntat, eftersom en ny lag snart träder i kraft. Det fanns dock utrymme att döma männen hårdare redan med nuvarande lagstiftning. Betänk att vi talar om ett barn som kränktes. * Vi ansåg i vår samlade bedömning att åldern inte var nog för att betrakta brottet som grovt*, säger hovrättsrådet Stenberg. Det flimrar för ögonen när man läser detta.
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2005-02-10 23:02:00
|
|
Roger Eriksson |
För 2 år sedan råkade minkusin som var 14 år ut för en liknande händelse. Hon blev drogad i stället för redlöst berusad. Dom 4 gärningsmännen fick mellan 8 mån til 2,5 års fängelse. Det kanske berodde på att samtliga gärningsmän var svenskar
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2005-02-11 12:51:00
|
|
stålis |
Hur många av er har läst domen? Finns på nätet.
|
| |