|
Inlägg #1: Postat: 2005-01-28 11:14:00
|
|
Anna Li |
Du har naturligtvis rätt i att man helst skulle se att alla fick samma hjälp. Men hellre hjälpa en än ingen! Dessutom är straffen löjligt låga. 8 månaders fängelse för sexuellt utnyttjande! 8 år hade varit rimligare!
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2005-01-28 11:32:00
|
|
Mysan |
Vad är problemet? Att de pröjsar rättegången? Se det som ett pilotprojekt.
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2005-01-28 14:34:00
|
|
Malin Michea |
Kan bara tala för mig själv som före detta sexbrottsoffer: JA! Det är jättebra att den här tjejen får hjälp och att människor börjar få upp ögonen för vilka oerhörda konsekvenser ett brott av det här slaget får, samt att straffet ska stå i rimlig proportion till skadan det förorsakar.
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2005-01-28 15:03:00
|
|
Al Green |
Domstolarnas arbete påverkas inte av vad media väljer att behandla. Så himla mycket hjälp har hon alltså inte fått.
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2005-01-28 15:41:00
|
|
sandra lundgren |
Du vet som jag att domarna inte ska ta hänsyn till media. Att utgången i målet blivit så olika i TR och HovR gör att kanske HD borde gå in och se över domen. Det som gör det här speciellt är att det är ett barn som blivit utsatt för detta, något som HovRn inte tagit hänsyn till.
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2005-01-28 16:12:00
|
|
Jan E |
Det är naturligtvis alldeles utmärkt att allmänheten engagerar sig i fallet. Det kan bli ett litet bidrag för att påverka lagstiftningen i positiv riktning. Att inte alla brottsoffer får den uppmärksamhet som den 13-åriga flickan får är givetvis beklagligt, men ingen anledning att inte engagera sig i detta fall. Att alla ska behandlas lika är för övrigt en utopi. Det är kanske inte heller så vanligt att 13-åringar bli påsatta av 4 vuxna män, så detta fall är ju särskilt vidrigt.
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2005-01-28 16:47:00
|
|
Wendela |
Obeskrivligt osmakligt försök av ML att vinna billiga poäng. Självklart ska inte och görs inte bedömningar av rättsfall efter media. Alla rättsfall förtjänar full uppmärksamhet. Tyvärr existerar inte detta i verkligheten. Skulle dessutom media skriva om varje enskilt fall skulle det utrymmesmässigt inte vara möjligt...
Vad man hoppas är att detta fall kan väcka folk ur sin omedvetna dvala och bli medveten om alla offer för sexbrott som finns i samhället
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2005-01-28 16:47:00
|
|
Wendela |
Obeskrivligt osmakligt försök av ML att vinna billiga poäng. Självklart ska inte och görs inte bedömningar av rättsfall efter media. Alla rättsfall förtjänar full uppmärksamhet. Tyvärr existerar inte detta i verkligheten. Skulle dessutom media skriva om varje enskilt fall skulle det utrymmesmässigt inte vara möjligt...
Vad man hoppas är att detta fall kan väcka folk ur sin omedvetna dvala och bli medveten om alla offer för sexbrott som finns i samhället
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2005-01-28 16:47:00
|
|
Wendela |
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2005-01-28 16:54:00
|
|
Sunny |
Jag tycker att det är jättebra att det här målet blir prövat. Jag har till o med varit med o betalat.Domarna skilde sig åt så mycket. Jag vet att alla ska kunna få rättvisa men dit är det långt. Så jag är själaglad att denna lilla flicka får en backupp hur det än går. Det som stör mig är att det kan dömmas ut rejäla straff för "bara" grovt sexuellt utnyttjande.
Herregud: ett barn på 13 år!!!
|
| |
|
Inlägg #11: Postat: 2005-01-28 17:26:00
|
|
Anna Drangel |
Du verkar läsa Aftonbladet själv... Alltså är väl isåfall också du delaktig i att brottsoffrena de skriver om mår extra dåligt. Om dom är hyenor Som du kallar journalisterna på AB som skriver artiklarna - vad är du då? En asätare? För att inte tala om hur dåligt hennes närmaste skulle må om dom läste vad du skrivit här.
|
| |
|
Inlägg #12: Postat: 2005-01-28 17:48:00
|
|
Redliner |
Aftonbladet har tidigare gjort två massiva kampanjer kring rättegångar, vad jag kan minnas. Det ena var det så kallade Tumba-fallet, där tre syrianska män var anklagade för gruppvåldtäkt, och det andra var Mijailovic-fallet. I alla tre fall har de misstänkta alltså varit invandrare. Så den som blir rånad eller våldtagen av en invandrare kan alltid vända sig till Aftonbladet för stöd - annars får ni klara er bäst ni vill. Svenska män blir varken inlåsta eller utvisade.
|
| |
|
Inlägg #13: Postat: 2005-01-28 20:32:00
|
|
linero |
13 år o söp så hon inte vet...killar som passar på...Tidningen som skriver.Vilken röra....
|
| |
|
Inlägg #14: Postat: 2005-01-29 10:58:00
|
|
Martin |
Jag tycker att ML borde skämmas för hans försök att vinna några billiga poäng på en sexuellt utnyttjad flicka. Det är väl bra om männen får sina rättmätiga straff, det var inte tidningarna som våldförde sig på henne.
|
| |
|
Inlägg #15: Postat: 2005-01-29 20:27:00
|
|
Sunny |
Det var media Uppdrag granskning mest som gjorde det möjligt för den så kallade Ulf att få resning i ett mål som uppenbart var helt galet hela vägen. Från förundersökning o till dom. Men media fokuserar ju även på dessa människor. Tycker du att uppdrag granskning skulle låtit bli att lägga fram de fakkta som friade männen ?
Eller Joy Rhaman. Keith Cederqwist o andra oskyldigt dömda som media uppmärksammat?
|
| |
|
Inlägg #16: Postat: 2005-01-30 16:27:00
|
|
StaffanH |
Jag tror jag förstår vad Michael Lundahl menar med artikeln. Har jag rätt om jag säger att ML är emot "trenden" som gör att massmedia ibland agerar polis, domstol det har förekommit eller hjälpreda i form av kraftig mediafokusering i enskilda rättsfall.
|
| |
|
Inlägg #17: Postat: 2005-02-01 23:00:00
|
|
Inger Olsson |
ML pekar ju på domstolens uppgift kontra medias och det är viktigt. I en demokrati måste vi förr fria än fälla, därför steget till när godtyckligt dömande sker är inte långt! Vi ser DETTA fall, men ser vi i s f konsekvenserna av andra domar om kvällspressen kommer att spela på känslor? Och läs då lynchstämningar!
|
| |
|
Inlägg #18: Postat: 2005-02-02 11:31:00
|
|
magnolia |
Det kan också vara ett problem att ett fall blir alltför känt. Från Michael Jacksonrättegången, där man försöker utse en jury:
A potential panelist who identified himself as an active-duty sailor in the Navy said he would soon be stationed in Hawaii, and could not serve on the case.
The judge then asked the man if his military assignment could be postponed.
|
| |