Inlägg #21: Postat: 2005-02-07 16:14:00
|
JonathanJ |
Återigen, jag argumenterar inte emot någon bevisning utan argumenterar för tillämpandet av BrB 6:1 istället för BrB 6:3. Jag anser att BrB 6:1 på basis av bevisning, vittnesmål samt övriga omständigheter i detta fall ger tillräckligt med utrymme för att döma förövarna vilka de än må vara till grov våldtäkt.
|
|
Inlägg #22: Postat: 2005-02-07 16:16:00
|
Michael Lundahl |
rättelse: fula ansikte
|
|
Inlägg #23: Postat: 2005-02-07 16:17:00
|
Michael Lundahl |
Svar 21: Hovrätten ansåg annorlunda. Och troligvis har de betydligt mer än vad som står i domslutet att stödja sig på. Kan du visa på hela deras resonemangskedja och bryta den till din åsikts fördel?
|
|
Inlägg #24: Postat: 2005-02-07 16:24:00
|
Jan E |
Bra artikel Jonathan. Det är inte det minsta intressant, utom möjligen för Lundahl, vem som var så generös och bjöd flickan på starkbärs. Det är konstaterat att alla männen utnyttjade henne eller medverkade till att utnyttja henne efter att hon försatts i vanmakt. Det borde vara fullkomligt tillräckligt för att döma alla svinen. I övrigt så har Lundahl inte en susning om vad som är bäst för flickan – att få rätt eller att få professionell vård. Hon ska naturligtvis ha bådadera!
|
|
Inlägg #25: Postat: 2005-02-07 16:30:00
|
JonathanJ |
Jan E - tack för uppbackningen och berömmet! Man har endast tidigare behandlat frågan om vanmakt utifrån ett handlingsperspektiv och inte tidigare tittat på ålderspreferensen. i NJA 2004 s. 231 anser man att vanmakt pga drogpåverkan skall ligga någonstans åt apati-hållet - dock spekulerar man inte i ålderns betydelse, därför finner jag stödjandet på denna praxis irrelevant i detta fall.
|
|
Inlägg #26: Postat: 2005-02-07 16:37:00
|
Michael Lundahl |
Jan E, den ständige ryggdunkaren dyker upp. : Och alla de övriga 95-99 som anmäler sexbrott... vi skall fälla i deras fall också därför att det skall "naturligtvis" få utfärdat en fällande dom?
|
|
Inlägg #27: Postat: 2005-02-07 16:39:00
|
Michael Lundahl |
"Det är konstaterat att alla männen utnyttjade henne eller medverkade till att utnyttja henne efter att hon försatts i vanmakt.". Är det? Var då? Jag har läst domen och där finns inget som säger att det är bevisat att de två övriga medverkade. Eller det är sånt man som rättrådig medborgare "bara vet"? Säg mig Jan E, hur kommer det sig att så fort man blir domare så försinner denna förmåga till fjärr- och då-tidssyn?
|
|
Inlägg #28: Postat: 2005-02-07 16:42:00
|
Michael Lundahl |
Jonathan: Och vad gäller det meröm du får... jag tror att du som nybörjare på Sourze skall vara medveten om att du får inte beröm så mycket för att artikeln är vöälskriven med solida arguemtn eller överlägset resonerande. Du får berömmet därför att du har "rätt" åsikt. Och Jan E här som nu berömmer dig gör det inte hälften så mycket för att han tycker om din artikeln som har gör det för att tjafsa emot mig. ; Välkommen till Sourze.
|
|
Inlägg #29: Postat: 2005-02-07 16:43:00
|
Michael Lundahl |
meröm beröm
|
|
Inlägg #30: Postat: 2005-02-07 16:49:00
|
JonathanJ |
Michael Lundahl - om Du som du påstår, läst tingsrättsdomen så hittar du formuleringarna.
Vidare så kan jag inte se något formalia fel i det sättet jag resonerat på. Jag har givit min argumentation faktabaserat stöd och inte argumenterat för någonting orimligt. Du har i Ditt resonemang inte kommit med ett enda argument som kan backas upp med fakta. Ergo?
|
|
Inlägg #31: Postat: 2005-02-07 16:59:00
|
JonathanJ |
Vidare för att kanske vidga Dina vyer så kan jag rekommendera litteratur som "A theory of Justice" John Rawls, "Anarchy, State, and Utopia" Robert Nozick, "The concept of Law" H.L.A. HART.
Mvh
Jonatha
|
|
Inlägg #32: Postat: 2005-02-07 17:36:00
|
Michael Lundahl |
Nej, jag har läst Hovrättsdomen. Min argumentation stöds också av fakta, samma fakta som Hovrätten använt: 1 Målsägaren har inte kunnat lämna vittnesmål fär någon som helst av de brottsliga gärningarna. 2 Bevis för samlag finns för två av de tilltalade, för de övriga två saknas bevis. 3 Hovrätten anser att det är bevisat att flickan befann sig i hjälplöst tillstånd. Dock finns inte bevis för vem som försatte henne i det hjälplösa tillståndet.
|
|
Inlägg #33: Postat: 2005-02-07 17:38:00
|
Michael Lundahl |
Och jag frågar mig fortfarande: hade Tingsrätten så lättvindigt dömt 4 svenskar till så hårda straff med så lite bevisning som de nu dömde 4 invandrare? Det är kanske där du skall börja fundra på om det kanske inte föreligger betydliugt större rättsröta. Men det är klart... 4 blattar mäter ju sig inte mot en 13-årig helylletjej... så vem bryr sig egentligen om det visar sig att tingsrättens ruttenhet består av rasism? Uppenbarligen inte du i alla fall.
|
|
Inlägg #34: Postat: 2005-02-07 17:41:00
|
Michael Lundahl |
Vidare, vad bryr du dig om att detta rättsfall får uppmärksamhet och massor med sympati just för att 13-åringen pappa lyckades skriva ett hjärteknipande tiggarbrev i Aftonbladet? Vad bryr du dig om att rättens domare utsätts för dödshot och inte ens vågar visa sitt ansikte i rädsla för represalier? Vad byr du dig om att du bidrar till detta genom att gå i Aftonbladets ledband under den falska förvändningen att du tänker själv och gjort en genomtänkt analys av lagen?
|
|
Inlägg #35: Postat: 2005-02-07 17:44:00
|
Michael Lundahl |
Det finns massor att bli upprör på i denna affär... men saker som rättssäkerhet, misstänkt rasism i rättsväsendet, rättövergrep vördiga Hells Angels - som nu utförs av medlesvensson, media som driver verkligehtsfrämmande åsiktskampanjer mot rättsävsendet och överlag en fullständig avsaknad av eftertanke om detta är för offrens bästa eller inte... det går dig tydligen förbi. Allt för att stirra sig blind på en 13-åring som inte har bevisning nog...
|
|
Inlägg #36: Postat: 2005-02-07 18:00:00
|
JonathanJ |
Michael - Tingsrätten dömde inte fler än de två som det fanns teknisk bevisning för, till fängelse för grov våldtäkt.. De övriga fick straff för medhjälp. Om och om igen måste jag klargöra för Dig att min argumentation inte bestrider teknisk bevisning eller vittnesmål från de tilltalade, offret samt offrets pappa. Min argumentation ifrågasätter klassningen av brottet. Jag anser att rekvisiten för Grov Våldtäkt ÄR UPPFYLLDA pga de omständigheter som föreligger.
|
|
Inlägg #37: Postat: 2005-02-07 18:00:00
|
Jan E |
Lundahl börjar bli alltmer pinsam. Jag ryggdunkare? Hm. Du försvarar en omöjlig sak Lundahl. Man frågar sig varför, nåt slags missriktat rättspatos kanske - dock oftast från förövarnas perspektiv. I det aktuella fallet fanns rejält med utrymme för fällande domar, det är förbjudet att ha sex med minderåriga, man krökar inte ner en 13-åring för att sedan utnyttja henne sexuellt. Men ett våldtäktsoffer i Sverige ska helst göra kraftigt motstånd och visa upp synliga kroppsskador för att bli trodd.
|
|
Inlägg #38: Postat: 2005-02-07 18:01:00
|
Jan E |
För övrigt tror jag att Jonathan är fullt kabpabel att bedöma kommentarar utan Lundahls pinsamma anvisningar.
|
|
Inlägg #39: Postat: 2005-02-07 18:02:00
|
JonathanJ |
Jag kan inte tala för tingsrättens bedömning, huruvida den varit rasistisk eller inte. Det hoppas jag att den inte har varit. Hur som helst så anser jag att rekvisiten för grov våldtäkt enligt BrB 6:1 är uppfyllda pga offrets låga ålder, hennes hjälplösa tillstånd samt antalet närvarande män.
|
|
Inlägg #40: Postat: 2005-02-07 19:35:00
|
susanna s |
Jag har läst domen. När det gäller de två frikända männen saknades det teknisk bevisning inte ens tjejjen vittnade om att de hade varit på henne det togs bara för givet av åklagaren eftersom de hade befunnit sig i lägenheten. Den yngsta mannen eller snarare pojken hade flickan haft ett långvarigt intimt förhållande med. När det gäller den äldre mannen som gav sig på henne håller jag med han borde ha blivit dömd för grovt sexuellt utnyttjande till ett betydligt högre straff.
|
|