Rape me

Showing page 1 of 3: 1  2  3
Inlägg #1: Postat: 2005-02-07 15:34:00
Michael Lundahl
För att det skall vara våldtäkt så skall det vara bevisat att den/de som hade sex med henne gav henne alkohol i syfte att försätta flickan i vanmakt. Men eftersom du har noll bevis för *vem* det var som gav henne alkohol så faller din tvärsäkra dom. Beviset saknas därför att flickan har minnesbläcka... hon har inte kunnat vittna om vem som gav henne alkoholen.
Inlägg #2: Postat: 2005-02-07 15:35:00
Michael Lundahl
Att läsa en paragraf i lagboken räcker inte... man måste fatta vad som står där också och framför allt måste man fatta hur det som står där tillämpas och *varför* det tillämpas som det gör. De senare bitarna här tror jag inte riktigt du har så bra grepp om.
Inlägg #3: Postat: 2005-02-07 15:36:00
JonathanJ
Michael Lundahl - Det spelar i sammanhanget ingen roll vem som gav flickan alkohol. Männen står inte åtalade för att ha bjudit flickan på alkohol - dock spelar alkoholpåverkan enligt mig en roll i händelsekedjan. Som jag sagt tidigare så är det här inte en fråga om de är skyldiga till att ha haft sex med flickan eller inte - detta har man redan fastslagit att de haft. >
Inlägg #4: Postat: 2005-02-07 15:38:00
JonathanJ
Frågan rör istället hur man skall klassa övergreppet - våldtäkt eller sexuellt utnyttjande. Hovrätten ansåg att det inte säkert kunde fastställas om flickan var försatt i vanmakt eller inte och valde därför att döma förövarna till straff bl a enligt paragrafen för sexuellt utnyttjande. >
Inlägg #5: Postat: 2005-02-07 15:41:00
JonathanJ
Jag anser att en 13-åring alltid skall anses vara försatt i vanmakt om denna utnyttjas sexuellt av fyra män. Denna princip tillämpas också i t ex USA - se "statutory rape".
Inlägg #6: Postat: 2005-02-07 15:42:00
JonathanJ
Lagtext:
".. Är brottet grovt, döms för grov våldtäkt till fängelse, lägst fyra och högst tio år. Vid bedömande av om brottet är grovt skall särskilt beaktas, om våldet var livsfarligt eller om den som begått gärningen tillfogat allvarlig skada eller allvarlig sjukdom eller, med hänsyn till tillvägagångssättet eller offrets låga ålder eller annars, visat särskild hänsynslöshet eller råhet."
Inlägg #7: Postat: 2005-02-07 15:43:00
JonathanJ
"..med hänsyn till tillvägagångssättet eller offrets låga ålder eller annars, visat särskild hänsynslöshet eller råhet."

En formulering som inte kan misstolkas och som inte står i strid med syftet till lagen.
Inlägg #8: Postat: 2005-02-07 15:46:00
sandra lundgren
Skillanden mellan att hamna i BrB 6:1 och BrB 6:3 just när det gäller vanmakt är att för våldtäkt krävs att de försatt henne i vanmakt, att de aktivt verkat för detta, och för sexuellt utnyttjande att de otillbörligt utnyttjat att hon befunnit sig i vanmakt.
Inlägg #9: Postat: 2005-02-07 15:49:00
sandra lundgren
Jag anser att oavsett så har inte HovR tagit hänsyn till att det är ett barn det handlar om här. Vilket utan tvivel ska göra att ett sexuellt utnyttjande ska anses som grovt. Så jag hoppas som du att HD prövar det här igen.
Inlägg #10: Postat: 2005-02-07 15:50:00
sandra lundgren
Jag tycker i övrigt att din artikel är bra och genomtänkt. Kul att läsa en sådan på sourze.
Inlägg #11: Postat: 2005-02-07 15:55:00
Michael Lundahl
"Jag anser att en 13-åring alltid skall anses vara försatt i vanmakt om denna utnyttjas sexuellt av fyra män." Och vilken hänsyn anser du att Hovrätten skulle ha tagit om denna din åsikt i detta mål? Du får ursäkta men din åsikt är faktiskt noll och inget värd vad gäller den dom som skulle fällas i detta fall. Om detat är avgörande för din artikel så var den sällsynt svag.
Inlägg #12: Postat: 2005-02-07 15:56:00
Michael Lundahl
Nu är förvisso en lagändring på väg där man gör så att sexuellt utnyttjande av barn hamnar under våldtäktsparagrafen. Men anser du att Hovrätten skulle förkommit den och dömt enligt den paragrafen innan den trätt i kraft?
Inlägg #13: Postat: 2005-02-07 15:58:00
Michael Lundahl
Och vad menar du med att fyra män utnyttjat flickan? Enligt Hovrättsdomen finns bevis enbart för att två har haft sex med henne. Och hon själv har inget vittnesmål att ge som kan ändra detta. Kan det möjligen vara så att du läser lagboken och domen som Fan läser bibeln? D.v.s. du plockar det gottigaste som passar din ståndpunkt men skiter i resten? Hovrätten har faktiskt inte den lyxen.
Inlägg #14: Postat: 2005-02-07 16:02:00
JonathanJ
Sandra - Tack för dina vänliga ord!

Michael - Detta handlar inte om min åsikt utan om den okränkbarhet av en 13-årings sexualitet som borde ligga till grund för rättsväsendets bedömning av en kriminell handling. Min åsikt spelar absolut ingen roll i någon domstols ögon, mitt syfte är istället att skapa debatt kring hur vårt rättsväsende fungerar - eller inte fungerar.
Inlägg #15: Postat: 2005-02-07 16:06:00
Michael Lundahl
Jonathan: Precis allting som är brottsligt baserar sig på människors okränkbara rättigheter. Men vi kan inte börja döma ut för högre brott än vad som bevisats bara för att vi blir upprörda. Om du skall skapa debatt, se då till att du vet *varför* saker och ting ser ut som de gör istället bara för per automatik anta att du kan tolka lagen bättre och att alla som hittils toilkat den har gjort fel.
Inlägg #16: Postat: 2005-02-07 16:08:00
Michael Lundahl
Dessutom tjafsar du om att "Lagen skall skydda". Hur är det meningen att denna fällande dom skall "skydda" flickan? Skadan är ju redan skedd! Tror du att domstolen är någon slags självavårdsinstans? New flash: det är den inte! Om man är så naiv att man förväntar sig att en fällande dom gör allt bra, då är man minst sagt fel på det.
Inlägg #17: Postat: 2005-02-07 16:10:00
Michael Lundahl
På prio-listan över vad den här flickan behöver så ligger inte "en fällande dom mot männen" inte särskilt högt. Det hon behöver är professionell vård... inte släpas igenom ytterligare en rättsprocess... en process som - enligt de bevis som finns tillgängliga - inte med särskilt stor sannolikhet kommer att ge något annat utslag än Hovrättens.
Inlägg #18: Postat: 2005-02-07 16:10:00
JonathanJ
Michael - Läs hovrättsdomen och min artikel och försök sedan efter bästa förmåga att analysera dessa.

expojkvännen 16 år samt 30-åringen hade sex med flickan. 21-åringen och 26 åringen fanns i samma lägenhet och enligt tingsrätten så är "sannolikheten för att även de andra två utnyttjat henne ansågs stor, men var inte styrkt. Däremot ansågs de ha medverkat."
Inlägg #19: Postat: 2005-02-07 16:11:00
Michael Lundahl
Vidare vet vi att av alla sexbrott så ser 95-99 av dem inte en fällande dom på grund av att dessa brott är otroligt svårbevisade. Därav påvisat idiotin att hänga upp sig på en fällande dom och förlita sig på det som något slags själsläkande. Det är inte domstolen uppgift att agera vård åt den här flickan. Det är faktiskt sjukvårdens uppgift.
Inlägg #20: Postat: 2005-02-07 16:14:00
Michael Lundahl
Svar 18: Du menar tingsrätten som utan bevis dömde 4 invandrare till hårda fängelsestraff och utvisning? Där tror jag vi har den stora rättsskandalen... smygrasismen som har visat sitt stora ansikte. Min fråga är: tror du tingsrättsdomen hade blivit så hård om det hade gällt fyra helsvenskar?
Showing page 1 of 3: 1  2  3
Laddar...