Inlägg #41: Postat: 2005-02-07 22:00:00
|
Michael Lundahl |
Ja du får anse att kraven ör uppfyllda bäst du vill. Du får ha din åsikt... ohc som vanligt "opinions are like assholes... everybodys got one". Varför stormar du på som om du är den enda som tänkt på detta? Herragud detta har dragit igenom utredningar, lagrådet, riksdagen... hundratals, förmodligen tusentals människor har redan funderat igenom detta. Och de kom fram till att Nej, vi måste ändra lagen om vi skall kunan kalla detta våldtäkt.
|
|
Inlägg #42: Postat: 2005-02-07 22:03:00
|
Michael Lundahl |
Nu har man gjort det... men du drar i ett hopplöst fall som gäller en lag som snart är historia. Och du går på som om du är den *enda* förutom Aftionbladet och dess fanclub som har fattat att målet med 13-åringen i Uppsala "egentligen" är grov våldtäkt. Du tror möjligen att det finns en liten sannolikhet att du överskattat din förmåga att tolka lagen.
|
|
Inlägg #43: Postat: 2005-02-07 22:05:00
|
Michael Lundahl |
Rättelser: "Du tror möjligen *inte* att det finns... ...tolka lagen?".
|
|
Inlägg #44: Postat: 2005-02-07 22:07:00
|
Michael Lundahl |
Nu är det ju givetvis så att det *kan* vara så att du har rätt. Jag tycker exempelvis att sexköpslagen är en djävla katastrof. Men vad har du som stöder din åsikt förutom att du *tycker* att rekvisiten är uppfyllda? Har du någoit mer än det? Har du *något* i lagen som stöder dig förutom *din* tolkning av 6kap, §1/3?
|
|
Inlägg #45: Postat: 2005-02-07 22:42:00
|
JonathanJ |
susanna - de tilltalade erkände olika handlingar och en hel del teknisk bevisning fanns också.. finns att läsa i hovrättsdomen..
Michael - Läs lagtexten, förarbeten.. Tänk sedan igenom vilka omständigheter och vilket händelseförlopp som förelåg i övergreppsfallet.. lägg ihop.
Det är alltså inte min "tolkning" egentligen utan det står i klara formuleringar att man ska ta hänsyn till t ex ålder och "andra omständigheter" när klassningen/grovheten bestäms.. 11
|
|
Inlägg #46: Postat: 2005-02-07 22:52:00
|
JonathanJ |
Lundahl - I en perfekt värld så skulle Du nog läsa på innan Du uttalar Dig. Med tanke på dina argumentationsförsök så bör du nog hålla dig till mobilprogrammering. Jag noterade att du inte "brinner för" politik medans du brinner för datorer, sex, ovanliga människor.. I kombination eller var för sig?
|
|
Inlägg #47: Postat: 2005-02-08 14:15:00
|
lindathepoet |
Den här diskussionen var intresant men lång. Det var lite svårt att hålla ihop trådarna. Jag tänker ändå hela tiden - hur hamnade trettonåringen i denna situation. Var var mamma och pappa? Var fanns skyddsnätet? Och borde inte små flickor vara hemma? Om det skedde på kvällen vilket jag inte vet, vad gjorde hon ute vid den tiden? Det är bara några funderingar jag har. Är jag gammalmodig som vill att barn skall vara hemma och inte ute och ränna?
|
|
Inlägg #48: Postat: 2005-02-08 17:35:00
|
Michael Lundahl |
Linda: Och vad har det med saken att göra? Fulgubbar får inte vara på 13-åriga tjejer för det.
|
|
Inlägg #49: Postat: 2005-02-08 17:36:00
|
Michael Lundahl |
Svar 46: Irrelevant inlägg.
|
|
Inlägg #50: Postat: 2005-02-10 11:53:00
|
Anna Drangel |
Linda sv. 47: Jag vet att du bryr dig om dagens ungdom och tycker samhället är för sexfixerat. Men du undrar vad 13-åringen gjorde ute så sent, hur hon hamnade där och var var hennes föräldrar var? Visst det kan man ju alltid undra, men jag förstår inte, menar du att det skulle påverka domen negativt i hennes ställe? Att hon så att säga "får skylla sig själv"? Bara en fråga.
|
|
Inlägg #51: Postat: 2005-02-11 12:31:00
|
lindathepoet |
Anna D: Nej barn på tretton år skall aldrig behöva känna "att de får skylla sig själva". Att samhället är sexfixerat är nog så sant, men vilka och vad skapar detta samhälle? Jag är bara orolig över utvecklingen i samhället. Vart är vi på väg?
|
|
Inlägg #52: Postat: 2005-02-11 12:40:00
|
lindathepoet |
Michael Lundahl: Instämmer helt om Fula Gubbar, ditt svar 48 som du drämde iväg. Gå sedan till dig själv. hur känner du det när du ser BARN ute sent på kvällen. Blir inte du fundersam då? Du tycker det är OK? Visserligen händer det saker hela tiden, mitt på ljusan dag med!
|
|